Oppskrift: Chia pudding

Jeg har hatt lyst å teste Chia grøt, eller Chia pudding i mange uker, men aldri fått somlet meg til å kjøpe disse super frøene. Her om dagen ramlet jeg over dem på en helsekost jeg var innom, og fikk endelig kjøpt dem med meg. Jeg har vært litt skeptisk, da jeg synes prisen er helt hinsides. I ettertid har jeg sett at chiafrøene kan bestilles på Iherb, eller kjøpes på de litt større matbutikkene, og at det da vil være litt billigere enn på helsekost. Jeg anbefaler nok helst å kjøpe dem på nettet ift prisen. Det som er litt kjedelig da er jo at man må vente til de kommer i posten, og hvis dere er som meg, så vil dere helst ha produktet her og nå, og teste med en gang dere oppdager en ny oppskrift. Hehe. 

Nå er det ikke sikkert Chia pudding er en ny oppskrift for dere. Denne lille godsaken har nemlig florert på sosiale medier den siste tiden. Jeg har sett en haug av ulike oppskrifter på den, og endte til slutt opp med å lage en variant ut fra det jeg husket fra eget hode etter å ha lest drøssevis med ulike varianter. Slik ble resultatet: 

  • 3 ss chiafrø 
  • 2 dl kokosmelk 
  • Et lite dryss sukrin
  • Mager vanilje kesam, rosiner, kanel & bær som topping

Hell frøene, kokosmelken og sukrin i et glass, og rør om. Sett i kjøleskapet. Gjerne over natten. Når puddingen har stivnet, tar du den ut og tilsetter det du ønsker av topping. Jeg brukte 2 gode ss med vanilje kesam, friske bringebær og blåbær. Like før servering drysset jeg over litt mer sukrin, litt kanel og en liten håndfull med rosiner. Det gav den perfekte sødme. Jeg serverte et slikt glass til mamma når hun var her på besøk i går, og hun elsket det. Vi er begge enige om at rosiene faktisk var en viktig ingrediens. Hvis du ikke liker rosiner, så prøv gjerne med goji bær, mulberrys, eller kanskje litt flytende honning. Eller annen søtning du foretrekker. 

Jeg vil også dele en oppskrift som Cecilie, redaksjonssjefen i ShapeUp delte med meg når jeg var så heldig å være roomie med henne i en uke i Portugal. Cecilie lærte meg mye på denne turen, spesielt om dette med å finne roen i seg selv, at yoga kan utøves når som helst og hvor som helst, også denne deilige puddingen da. Denne dama krøp rett inn under huden på meg allerede første dagen vi var sammen, og jeg er så glad for å ha blitt kjent med henne. Et hjertemenneske rett og slett. Her har dere hennes oppskrift: 

  • Chiafrø
  • kokosmelk eller mandelmelk 
  • kakaopulver
  • sukrin + vaniljeekstrakt

Rør ingrediensene sammen til en tynn grøt og sett i kjøleskap i minimum en time. Serveres med kesam lime, bananskiver eller friske bær.



 

Jeg håper dere som ikke allerede har smakt chiafrø ble inspirert til å teste dem ut. Ikke bare smaker det godt, det er også utrolig sunt og næringsrikt. I tilegg så ser det så delikat og innbydende ut synes jeg. Del gjerne dine erfaringer rundt disse super frøene i kommentarfeltet. Ha en vidundelig fin lørdag dere. Make the best of it! 

 

Smiiiil Maren


18 kommentarer
    1. Jeg elsker chiapudding! Jeg liker best å lage den med lett kokosmelk og vaniljepulver og toppe det med banan, blåbær og et dryss sukrin gold.
      Ellers funker chiafrø supert i andre ting også! F.eks i smoothie eller i havregrøten eller annen kornblanding, eller i bakst. Dette er virkelig superfrø som kan dyttes inn nesten over alt! 😀

    2. Åhh, elsker chiafrø! Anbefaler virkelig å sette 1ss chiafrø og vann (rundt 0,5dl, kanskje?) i kjøleskapet over natten, for deretter å tilsette i havregrøten på slutten av kokingen. Gjør konsistensen på grøten (enda mer) nydelig 🙂

    3. Chiapudding er veldig godt syns jeg. Med kokosmelk blir den veldig kremete og mektig da, men det er godt. Jeg pleier å blande 2ss frø med et beger sitron- eller bringebærskyr, det synes jeg blir veldig friskt og godt. Så topper jeg med litt bær og nøtter.

    4. Elsker chiapudding:D
      anbefaler å røre litt etter 10 min,slik at frøene blander seg godt å ikke kommer i “klaser”:)

    5. Liker kokos men syns det blir litt for mye kokos. Kan man blande chia frø med hvilken som helst annen væske som melk?
      Kanskje chia frø oppi melk over natten og blande det så inn med granola? 🙂

    6. Vår frokost favoritt er blitt 1dl havregryn 1ss chiafrø, 2dl kokkosmelk/havremelk, 1/2ts honning, rør om og sett i kjøleskapet over natten. På morgenen tar vi en dæsj til med væske og rører rundt og topper med bær. Mmmmm, perfekt start på dagen;)

    7. Dette er min faste frokost! Pleier å lage den med kokosmelk, havregryn og noen dråper Stevia med sjokolade eller karamellsmak. Det er også godt å røre inn frosne bær, eks blåbær 🙂 gjør underverker for magen, og så er det så sunt også!:)

    8. En oppskrift på en nydelig frokost er å ha 2 ss med chia frø i et glass med litt vann. Etter at de er blitt litt “puffet” bland de med valgfri yoghurt og tilsett litt havegryn, bær, banan, mandler, nøtter eller hva du måtte ønske. Nam!

    9. De selger Chiafrø på Wung Tau i kristiansand til 45kr for 300g. Mye billigere enn fks. helsekostbutikker og andre store kjeder 🙂

    10. Ser nydelig ut. Gleder meg til å prøve. Kjøpte chiafrø for første gang i dag, men ser at jeg må gå til innkjøp av kokosmelk eller mandelmelk i morgen 🙁 Så må vente enda en dag…..;)

    11. Hei! Husk at søtningsmilder trigger mer mat og sukkervarer. Det går HELT fint uten stevia eller sukrin også. Bland da chiafrø med havregryn og feks mandelmelk og det går an å knuse en banan lett og blande i. Det er nok søtt, og så kan man ha bringebær og feks Yoghurt naturell på toppen. Nydelig!

    12. Jeg blander kesam passionsfrukt, cottage cheese, 4 korn og chia dagen før! Oppbevarer i kjøleskap! Topper med friske bær og litt mandler! Smaker himmelsk, og metter godt 👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg