Taco-mandag

Jeg var tidlig i seng i går, men likevel føles denne mandagen litt seig. I skrivende stund ligger jeg i sengen, og ser på gamle episoder av Gossip Girl. Joggebuksen er på, og nødlageret av kokesjokolade på øverste hylle i skapet har for lengst funnet sin vei frem i lyset. Jeg liker egentlig ikke så mørk sjokolade en gang, men i dag er det en sånn dag at så lenge det smaker litt søtt så funker det. Hehe.

Dagens middag ble favoirtten, selvfølgelig taco. Alle som kjenner meg vet at jeg har et nesten komisk forhold til taco. Jeg elsker det, og kunne lett spist det hver eneste dag. Det var en periode jeg postet tacobilder så ofte på bloggen at leserene måtte be meg roe det ned. Det er begrenset hvor inspirerende det er med taco på femte dagen liksom. Tacoen i dag var nydelig, men jeg var tom for gulost og taco uten ost er virkelig ikke det samme. 

Jeg er litt uinspirert på matfronten for tiden, hva er vel da bedre enn å ha flere tusen matglade lesere. Kanskje dere vil dele litt matinspirasjon med meg. Hva spiser du helst til frokost, hva består vanligvis lunsjen din av, og hva er din favorittmiddag? Sleng gjerne på favoritt-snacksen også.  

Jeg kan si at min favoritt frokost er meieriprodukter og frukt, eller knekkebrød med skinke, egg eller ost, lunsj er ofte det samme, og når det gjelder middag er det taco, kyllingsalat, speltlompe-pizza, sushi eller ovnsbakt laks. På snack fronten må jeg nevne nøtter, spesielt cashew og yoghurtnøtter, frisk frukt, og dream / dugg is.

 Nå gleder jeg meg veldig til å lese svarene deres!

PS: Er det noen av dere som ser på Biggest Looser finalen i kveld? Jeg er så spent!! Jeg er virkelig bare så imponert over både deltagere og trenerene. Husker dere innlegget jeg skrev om biggest looser treningscamp i Marbella? Dere kan se innlegget HER. Jeg har så lyst å være med på den turen at det klibler i hele kroppen!!!

 

Smiiiiiil Maren


42 kommentarer
    1. Frokosten min er pinlig lik din – så lite å bidra med det!
      Middagsfavoritten er for tiden stekt karbonadedeig, sopp, løk, hvitløk sammen med søtpotetfries og grønnsaksmos (blomkål, brokkoli, og Sellerirot kokt i buljong og deretter most med litt mager kyllingost fra Kavli). Knallgodt! Digg med litt avocado og ost på toppen!
      Eller er jeg så heldig å ha en grille-glad samboer så all slags grillmat! Godt med grilla squash, sopp + ost, og ananas på grill 😊😊

    2. Til frokost og lunsj foretrekker jeg enten fullkornspolarbrød med enten banan eller cottage cheese og friske jordbær, havregrøt eller brødskiver med leverpostei og rødbetter! Middagsfavorittene er laks, fullkornspasta, brokkoli og ostesaus eller kyllingfilet stekt i fajitaskrydder i speltlompe med paprika, agurk og mager kesam!! prøv grønnkål i speltlompetoasten/pizzaen, det er kjempegodt!

    3. Til frokost foretrekker jeg hjemmebaner knekkebrød med skinkeost, salat, salami, auget og paprika. Og selvfølgelig melk til 🙂
      Til lunsj/før trening er Havregrøt med proteinpulver og banan helt herlig! Gjerne med Bringebærsmoothie til 🙂
      Til middag er det gjerne ovnsbakt kyllingfilet med pesto. Gjerne rullet i kalkunbacon. Serveres ved ovnsbakte søtpotetbåter og en frisk salat! Ha gjerne sukkererter, kikerter, mango eller lignende i salaten!

    4. Knekkebrød med peanuttsmør og Lerums bringebærsyltetøy (det uten sukker). Er også glad i speltlomper med tunfisk,grønnsaker og rømmedressing 😊

    5. Utrolig fin blogg!
      Frokost: Yoghurt med havregryn, eller mager kesam med jordbærsaft og havregryn.
      Middag: Kjøttsuppe eller hjemmelaget karbondeburger med chilli og hvitløk!
      Snacks: Riskaker med skjokoladeproteinpulver og sukrin melis 😀

    6. Frokost er ofte dansk rugbrød fra rema med ost, kalkunfilet og salat. Til lunch veksler jeg mellom en boks cottage cheese med mandler, solsikkefrø og gresskarkjerner og hjemmelaget knekkebrød med makrell i tomat.
      Til middag vil jeg anbefale linsegryte (kokosmelk, ris, buljong, grønnsaker og linser med masse karri, chilli, krydder) og 80% fiskekaker i pitabrød, kyllingfilet med pesto og bakt søtpotet osv.
      I dag har jeg laget middag etter tips fra deg! Laks med sweet chilisaus, SUPERGODT!:)

    7. Jeg er hektet på havrebrød, så enkelt som 40-60 gram havregryn, du kan bruke lettkokte eller store, litt kanel og salt, og passe mengde vann, bres ut på bakepapir/aluminiumsfolie og stek på 200 grader i 10 min. Jeg topper med gulost på den ene, med eventuelt litt skinke, og på den andre har jeg kesam og jordbærsyltetøy, eller cottage cheese og eplesyltetøy. Det er helt magisk for tiden. Og et stort glass O’Boy… xD Funker både til frokost og lunsj.
      Middag blir sykt enkelt, siden typen og jeg ikke er ferdig før i 19-21-tiden, så kyllingkjøttdeig, masse krydder, fullfett kokosmelk, nudler/spagetti og wokgrønnsaker sammen med soyasaus og sursøtsaus, helt magisk. Dette er det enkleste som fins og som jeg syns er nydelig for tiden. Voila!

    8. Frokost blir som oftest knekkebrød med salami og ost eller youghurt med müsli. Til lunsj blir det enten knekkebrød med varierende pålegg eller så har jeg i det siste laget mye smoothie, det er så friskt og godt! Til middag er jeg stor fan av wok med nudler og pitapizza, begge deler er veldig enkelt og det er lett å variere smakene etter hva man har i kjøleskapet, så man blir ikke lei 🙂

    9. Til frokost spiser jeg gjerne havregrøt, eller hjemmelaget musli (lindastuhaug sin oppskrift) og mager kesam med litt honning over 🙂
      Til lunsj lager jeg gjerne havremuffins eller eggemuffins, eller lomper 🙂 (oppskrift linda stuhaug her også.. hehe)
      Til middag ELSKER jeg ALT som har med søtpotet å gjøre, søtpotetfries, søtpotetlasagne og søtpotet pizza! Elsker også lage hjemmelaget hamburger av kyllingkjøttdeig/karbonadedeig med søtpotet fries såklart 🙂
      Ser også finalen ikveld, er skikkelig spent, og også veldig stolt av ALLE deltakerne 🙂 Ønsker deg en fin kveld videre 🙂

    10. Frokos er alltid en skål med en blanding av kulturmelk (av og til helmelk) og soyamelk med 4korn, frossne blåbær og frossen banan. Også en brødskive ved siden av. Går aldri lei 🙂
      Til lunsj blir det som oftest havregrøt, og vanligvis en ekstra lunsj med brødmat/egg/grønnsaker, eller en miks av de tre.
      Middag varieres hver dag. Kikerter og bønner er gjengangere (vegetarianer), og pizza er alltid en vinner. Også lærte jeg meg nylig hvor lett det er å lage pasta carbonara, så det blir det også en del av. 🙂

    11. Åt precis en jättegod middag 🙂 stekte en bit salmalax lätt, så att den får fin stekyta, men fortfarande är ganska rå i mitten. La sen upp den på ett fat och drog isär den (typ som pulled pork), hade hackad vårlök, soja, sesamfrön och lite citronsaft uppe på. Serverade med vildris och kokta grönsaker. Testa, det var sjukt gott 🙂

    12. Til frokost er jeg veldig glad i havregrøt, aller helst med ferske jordbær, blåbær og banan. Andrevalget er scones med forskjellig syltetøy. Deretter kommer bananpannekaker/vafler, knekkebrød med makrell i tomat mm. Til lunsj er jeg veldig glad i salat med kylling og diverse grønnsaker. Til middag ELSKER jeg kyllingsuppe med karri, taco og potetlomper fylt med råkost, laks og hjemmelaget rømmedressing med chili, hvitløk, basilikum, lime,sitron, salt, pepper osv, den blir forskjellig hver gang. Som snacks ELSKER jeg Questbarer, andrevalget er frukt og bær, grønnsaker og dipp (helst gulerøtter, jeg kan ikke leve uten gulerøtter) Da håper jeg du fikk noen tips. Jeg har vært litt lat på matfronten i det siste, men jeg skal prøve å forbedre meg hvis du gir meg litt inspirasjon 😉

    13. Til frokost blir jeg aldri lei av havregrøt! Det metter godt, og kan varieres på så mange måter. Pleier å legge store havregryn, linfrø, kli og litt solsikkefrø i bløt på kvelden. Så koker jeg det på melk morningen etter, da går det fortere og jernet i kornet blir lettere tilgjengelig. Så toppe rjeg med litt forskjellig, alt etter hva som er i kjøleskapet: cottage cheese, bær, kanel, sukrin gold, skyr, nøtter, eple, rosiner…. Nam nam!! Ellers er chiapudding på skyr veldig godt, med litt bær og nøtter. Skikkelig grovbrød med makrell i tomat, agurk og litt majones, eller kokt egg og sild er jo luksus.
      Lunsj: veldig variabelt, men i perioder når jeg er “flink” lager jeg ofte salat med tunfiskrøre eller kylling. Rester fra gårsdagens middag er også godt, og økonomisk.
      Snacks: blir ofte frukt i alle varianter, cottage cheese og skyr blandet toppet med bær og nøtter. Eller fullkornstortilla-chips med guacemole. Eller hjemmepoppa popcorn med parmesan og pepper- SÅ DIGG!

    14. Er veldig lik deg mtp frokost! Går ofte i meieriprodukter: cottage cheese, sitron youghurten fra double, kanel og eple, jeg mener det, smak det! Ellers er jeg en sucker for knekkebrød med hvitost.. blir ofte 4 skiver hvitost på hvert knekkebrød:o (som jeg pleier spise 5 av) åh yammiii… Ellers går det mye i wok, salater, burgere, taco og pizza til middag. Som snacks spiser jeg frukt, nøtter (særlig mandler og valnøtter) rosiner og tørket frukt, crusliblanding (kjempegodt å snavle), questbarer og sunne vaffler med brunost! ååh, ble sulten nå jeg! Håper du har en fin kveld videre kjære deg:-) du er virkelig en inspirasjon!

    15. I dag hentet jeg insiprasjon fra ene boka til Kristine Weber! Kyllingfileet fylt med spinat, philadelfiaost og soltørka tomater som ble kjørt i mikser først. Surret fileeten i bacon og hadde i stekeovn i 25 min på 200 grader! Hadde salat ved siden av 🙂 det var himmelsk!

    16. Til frokost spiser jeg nesten alltid havregrynsgrøt, er bare såå digg 😍
      Lunsj bruker jeg å spise cottagecheese blandet med litt vanilje yoghurt og banan / eller en næringsrik smoothie med litt havregryn ❤️ Til middag varierer det egentlig fra dag til dag..

    17. Ja, så absolutt 🙂 samme med deg! Du har fått meg til å få motivasjon til å trene og spise sunt igjen 🙂 du er så utrolig blid og positiv! Er i siste innspurt på sykepleierutdanningen, og tar meg selv i å tenke at tiden ikke strekker til – så er jeg innom her og du er jo i samme utdanning og klarer såå mye 😀

    18. Hva spiser du helst til frokost, hva består vanligvis lunsjen din av, og hva er din favorittmiddag? Sleng gjerne på favoritt-snacksen også.
      Til frokost spiser jeg helst havregrøt eller overnightoats, med chia frø, melk og proteinpulver. Hender også at jeg lager en kokkosgrøt istedet med kokkos, kanel, søtning og rosiner. Nam!
      Til lunsj er avokado en vinner! Gjerne i en salet eller enkelt og greit på knekkebrød eller grovt brød med pepper og skinke.
      Middag har jeg mange favoritter alt fra laks til pizza, må variere hver dag! En hverdagsfavoritt er kyllingsupper laget av kokkosmelk, fryste grønnsaker, hakkede tomater, lime og en god dose karri. Enkelt, men veldig, veldig godt!
      Favoritt snacks er en nøtteblanding av noe slag, gjerne med mandler, cashewnøtter og tørkede tranebær, det er nok favoritten. Ellers er questbar enten cookie dough eller cookies and cream alltid en sikker vinner!
      Må tilslutt si at jeg liker bloggen din veldig godt, og henter masse inspirasjon fra den hver eneste dag! 😀

    19. Litt kjedelig i matveien sånn egentlig.. Men frokost/lunsj liker jeg omelett fylt med skinke, ost, masse løk, paprika og salsa, også avokado med hvitløkssalt/krydder på ved siden. Veldig godt, og holder meg mett en god stund. Har lenge vært på fajitas kjøret, og etter en lang pause nå er jeg tilbake, haha. Kylling stekt med paprika i alle farger og masse løk. Og fajitas bbq krydder (usikker på om det finnes i Norge, men vanlig er vel så godt). Pakk det inn i lefse med rømme, ost og salsa, veldig godt!! Og også ovnsbakt laks spiser jeg en del av. Med stekte potet- eller søtpotetbåter og brokkoli, mmm. Ble jo nesten sulten her, haha 🙂

    20. Frokost: ristet glutenfri (hjemmelaget) skive med masse smør og skinke, og en proteinkaffi ved siden av 🙂
      Lunsj: skive med smør og skinke og en skyr blåbær
      Middag: favoritten er for tiden gryter av ulikt slag, ellers svinefilet, crispy potetbåter og stor salat med fetaost 🙂 og frukt til dessert, alltid 🙂

    21. Et enkelt tips til en litt annen frokost innimellom er å lage eggerøre! Bare lag masse og ha stående i en stor skål i kjøleskapet, står seg hvertfall 3-4 dager. Kjøp deg en god spekeskinke, og du har luksusfrokost med spekemat og eggerøre flere dager:-D

    22. Malene: Nå gir du meg mye skryt her og jeg vet ikke helt om der er fortjent. Hehe. Jeg får nemlig ikke til så veldig mye annet enn skole, blogg og trening:) Jeg kunne vært mye mer sosial, gjort mye mer typiske ting som kino osv men noen ganger i livet må man prioritere og velge bort noen ting i perioder 🙂

    23. Frokost: Ingenting slår havregrøt! Varierer i det uendelige, men lettkokte havregryn kokt på 1dl havremelk og vann, tilsatt ett helt egg (mot slutten av koketiden) og kardemomme er grunnoppskriften. For tiden er favorittoppingen banan + peanøttsmør + bringebær- og eplesyltetøy fra Lerum + et lite dryss havsalt, eller banan + frosne bringebær + honning.
      Lunsj/kvelds: Cottage cheese, skyr naturell, yoplait (varierer med smakene, men er veldig glad i sitron eller vanilje), banan, jordbær/bringebær, fersken (eller andre typer frukt, alt funker!), bringebær- og eplesyltetøy fra Lerum, honning og litt kanel.
      Middag: Er virkelig ikke glad i middag, så der blir det alltid noe sunt og enkelt/lite tidkrevende vegetarmat. Eksempelvis fullkornspasta/rispasta, kikerter, mais, squash (i strimler, squashgetti) og masse grønnsaker.
      Snacks: druer, fruktsalat, smoothie… Eller questbarer, såklart! Hehe.

    24. Frokost: havregrøt med vaniljeproteinpulver, masse kanel, sukrin og økologisk peanøttsmør!
      Lunsj: cottage cheese med kanel, pannekakesyrup fra waldenfarms og masse bringebær. havrebrød med magert pålegg.
      Middag: hjemmelaget spagetti bolognese eller sunnifisert pasta carbonara, kyllingsalat, sushi, blomkålspizza, fersk fisk og grønnsaksmos osv
      kveldsmat: cottage cheese med dobbel 0 og bær, lomper med egg og laks, proteinpannekaker.
      snacks: proteinbarer, epler, druer, melon, celleri og peanøttsmør, bananis, også elsker jeg ettertreningsmåltidet med riskaker og proteinrøre, eller smotthie blanding med proteinpulver til en sorbet.

    25. Vafler lagd av egg/eggehviter, havremel, speltmel og ekstra lett melk! Toppet med syltetøy og lettere brunost 😀
      Speltlomper med piskede eggehviter, kanel, søtningstoff og lettsmør! Lefser 😀
      Kyllingfilet med masse mager ost kylling! Høres rart ut, men det er amazing

    26. Haahha, ja! trur vi 2 har et ganske likt kosthold! *går ikke en dag uten meieriprodukter, bær og frukt hahha*

    27. FROKOST/LUNSJ:
      Smashed avocado toast, med litt pepper på toppen.
      Havregraut.
      Grove vafler: 1 gulrot, 3 scoops proteinpulver, 2 dl speltmjøl, 3 dl havregryn, 2 egg, 1ts bakepulver, 5 dl mjølk, 5ss solsikkeolje, og søtning. Blir ca. 8stk. men ein blir mett av to, så her har du vaflar lenge!
      Scones av cottage cheese, gjerne med brunost på toppen.
      Havrepannekaker: havregryn, egg og kanel.
      Frokostskål: Eple, youghurt, cottage cheese og ein dæsj kanel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg