Super effektiv trappetrening

God morgen dere. I dag våknet vi til knall sol, og ikke en sky på himmelen her på sørlandet. Jeg skal straks ut i båten, og skal tilbringe hele søndagen på sjøen. Jeg lovet å dele gårsdagens trappetrening med dere. Den økten var en av de morsomste på lenge, og selv om det er brutalt mens det står på, så er det gøy med nye utfordringer, og litt variasjon i treningen. Jeg hadde med meg mamma på denne økten, og det funket helt optimalt. Det som er så genialt med trapper er at man kan trene sammen, uavhengig av fysisk form. Man trener i den samme trappen, og om man er på runde 3 elller runde 6 har ingenting å si, for man jobber like vel opp og ned, sammen, i den samme trappen. På den måten kan man pushe hverandre, og motivere hverandre, uansett om man er i litt ulik fysisk form.  



Vi gikk i godt tempo til det området trappen ligger. Det tar ca 15 minutter, og vi brukte dette som oppvarmning. Vel fremme i trappa kjørte vi litt diverse øvelser i trappetrinnene: 

  • Dype knebøy hopp
  • Gående utfall
  • Pushups på annen hvert trinn 
  • Bulgarsk utfall  

10 repetisjoner pr øvelse, 3 runder. Pass på teknikken her, og bruk gjerne hverandre som “speil”. Vær ops på å komme dypt ned i knebøyen, stramme magen og hold brystet godt frem, rett og fin rygg. Vær obs på at knærne peker rett frem i utfall, og ikke faller inn, rak og fin overkropp, blikket fremover. Skyv godt fra med rumpa i hvert steg på gående utfall og her er det også viktig å opprettholde en sterk og god holdning ved å aktivere og stramme mage. I pushups vil det bli ekstra utfordrende da underlaget er ujevnt, spenn godt opp i hele kroppen, pass på at albuene peker bakover, og press deg opp. 

Så var det tid for å løpe. Vi gjorde det enkelt og kjørte 10 drag opp trappen, hvor vi løp så fort vi klarte opp, og jogget rolig ned igjen. Vi varierte mellom å løpe på annen hvert trinn, og hvert trinn på de ulike trappeavsatsene. Fy søren så slitne og svette vi ble, det dryppet av meg, og jeg måtte sitte i flere minutter etter siste runde for å få pusten igjen. Puh – en skikkelig killer, som gav stor mestringsfølelse og endorfinrus hos både mamma og meg. Jeg er spesielt stolt av mamma, som før vi starett ikke trodde hun skulle klare å gå 10 runder en gang, men endte opp med å løpe alle 10 rundene. Dette skal vi gjøre mer av, og jeg gleder meg allerede til neste gang! 



Hørtes dette utfordrende og gøy ut? Da synes jeg du skal finne deg en trapp i nærheten av der du bor, og teste ut økten. Oppvarmning i ca 15 minutter med rask gange eller rolig jogg, 3 runder med 10 repetisjoner på knebøy med hopp, gående utfall, pushups og bulgask utfall, også 10 drag opp trappen. Vips har du gjennomført en kanon bra treningsøkt. Denne økten kan du kjøre på like utenfor huset ditt hjemme, på hytta, eller på ferie – både på strandferie og storbyferie, man finner alltids en trapp, eller en bratt bakke. 

Lykke til med økten, og fortell meg gjerne hvordan det gikk! 

Smiiiiiil Maren

15 kommentarer
    1. For en kul økt.jeg skal løpe opp en slalåm bakke her ved meg idag. Skal løpe opp, men skal ta med meg noen av disse øvelsene også. Vet ikke om jeg skal glede eller Grue meg. Skal sannelig også ta et bilde og # med marenerdvik . Hilsen Anja

    2. Så knall gøy – lurer på hva som skjer hvis jeg tar trappeøkten inne i blokka – kanskje mange hiver seg på he he. Nei jeg må nok finne ei trapp ute. Morsom økt og veldig inspirerende

    3. Supre og gode råd 🙂 Håper mange finner inspirasjon av dine glade råd. Par ting jeg gjerne vil kommentere. Ikke alle bør gå dypt i knebøy, er en to og “speiler” hverandre bør en se etter at makker ikke får “bøy utover” på korsryggen når nede i en knebøy. En bør stoppe før ryggen bøyer seg ut. Her er det individuelle forskjeller hos alle 😉 Trappeløp er supergod trening for cardio – men kan være lurt å opplyse om at hvis dette kjøres med høy intensitet så er det å anse som intervaller som utvikler kondisjonen (VO2max) og dette bør da kjøres minimum 4 minutter hver runde og totalt 12 minutter – da oppnår en treningseffekt 🙂 Dette vil signifikant øke folks evne til å utøve cardio på et høyere nivå etter bare 2-3 økter trening, til glede for de som gjør det. Hvis en blander styrke og cardio i trappa – så utvikler en hva vi kaller lokal utholdende musklatur 🙂 Synes det er greit at dine lesere vet forskjellen så de kan trene enda litt mer fokusert når det er så godt i gang. Lykke til 🙂 PT Martin

    4. Herlige tips og takk for inspirasjonen, Maren! 🙂 Liker at du fokuserer og kommer med så mange gode eksempler på økter en kan utføre utendørs! Man har så godt av å komme seg litt ut av treningssenteret og mulighetene for (knall)gode økter utendørs, de er jo så mange! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg