Sunn grillfest

 

Sommeren er høytid for grilling, og er det en type mat som veldig enkelt kan gjøres utrolig sunn og fresh så er det grillmat. I dag har jeg kokkelert frem deilig grillmat sammen med familien min, og resultatet ble en fargefest uten like. Jeg dro på butikken og handlet inn alt som fristet av fargerike grønnsaker, frukt, salat og tilbehør. Mine foreldre hadde masse deilige kjøtt på lur, og sluttresultatet ble fristende grillspyd med både biff, kylling, sommerkoteletter og grønnsaker. Vi hadde også fruktspyd med diverse frukt, en deilige salat med fetaost og soltørkede tomater, grillet mais, foliebakte grønnsaker og båtpoteter av søtpotet.


Grillspyd er både delikat, sunt og enkelt. Velg grønnsaker med sterke farger, og kutt dem i biter. Kutt kjøttet i passende biter og dander annen hvert på spydet. Jeg anbefaler å kjøpe metallspyd, da de både holder bedre, og er mr praktiske. Jeg valgte rødløk, squasg, og paprika i tre ulike farger. 


Jeg kuttet også opp grønnsaker og la dem i folie, dryppet på litt olivenolje, og et dryss salt og pepper før jeg la dem på grillen. En utrolig enkel og fin måte å bake grønnsakene på. Maiskolber ble også lagt på grillen. Jeg hadde også søtpotet kuttet i båter, med litt olje, og krydder på. Disse hadde jeg i ovnen på 200 garder i ca 20-30 minutter. 



Jeg må også gi frukten litt oppmerksomhet. Jeg elsker frukt, og synes det er gøy å gjøre det litt annerledes. Jeg har vist dere fruktspyd flere ganger tidligere, første gang som et av mine første innlegg for sikkert 4 år siden, men slike deiligheter kan da ikke nevnes for ofte. Dette gjøres helt enkelt ved å kutte frukt i middels store biter og dandere på spydet. Her er det kun fantasien som setter grenser. Jeg valgte å sette mine spyd i en halv ananas, og synes det så både fristende og delikat ut. Hva synes dere?



Alt dette er i seg selv utrolig enkle ting, og som jeg alltid sier – det handler kun om å minne seg selv på at det finnes alternativer til grillpølger og ferdig burgere. Tenk fargerikt, og næringsrik mat. Jeg håper disse bildene kan være til inspirasjon til å velge et lettere og litt sunnere alternativ på grillen. Vi stokoste oss hvertfall veldig med dette grillbordet, og var alle enige om at vi ikke savnet verken pølser eller burger. 


Jeg gleder meg til masse mer grilling utover sommeren, og til å dele mange flere kreative, sunne og inspirerende grilltips med dere. Det finnes så enormt mye mer godt man kan lage, og jeg kan nesten ikke vente til neste grillings. 

Hva er din favoritt på grillen? 

 

Smiiiiil Maren

 

 

11 kommentarer
    1. Så flotte bilder – jeg likte spesielt fruktspydene – veldig fristende Kjenner jeg fikk lyst å grille

    2. Du er så inspirerende!
      Men jeg bare lurer på en ting, hvordan ser du på fett i kostholdet? Er det ikke sånn at for eksempel vitaminene i grønnsaker og sånt tas bedre opp sammen med fett?
      Tenker du at sunn mat inneholder masse vitaminer, mineraler osv, eller at den er kalorifattig?

    3. Anonym: Jeg tenker at sunn mat inneholder masse vitaminer, mineraler og næringstoffer som kroppen trenger 😀 Fett er en viktig del av et sunt kosthold. sunne fettsyrer får jeg fra feks fet fisk (laks), usaltede nøtter, eller avokado 🙂

    4. Hvis det er noen som skulle lært barn til å like grønnsaker, og å spise mer frukt så er det jammen meg du! Makan til dekorative fat og innbydende måltid skal man lete lenge etter. Og selv på vinterstid slår du til med det mest fristende og flotte du har å by på. Stå på, Maren. Du er rå!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg