Viktigheten av søvn & frisk frokost

God morgen hjerter. Den uken jeg var i Portugal klarte jeg å avvende kroppen min med å våkne så fryktelig tidlig, og jeg har fått en helt ny søvnrytme etter dette. Tidligere har jeg vært lysvåken så tidlig som 05 om morgenen, og sovet i gjennomsnitt ca 5 timer pr natt. Dette er alt for lite, og uten å tenke så mye over det har jeg gått på et kraftig underskudd alt for lenge. På et tidspunkt følte jeg at jeg måtte ha 4-5 kaffekopper gjennom dagen for å holde meg i gang. Sånn skal det ikke være!

I portugal var vi i seng rundt kl 22 hver kveld, og sov til ca 07 – 08. Det resulterte i gjennomsnitt på 9 timer søvn pr natt, og det er virkelig noe helt annet. Dette med søvn er ikke så lett å få til for alle, og jeg forstår så godt at noen faktisk ikke har den luksusen det er å kunne sove så lenge man vil. Det er kanskje små barn i huset, jobb og plikter som krever at du ikke kan sove 8 timer pr natt. Jeg oppfordrer dere likevel, så langt det lar seg gjøre, å prøve å få inn minimum 7 timer pr natt. Prøv å kom deg i seng litt tidligere. Jeg leste et sted at den søvnen du får før midnatt er gull verd, så når barna er lagt, så prøv å kom deg i seng litt tidlig du også. Du vil garantert merke en forskjell på både energinivå, humør, og velvære generelt. Søvn er også helt avgjørende for forndøyelsen, og ikke minst fettforbrenningen din. Visste du det? Så prioriter søvnen dere, det er viktigere enn du tror. 

Portugal lærte meg mer enn bare nødvendigheten av søvn, jeg fikk igså kjenne på hvordan magen min reagerte på å redusere meieriproduktene. Det eneste jeg spiste av meieriprodukter der nede var naturell yoghurt til frokosten kontra her hjemme hvor meieriprodukter ofte snek seg inn i 4 av dagens 5 måltider. Jeg funket så fint når jeg reduserte mengden meieriprodukter. Jeg har altså ikke tatt det helt bort, bare redusert mengden litt. Så jeg har tatt med meg dette tipset hjem, og dagens frokost ble Tine naturell yoghurt ( den koster bare 10kr for en stor boks, tenk at jeg aldri har brukt denne før) og en 1/2 blåbær skyr for å få litt smak på det. Jeg hadde også en banan i skiver, friske jordbær, masse deilig musli og melon. Melon spiste vi også helt utrolig mye i portugal, og det har jeg bare fortsatt med etter jeg kom hjem. Mmmmm. 


Muslien jeg har her har blitt en favoritt. Endelig fant jeg en som både var god på smak, og fin på næringsinnhold. Jeg blir så irritert over at så mange av disse frokostblandingene er tilsatt så mye sukker. Dette er en musli og blåbær variant fra Vita hjertego´ faktisk, og den inneholder litt ulike korn, samt tørkede bær. Helt nydelig. Esken er grønn mener jeg (jeg kastet selvfølgelig esken, fordi jeg alltid har muslien i små krukker på kjøkkenbenken), og jeg mener å huske at den ligger midt på treet ift pris. Det finnes absolutt billigere alternativer, men da er desverre ikke næringsinnholdet like bra. Se etter den i hyllen med frokostblanding, den er absolutt verd å teste. Ellers er havregryn et billig og super sunt alternativ, men her får du ikke den miksen av korntyper, og heller ikke de tørkede bærene som jeg synes løfter hele frokosten litt. 

Nå skal jeg komme meg i gang her, og få startet dagen. I dag skal jeg trene med en venninne, møte nydelige Hilde fra Sunn Hverdag og spise middag med hele familien. Jeg har ikke sett min lille niese siden før jeg reiste til Portugal, og jeg gleder meg så ubeskrivelig mye til å klemme på lille prinsessa mi. 

 

Smiiiiiil Maren

 

10 kommentarer
    1. Har du funnet ut at du reagerer på meieriprodukter?
      Gjør det selv og det er så utrolig kjedelig 😕
      Frisk og fristende frokostskål👌🏻😊

    2. Anonym: Jeg har bare kuttet litt ned på mengden, også fyller jeg på med frukt (banan, melon, eple, pære, jordbær osv) og musli. Eller så spiser jeg knekkebrød, havregrøt, eller omelett) har super lyst å teste chia grøt så det står på planen i morgen! Det er perfekt som frokost! Super sunt og skal vist smake veldig godt!! Gleder meg til å teste.

    3. Amelia: Nei testene viser at jeg ikke har noen intoleranse, men magen min blir dobbelt så stor når jeg spiser for mye av det. Hehe. Så fint å begrense litt. Men det er virkelig bare det beste jeg vet så uaktuelt å kutte helt ut! 🙂

    4. Jeg også føler meg bedre med mindre meieri, så soyayoghurt naturell er en favoritt her i huset. Når det kommer til musli synes jeg 4-korn er veldig fin jeg, da kan man tilsette det man vil av tørket frukt så det blir forskjellig hver dag, og med bare 17kr/pakka er det jo kjempebillig også 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg