Tilbake til hverdagen

Uken i Portugal føltes som å være inni en boble. En boble fyllt med sol, sommer, treningsglede, masse kos, god tid, masse latter og magisk stemning. Nå føles det som om noen hardt og brutalt har stukket hull på bobla, og kastet meg tibake til hverdagen. En hverdag med regn og kjølige temperaturer, vekkerklokker som ringer tidlig, regninger, jobb og plikter. Den post-ferie følelsen altså, den er ikke bare bare. Huff! Sånn, da var jeg ferdig klaget, det måtte liksom bare ut. Hehe. For på den andre siden så liker jeg jo egentlig hverdager, og jeg trives helt ekstremt godt i praksisen min, som er en veldig stor del av min hverdag nå. Egentlig når jeg kjenner litt bedre etter, så var det jo litt greit å komme hjem også.

Jeg kom hjem til tomt kjøleskap, og storhandel var derfor nødvendig. Alt fra skinke, ost og makrell i tomat, til frukt, grønnsaker og speltlomper stod på handlelisten min. Jeg har blitt litt inspirert av maten i Portugal, hvor vi spiste så mye god mat. Blandt annet har de verdens beste oliven i Portugal, så det måtte jeg bare kjøpe med meg. De smakte ikke like godt som de portugisiske, men det var en fin erstatning. Ellers kjøpte jeg med meg sopp, masse salat, kylling, fløte og fetaost, og dette ble ingrediensene til dagens middag. 




Frukt og grønt står alltid på handlelisten min. Det samme gjelder knekkebrød, og diverse pålegg. Hverdagsmat altså, det er igrunn ganske så digg synes jeg. Er dere ikke enige? Bare se så deilkat og god denne middagsalaten ble. Den inneholder salat, mais, agurk, oliven og fetaost, og proteinkilden er stekt kylling som jeg blandet med litt fløte og sopp. Jeg hadde også speltlomper til som karbohydratkilde. Mmmmmmm. 


Til dessert skal jeg lage meg en diger fruktsalat, med sukrin og kanel over. Nam nam. Enkel og god hverdagsdessert. Hvis man har gode friske råvarer, så er det faktisk ikke så vanskelig å spise sunt. Det gjelder bare å komme på å kjøpe det med seg, og orke å kutte det opp. Det tar under 5 minutter å kutte opp litt frukt, og det er så absolutt verd å legge bittelitt tid i å gjøre det delikat. 

Nå har jeg en diger bag med klær som skal vaskes, en leilighet som må ryddes og vaskes, og en mailboks med skremmende mange uleste mail. Det er bare å sette i gang skal jeg rekke å bli ferdig før natta. 

Har dere hatt en fin dag? 

 

Smiiiiil Maren


18 kommentarer
    1. Så utrolig mye god og sunn mat 😀 NAM!
      Jeg bare lurer på en ting, jeg skal begynne å studere sykepleien til høsten og lurer på om du gikk første året ditt i Oslo, og så flyttet du tilbake til Kr.Sand eller begynte du på sykepleierstudiet i Kr.Sand?
      Hvordan synes du studiet er? Er det mye å lese på det første året, har hørt at det er mye medikamentregning.. ?
      Ha en fortsatt fin kveld Maren!
      Hilsen fast leser 😀

    2. Anne: nei jeg tok alt i Kristiansand. I Oslo er Sykepleien på høgskole, mens i krs er det på universitet. Opplegget er derfor helt ulikt og man kan ikke ta ett år et sted for så å fullføre et annet sted. Ja skal jeg være ærlig så er det ekstremt mye å lese første året, det er rett og slett sykt mye pensum. Sånn er det bare. Men det er spennende pensum! Medikamenttesten er ikke noe kul nei, men man klarer det også 🙂 Det er ikke så fryktelig mye undervisning i det, men prøven er ganske kjip fordi det er 100% rett for å bestå (og man må bestå for å få lov å fortsette studiet) men man har 3 sjansen og det kommer til å gå helt fint!!:):) Studiet er krevende, lærerikt, variert og utrolig spennende. Lykke til med avgjørelsen din:) Klem M

    3. De olivenene er de dårligste vi har i butikken! Jeg er skikkelig olivenelsker, og du må gå for oliven med sten, av et litt bedre merke enn eldorado, de er ekle! 🙂

    4. hvis du er glad i oliven burde du jo ikke kjøpe de kjipeste og billigste olivene i dagligvarebutikkene. Flere av de er tilsatt farge for å bli sorte og smaker lake. Når det kommer til oliven bør man velge kvalitet – både mtp smak og næringsinnhold. 🙂

    5. Josefine: Som beskrevet over så var dette de eneste dem hadde, men skal gå for noen annen neste gang når jeg har tid til å innom litt andre butikker enn vanlig matbutikk 🙂

    6. Enig hverdagen er bra – spesielt hvis en får litt ferie i blant.
      Leser bloggen fast, lurte på en ting – hvordan gikk det med flyreiser hjem – rakk du flyet, eller det må du jo ha fort for du er jo kommet hjem 🙂

    7. ENDELIG en blogger som innrømmer at det er litt kjipt å komme hjem fra ferie! 🙂
      Jeg kjøper bare ikke den der “borte bra- men hjemme best, sååååå deilig å komme tilbake til hverdagen her hjemme <3 <3 <3".
      For meg er det alltid en diger boble som sprekker og en liten tomhetsfølelse. Også syntes jeg helt ærlig at ferie er bedre enn hverdag, haha. Men som du jo skriver, gjelder det jo å fokusere på det som er bra med å være hjemme igjen 🙂

    8. Siri: Hehe, så enig!!! Hvis jeg er lenge borte så er det ofte godt å komme hjem, for jeg er så sykt hjemmekjær. Men enig med deg – det er en boble som sprekker og det kan være ganske så kjipt!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg