Sjokolade til frokost

God morgen hjerter. Jeg sitter her med frokosten min, og prøver å våkne. I dag sov jeg så lenge, at jeg nesten trodde det var noe feil med telefonen min når jeg sjekket klokken. Jeg våkner vanligvis rundt klokken 06-07 hver eneste dag, uansett. I dag gløttet jeg på øynene halv 10 (!!) Det er tydelig at denne frøkna trengte litt ekstra søvn. Så nå sitter jeg altså her med havregrøten min, og hjemmelaget sjokkomelk. Jeg lagde denne godsaken første gang i går morges, og den ble så god at jeg måtte gjenta suksessen i dag. Egentlig er det ingen hokkus pokkus med denne, men det er ofte det enkle som smaker best. 

Sjokkomelk med ekstra protein

  • Proteinpulver med smak av melkesjokolade
  • Lettmelk 
  • Vann 
  • Et par dråper vanilje stevia 
  • Sjokoladesirup
  • Et bittelite dryss kanel & kardemomme 

Bland 20g proteinpulver, 1 dl vann og 2 dl melk i en shaker. Rist godt. Så letter du på lokket og tilsetter stevia, kanel, og kardemomme. Skru igjen og rist godt. Nå har du to valg, enten heller du den over i glass og tilsetter isbiter og sugerør. Da har du en super god sjokkomelk. Eller du kan helle shaken over i en kjele og varmer den lett opp. Pass på, den skal ikke koke! På den måten får du en deilig proteinkakao. Uavhengig om du ønsker sjokkomelk eller kakao så tilsetter jeg alltid sjokoladesirupen til slutt, jeg heller bare litt oppi glasset, og rører godt rundt. Mmmmmm

Grøten har jeg delt med dere flere ganger, men jeg deler den gjerne igjen. Den består altså av 65g havregryn, to egg, 20g sjokoladeprotein, sukrin, litt salt, sjokoladesirup og litt melk. Jeg koker den i kjele, og rører godt hele veien. Jeg koker først grynene på vann, så tilseter jeg melk, sukrin, salt og sirup. Rører godt så den ikke brenner seg i bunnen. Når den er kokt, så tar jeg den av den varme platen, tilsetter litt kaldt vann før jeg rører inn proteinpulveret. Som topping har jeg sjokoladesaus og hakkede mandler. Det ser kanskje ikke så delikat ut med brun grøt, men jeg garanterer at den smaker himmelsk.

Jeg sitter her å ser på gamle episoder av Gossip girl, og koser meg. Nå skal jeg la frokosten synke litt, før jeg skal komme meg avgårde på trening. Jeg titter innom dere igjen etter økten, jeg ville bare stikke innom kjapt nå på morgenen for å dele sjokolademelken og ønske dere en deilig dag. 

Har dere noen spennende planer for dagen ?

 

Smiiiiiil Maren

 

12 kommentarer
    1. Det hørtes og så fristende ut. Hvilket proteinpulver synes du er best??
      I natt har jeg sovet over hos foreldrene mine, så nå blir det familie frokost snart. Sitter her med tekopp og Netflix og gleder meg til litt mat snart.
      Ellers skal jeg spille kamp i kveld, så må prøve å lade opp. Gå en tur kanskje og drikke og spise godt.
      Ha en god dag
      Deilig med fridag 😉
      Hilsen Anja

    2. Hvordan er smaken på havregrøten med egg? Har aldri prøvd det, men det er jo veldig sunt da! Blir det bedre smak?

    3. Veronica: Det påvirker konsistensen mer enn smaken. Den blir mye mer kremete og deilig, men kjenner ikke noe særlig på smaken synes jeg da 🙂

    4. Har du lest om den siste forskningen på proteinpulver, som viser at det er en sammenheng mellom høyt inntak av proteinpulver og testikkelkreft hos menn? Dette synes jeg er en liten “varsellampe” mtp at vi kanskje vet for lite om hva ulike kosttilskudd og tillegg gjør med kroppen vår på lang sikt! At selv om proteinpulver er “naturlig” protein, så er det ikke naturlig for kroppen vår og få det tilført i den bearbeidete utgaven, og at kanskje det er andre stoffer i, som ikke er sunt-på lang sikt? Har tidligere skrevet til deg at jeg liker best naturlig mat, og syns ikke disse proteinpulverene smaker særlig godt. Dette gjør meg enda mer betenkt. Hva tenker du om dette, også med din bakgrunn som snart ferdig sykepleier?
      Dette er ikke ment som kritikk av hverken deg eller ditt kosthold altså, jeg bare lufter tankene mine, og lurer på om du har tenkt noe på det?
      Du har en super blogg, jeg leser den hver dag! Klem fra meg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg