Det forbanna fokuset!

“3 dager til fotoshoot, hva gjør du?” Jeg leste den overskriften og jeg kjente at jeg ble provosert. Grunnen til at det traff er at jeg selv skal på en fotoshoot om kun to dager, og en enda større shoot tre dager etter der igjen. Under denne latterlige overskriften kom svaret: jo da skal du kutte alt av salt i maten, og leve på fisk, for å tømme kroppen for vann og gjøre kroppen mest mulig markert og klar for bildetaking. Jeg blir så lei meg, og så oppgitt. Jeg velger å tro at jeg har blitt spurt om å stille opp på disse fotooppdragene fordi jeg er ønsket akkurat slik som jeg er, med akkurat den vannmengen jeg naturlig har i kroppen, med de formene og den fassongen jeg har. Jeg liker å tro at jeg blir booket inn til oppdrag eller er ønsket i ulike samarbeid fordi jeg er slik jeg er, og at det ikke skal være nødvendig å leve på strenge dietter i forkant for å rippe kroppen min ned mest mulig. Jeg skrev innledningsvis at jeg ble provosert av at det messes ut om hvordan man skal bli mest mulig rippet, og slank på kortest mulig tid, men sannheten er egentlig at jeg blir lei meg, ordentlig lei meg. Dette fokuset er så forbanna usunt!!

Midt oppi frustrasjonen så er også jeg litt glad. Glad for at jeg står i den possisjonen jeg gjør, glad for å ha en stemme som kan bli hørt, glad for å ha en kjent treningsblogg som når ut til den gruppen som står aller mest i faresonen for påvikning av dette skumle, kvalme og livsfarlige kroppsfokuset. 

Jeg skal lett innrømme at jeg selv tenkte noen tanker når forespørselen på de ulike shootene kom. Den vonde snikende stemmen inni mitt eget hode sa: Er du bra nok da Maren? Er du trent nok, ser du bra nok ut? Det vil nok komme kommentarer, de vil nok ikke kun være hyggelige, tåler du det? Jeg tok en prat med Coach Hilde, og sammen kom vi frem til at jeg er meg, med den kroppen jeg har, med de strekkmerkene jeg har, med den muskulaturen jeg har, med den huden jeg har, med de kiloene jeg har, og med den energien og livsgleden jeg har. Jeg er meg, og det er akkurat slik jeg er ønsket til denne fotojobben. Jeg har tenkt å stille opp, med hode hevet og et stort smil om munnen. Vi blir aldri fornøyd, vi vil alltid kunne finne noe å pirke på med vår eget utseende. Vi vil alltid finne noe vi føler kunne vært bedre, men jeg er så forbanna lei av at det er disse tingene, det vi ikke liker med oss selv, som hele tiden skal få fokus. Så jeg skal gå inn på shooten, akkurat sliks om jeg er, og jeg skal ha det gøy og kose meg underveis. Så håper jeg at jeg kan være med å påvirke i motsatt retning, at jeg kan gjøre mitt for å snu dette forbanna fokuset!

Vi lever kun dette ene livet, og vi aner ikke hvor lenge det kommer til å vare. Skal vi virkelig kaste det bort på å rake ned på oss selv, lete etter feil, og leve etter umenneskelige strenge regler for både kost og trening. Er det virkelig slik vi vil ha det? Jeg tror og håper de fleste er enige med meg, og jeg kan bare håpe at dere som leser denne bloggen føler at jeg når ut med min tankegang om sunn mat, og nok mat. Treningsglede, energi, sunn inspirasjon, og motivasjon. Jeg ønsker å fremme gleden av å ha en kropp som fungerer og en aktiv livsstil. Et sunt, innholdsrikt og harmonisk liv i balanse, hvor det er plass til litt av alt. 

Flere bloggere har uttalt seg om dette den siste tiden, og jeg vil spesielt trekke frem Ida Wulff sitt innlegg. God skrevet, av en herlig jente! 

 

Maren

 

32 kommentarer
    1. Jeg er saa enig Maren! Bra du skriver om dette temaet og forhaapentligvis paavirker andre til og tenke det samme 🙂 Og lykke til paa fotoshootene dine, det kommer til og gaa fantastisk!

    2. <3 Du kommer til å rocke fotoshooten <3 Gleder meg til å se resultatet! Du er god nok akkurat som du er!

    3. Kjempe bra skreve Maren !
      Det er alt for mye negativt og feil fokus overralt og en føler seg alltid mislykket !
      Derfor leser jeg bloggen din daglig fordi du gir så mye god motivasjon og inspirasjon og ikke minst ” hvor det er plass til litt av alt ” , dette gjør meg mye gladere !
      Jeg sitter med for mye pluss på vekten men jeg kan ikke lenger bruke tiden på å føle meg mislykket fordi det finnes 1000 ” kurer ” som skal hjelpe og fjerne alt om en uke .
      Derfor har jeg lært veldig mye gjennom bloggen din !!!
      Nå føler jeg meg klar å starte min helt nye livsstilsendring og om det tar år å komme der vekten bør være så har jeg tro at det er mye bedre enn å bare føle seg mislykket og ikke komme noen vei .
      Takk Maren for en super blogg !!!
      Lykke til med fotoshootene 🙂

    4. Tusen takk, Maren! Vi trenger å høre dette, og ikke minst vi trenger å vite det innerst inne. Holdningene dine gjenspeiles i hvert eneste innlegg, og det er derfor bloggen din er så fantastisk! Du er rå, og jeg henter så mye inspirasjon fra deg. Igjen, tusen takk!

    5. Utrolig bra skreve Maren!! 🙂 Håper shootene blir en bra opplevelse og at du får det kjempe gøy!:) Veldig bra at dere bloggere tar opp dette temaet!:)

    6. TAKK for at du skrev dette Maren!! Du har så rett, kos deg på shootene, du er nydelig<3 livet er så kort, og dette kroppsfokuset har gått så alt for langt. Ingen er perfekte, så hvorfor ikke bare være fornøyde med slik vi er? Ønsker deg masse lykke til, takk for at du er deg

    7. Det er DERFOR du er norges beste treningsblogger!! Du skaper et sunt og fornuftig fokus på kropp og mat. I stedet for å få leserene føler seg dårlige og tykke, så føler vi oss flinke og blir motviert!
      Takk for hyggelig lesning 🙂

    8. Jeg kommenterer aldri på blogger, men nå tenkte jeg at jeg skulle gjøre det 🙂
      Har kuttet ut alt av blogglesing utenom din og blondinbella sin.
      Da jeg leste andre såkalte rosablogger endte det bare opp med at jeg tok meg selv i å sammenligne meg med deres “perfekte” kropper o.l.
      Bloggen din er, derimot, for meg et positivt bidrag i hverdagen, som gir inspirasjon, og du ser helt fantastisk ut, men har samtidig et sunt forhold til mat.
      Er bare en ting å si: Keep up the good work! 🙂

    9. STOR APPLAUS til flotte, kloke ord!
      Det er så sant alt du skrive, og du er absolutt ikke den eneste som er lei av dette kroppspresset!
      Fortsett med den gode jobben du gjør på bloggen, du motiverer så utrolig mange jenter (spesielt unge jenter) som har sluttet å spise usunne ting i en alder av 13(!!)
      Når jeg var 13 tenkte jeg langt ifra på hva jeg putet i munnen, jeg fikk fisk til middag to ganger i uken og syntes det va kjipt men spiste likevel.
      Trente så mye håndball at jeg måtte spise 5(!) brødskiver til kveldsmat for å bli mett.
      Så kjære Maren, du er utrolig vakker og et stort forbilde for mange! <3

    10. Fint skrevet, Maren. Treningsglede er noe jeg lever for, og jeg blir trist når alt fokus blir på å endre kropp og fasong, gå ned i fettprosent og få stor rumpe. Hvorfor kan ikke trening være gøy? Selvsagt, noen dager er tyngre enn andre, men jeg får nesten alltid en god følelse etter en økt, 99% av tida 😉 Mat skal nytes og trening skal være gøy! Det er gøy å være sterk! Det er gøy å motivere andre! Heia god helse og aktiv livsstil, vi må slutte å sammenligne oss selv med andre og rakke ned på oss selv. Rett og slett drittlei hele fitnessfokuset.

    11. Klapp på skulderen, Maren !! Dette er så usedvanlig godt skrevet, at jeg har ikke ord… Er så enig i dine ord :- )
      I steden for å legge fokuset på de negative tingene ved seg selv, eller strebe etter å få den “perfekte” kroppen, burde man heller tenke seg om å fokusere på de positive tingene her i livet! “Ingen” har det så godt som oss som lever her i Norge :- ) Fokuser heller på treningsglede og andre viktige verdier i livet. Det er ikke en selvfølge at man har en kropp som fungerer.. Man burde være utrolig takknemlig for at man har en velfungerende kropp, flotte venner, nær og kjær familie og et ellers greit liv :- ) Vi må slutte å sammenlikne oss selv med andre. I motsetning til å rakke ned på oss selv, burde man trekke fram sine gode egenskaper !
      Vil ellers bare meddele at du har en fantastisk blogg som sprer positiv energi, motivasjon og glede!
      Smil og vær glad !

    12. Du aaaaner ikke hvor glad jeg blir av å lese dette! TAKK, Maren! Jeg kjenner mye av presset og tenker veldig ofte på slike ting selv, men har bestemt meg for at NÅ er det nok! Jeg skal akseptere den jeg er, hvordan jeg ser ut, spise når jeg er sulten, spise sjokolade når jeg har lyst på det og trene når det føles riktig. Drite i fettprosent og alt det tullet. Gud så lei jeg er av det fæle, umenneskelige fokuset. Vil faktisk bruke tiden min på å LEVE.

    13. Veldig bra skrevet Maren! Dette er så VIKTIG! Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelse, og bloggen din ble en redning, her fant jeg treningsglede og matglede og normale matporsjoner som inneholder både tortilla, potet, havregryn og brød! 🙂 Tusen takk for at du der du, og at du skriver slike innlegg! Jeg er fortsatt ikke 100% frisk, men prøver hver dag å få i meg mer mat og større porsjoner 🙂

    14. Jeg blir så glad av å lese dette! Du er så fornuftig og smart, og et stort forbilde for mange <3 Tusen takk!

    15. for ett innlegg! Tuusen takk for at du skrev det!
      ikke uten grunn at du er norges beste treningsblogg!
      Klem

    16. Stolt av deg Maren <3 du er uten tvil en av de fineste som finnes! Nydelig på innsiden og utsiden. Glad i deg!

    17. Så enig med deg!!! Trist at man aldri skal få føle seg bra nok. Gleder meg masse til å se resultatet av fotoshootene dine! Vet det blir bra 🙂 Lykke til!

    18. Så fantastisk skrevet Maren! Dette er et så utrolig viktig tema, stå på videre!! Og du ser helt super ut forresten, fin og flott jente, med et vakkert smil 🙂

    19. Helt topp innlegg, Maren! Utrolig fint at du tar opp dette, og veldig godt skrevet. Håper du kan minne oss på dette igjen. Det er så stort kroppshysteri over alt, og det er viktig å bli minnet på dette. Tusen takk! 🙂

    20. Takk for kjempefint innlegg! Jeg har lest bloggen din lenge, men aldri kommentert. Dette var definitivt verdt å kommentere 🙂 ha en strålende dag!

    21. Takk! Du er så fin, og at du deler slike tanker med leserene dine gjør deg enda finere. Bloggen din er et løft i hverdagen, og alle innleggene dine har den positive livsbejaende holdningen som er så fin å ta med seg. At du som ser så fantastistk ut og er sterkere enn jeg tør drømme om å bli, kan tenke at du er kanskje ikke er god nok, er nesten ikke til å tro. Du ser jo helt perfekt ut. Det at du deler også det som kan være vanskelig, og lekser opp om det som gjør deg sint og lei deg, det er så fint! Tusen takk!

    22. Jeg er helt enig, jeg er så lei av alt dette. Likte spesielt siste delen hvor du sier “skal man virkelig kaste bort tiden på å rake ned på oss sev..” Dette er så sant, hvorfor skal man bruke tid på lete etter feil, når kroppen til de aller fleste fungere bra, er ikke det godt nok? Jeg er faktisk fornøyd med meg selv jeg, synes ikke jeg er perfket det er ikke det som er poenge, jeg er klar over mine dårlige sider/uperfekte kropp. Jeg vet jeg har små pupper, stor nese bare av eksempler, men dette er noe jeg har godttatt, defor bryr jeg meg ikke noe særlig nor folk kommenterer det. Det å se seg i speile å smile til seg selv det er en så herlig følelse, som jeg skulle ønske alle kunne hatt.
      Jeg er enig med deg. Og jeg må avslutte med at bloggen din er en inspersjon fordi du har en bra balanse. Og bare for å si at om du ikke følte deg trent nok til shooten så, elsker jeg din markerte rygg og beina dine som er sterke og sunne ;;D

    23. Når du skriver at du er litt usikker på ting kropp og hva folk synes, settes ting i perspektiv. Du som har en så flott og sunn kropp, usikker?! Det bør du absolutt ikke være i hvert fall 🙂 Men tusen takk for at du delte! Jeg har selv blitt mye mer komfortabel i egen kropp etter at eg bikket litt over i tjueårene. Nå trener jeg fordi det gjør meg så glad og energisk, jeg spiser det jeg føler for (men prøver også å tenke at det skal være sunt) og jeg går i de klærne jeg ønsker 🙂 Synes vi skal stå i mot kroppspresset og få det bort for godt. Six pack, sprettrume, valker eller ei, vi er alle like flotte 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg