Hvor burde jeg reise?

Jeg har sommerferie fra sykepleien så tidlig som 20 mai, det betyr at jeg har en lang og deilig sommerferie forann meg. Nå reiser jeg jo til Portugal som trener på ShapeUp Bootcamp allerede nå på søndag, så det blir jo en tur ned i varmen, men jeg har likevel lyst reise masse i sommer. Jeg har vært på den Franske Rivieraen hele seks gager, jeg har besøkt Dubrovnik i kroatia, og et par steder i Hellas (Dette er lenge siden, så jeg tar gjerne i mot hellas-tips). Jeg har også hatt en uforglemmelig tur til New York, og en super deilig helg i London. Nå sitter jeg her og skal planlegge sommeren 2015, og jeg har så lyst å spørre dere om noen reisetips. 

Hvor anbefaler dere å reise hvis man ønsker sol, strand, stabilt vær, avslappende deilig livsstil? Det er et stort pluss hvis det er vakre omgivelser, og fine joggemuligheter der. Har dere noen forslag? Jeg ønsker også gjerne tips til storbyferie, typisk lang-weekend. Jeg har kun besøk New York, London, og København så her har jeg nok en god del igjen å utforske. 

Så folkens, hvor anbefaler dere å reise og hvorfor?

Å som jeg gleder meg til å høre reisetipsene deres. Alle tips mottas med stor stor takk! 

 

Smiiiiil Maren


74 kommentarer
    1. Skopelos! Det er en øy utenfor Hellas. Deler av Mamma Mia ble filmet inn der! Blant annnet scenen med kirka. Den lange veien opp til kirka er der. Det var kjempe kjekt å besøke det!

    2. I påskeferien var jeg og mamma i Gran Canaria, og det var virkelig heelt fantastisk! Vi bodde på lopesan baobab resort, og det var virkelig et nydelig hotel! Maten var fantastisk, staffen var hyggelig og omgivelsene var magiske! Det var palmer rundt alle bassengene, afrikanske dyrelyder overalt og et kjempefint treningsrom på hotellet. Vi reiste jo litt tidlig så det ble litt kjølig om kveldene, men om dagene var det steikvarmt, og vi var på en utrolig fin strand som bare er en koselig gåtur fra hotellet 🙂
      I tillegg er det en havn hvor det ligger resturanter på rekke og rad, Italiensk pizza resturant, biffresturant, grillmat, sushi, alt du måtte ønske! Virkelig en deilig og avslappende ferie som anbefales VELDIG!

    3. Øyhopping i Hellas! Jeg har gjort det gang med familien, og en annen gang med gode venninner. Vi var innom Naxos, Paros og Santorini. Sykt spennende, avslappende og berikende på samme tid! Man trenger ikke planlegge reisen til punkt og prikke, bare lev litt 😉
      Ellers har jeg noen venner som er halvt norske og halvt greske, og de anbefaler faktisk Kreta på det varmeste! “Dra dit som turistene ikke drar”, sier dem.
      Et siste tips er å dra til franske alpene. Fjellturer, marked, bading, kulturelle besøk, sykling, gårder. Akk, det er et fint sted på sommerstid altså!

    4. Santorini i Hellas! Der er det vakkert!
      Eller Marbella i Spania, skal dit selv i sommer etter å ha vært der i februar. 350 soldager i året, mye å finne på utenom stranda også, fine strender, bra shopping, nydelig mat! Vi skal bo på Kempinski Bahia Hotel i Estepona, helt fantastisk hotell!
      Skal du på storbyferie anbefaler jeg Milano i Italia! 😀

    5. Roma er perfekt for storbyhelg! Nydelige bygninger, gode shoppingmuligheter, utallige fantastiske turistattraksjoner og sinnsykt god mat og is. Om du vil reise langt anbefaler jeg Tokyo.
      Har også hørt at Fiji er veldig pent, fint og avslappende! Ikke noe erfaring derfra selv, men er jo mulig å sjekke det ut 🙂

    6. Cruise i Karibien slår aldri feil 😉 gode muligheter for jogging på dekk, samt fint treningssenter. Nye steder hver dag, og en slags “boble” hvor du slipper å tenke så mye. Nydelig klima og hyggelige mennesker, garantert avslappende <3

    7. Ut fra Europa i hvertfall, høres ut som du stortsett har feriert innenfor 🙂 det er MYE å se, og mange kontinenter å besøke 🙂

    8. Sør Afrika, Cape Town!! Cape Town har alt: Fantastiske fjellturer, og klatremuligheter, surfing, jogging, pulserende markeder og liv, vinsmakning, hyggelige folk og safari!Sjekk billetter med KLM fra London, ikke så dyrt.

    9. Barcelona er en herlig blanding av de to; storbyferie og strandferie. Da jeg reiste dit fokuserte vi på å få med oss en del serverdigheter, men høydepunktet av dagen var nok løpeturen i soloppgang langs promenaden og stranden. Vrimler av folk på dagtid, men om morgenen var det kun løperne som var ute i tillegg til yoga klasser og tai chi grupper på stranden. Jeg vil tilbake!

    10. Budapest i Ungarn! Så fantastisk by! Og så kan du jo ta tog til
      Kroatia når du ønsker å bade! 😄

    11. Eli: Er det det den øyen heter ja, så flott – tusen takk!! jeg har jo hørt om mamma mia øya, men visste ikke hva den het, så det var helt supert 😀 Det ser så fint ut på filmen hvertfall 😀

    12. Anonym: Haha, kjære deg da. For det første så er det ikke sånn det fungerer, og for det andre så handler ikke blogg kun om å få ting sponset. Det finnes noen av oss som har et helt vanlig liv og som blogger som en hobby kun fordi det er gøy og man trives med det 🙂 Målet er ikke alltid å få mest mulig sponset. Den kommentaren din var helt latterlig, tenkte egentlig å slette den, men synes i grunn den var litt underholdene, så lot den stå 😉

    13. Anbefaler Praha for weekend ferie 🙂 Er en utrolig fin by, med veldig flotte bygg, rimelige priser, mye flott håndarbeid, gode restauranter og hyggelig by.

    14. Heihei!
      Pleier aldri lede/skrive kommentarer på blogger for opplever at det er så mye tull og negative kommentarer Til bloggeren, men følte jeg måtte få meg med litt reisetips 🙂 Uansett så likte jeg veldig godt at du svarer på alle kommentarene og tar deg tid til leserne 🙂 Ville bare gi deg litt ros på en ellers kjedelig mandag 🙂

    15. Og et annet tips, vet ikke om du har helt interessen for asiatisk kultur, men jeg kan anbefale deg for til en annen gang vis du virkelig ønsker en opplevelses tur for å oppleve kultur og fargerik opplevelse med ufattelig mye kjekke opplevelser. Korea er et veldig flott land, det er ganske dyr tur med tanke på flybilletten ned dit, spesielt vis det er sommertiden du reiser. Men uansett jeg kan ikke mye om China og Japan, men Korea er en flott plass å reise til. En reise å foreslå for å se mennesker i stor kontrast fra fattig og rik, hvor alle er ganske hyggelige.
      Vis du noen gang får lyst å reise dit anbefaler jeg deg, en tur til seoul så klart hvor du har kanskje 3-4 dager, besøker Lotte world som er e fornøyelses park, innsiden er veldig for barn etter mine øyne, men ute er det en del fine karsuller, men hele oppholdet det er mer for å bare ha vært der og se hvor mye farger og glede de putter i alt, åsså har de en skøtebane underetasjen om det skulle være ønskelig. Så er det utrolig mange markeder som burde besøkes som Dongdaemun market(shopping) og Heunginjimin, Insa-dong(shopping med veldig tradisjonnelle varer, veldig stor turistatraksjon), Palace of the Joseon Dynasty, Namdamung market (shopping),Coex, Bukchon Hanok Village, N Seoul Tower (om kvelden er det mest underholding og lys underholding, om dagen er det en flott plass å kunne se hele utsikten over hele seoul, Bukhansan (Fjelltur), Seoul Children?s Grand Park (er en park mest for barn, mn det er en utrolig koselig park, dyrpark, blomster, og mye og se så det er ment for en hel familie, mn en park som virkelig gir masse glede). Dette er Seoul.
      Så anbefaler jeg deg en tur til Busan, dra på fiskemarkede, nyte stranda, dra til Haedong Yonggung Temple, APEC Naru Park (I samme sleng kan en godt ta seg en joggetur i parken som er bygget rundt den, med behagelig underlag og flott atmosfære), og vis du virkelig vil et avbrekk og komme litt bort med strand og sånt er Jeju Iland en veldig fin øy rett uten for som er veldig kjent blandt turister.
      Vet ikke om Korea er en plass du har ønsker om å reise til, mn det er et fargerikt land med mye glede, stor kontrast som virkelig gir nye og verdifulle inntrykk i livet vis en drar litt inn over i landsbygdene, drar på restaurangene som ikke er på Tripadviser alltid og prøver litt tradisjonelle restauranter som er skjulte hvor maten blir plutelig mye kjekkere, så er Korean BBQ veldig verdt å prøve, dra på fjell turer der er helt fantastisk, trikken er helt full hvor en ofte legger merke til mye som er trist men som vekker oss litt opp om hvor bra vi normenn har det og hvor lite vi setter pris på ting.
      Jeg personlig er utrolig glad for å være halvt norsk og koreansk hvor jeg har vært så heldig å få besøke Korea så mye som jeg har fram til nå, og det har gjort meg til den jeg er, og jeg elsker kulturen deres. Fargene, gleden, kontrasten og faktisk vite hvor heldige vi er i norge.

    16. Du MÅ bare reise til Barcelona! Jeg har vært der tre ganger, og men har enda masse igjen å utforske! Og du, du må ha minst fire-fem dager her, gjerne mer. Her får du ALT! Storby og deilig strandliv, herlige ute-treningsområder hvor du kan trene med kroppsvekt, fantastisk strandpromenade og havn å jogge langs, amazing shopping og restauranter, og ikke minst mange fantastiske parker. Noen av disse egner seg perfekt å kombinere med trening OG det at man får en amazing utsikt over hele byen. Jeg blir så ivrig her jeg sitter, men det er virkelig en by som MÅ oppleves! har masse tips til både restauranter, parker, shopping osv hvis du er interessert 🙂

    17. Nahh, tror det kommer an på hva du har planer om og hvor du drar. Hvis du drar til de små byene og roter deg inn i dårlige miljøer er det nok ikke trygt. Jeg var der i 4 mnd og merket ikke noe til det kriminelle 😉 Må bare passe på tingene dine, og låse kofferten på flyplassen, det er det eneste turister trenger å tenke på 😉

    18. Jeg er i Etiopia nå og det er helt fantastisk 😊her for du oppleve så utrolig mye og menneskene her nede en bare helt supre. Anbefales å ta en tur.

    19. Korfu i Hellas, York i England, Torquay i England (du MÅ google bilder av torquay, det er kjent som englands hellas, full av strender og de kjente butikkene. Veldig varmt og kjempefint, har bodd der et år. SÅ GOOGLE BILDER AV TORQUAY! :D)Spesielt strendene Babbacombe beach og meadfoot beach er utrolig fine. Ellers er de store byene i italia å anbefale, Roma + scalea + napoli. Har vært der 4 ganger 🙂 god tur!

    20. Hei! Av storbyturer kan jeg anbefale Berlin og Riga, har kun vært der vinter eller tidlig tidlig vår, og tror det er ekstra flott der om sommeren!
      Av Hellas kan jeg anbefale Kreta. Selv skal jeg til Rhodos i år og windsurfe og leve et slapt strandliv!
      Jeg har også kjempelyst å reise til greske øyer som Santorini, Mykonos og Thassos. Men for øyeblikket ligger dette litt utenfor min prisklasse 🙂

    21. Stemmer for Barcelona, og er enig med alt Kristin skrev over her om byen!! Ellers er Berlin også et must, men holder en knapp på Barca om sommeren:)

    22. Storbytur til Warszawa! Det er absolutt ikke det du tror det er- glem alt snakket om “østblokk” etc. Jeg har besøkt blant annet London, Liverpool, Berlin, Barcelona og Madrid i de siste årene, men vil faktisk påstå at W er et bedre reisemål enn de. Litt kultur, god shopping og du kan leve utrolig fint for ikke fullt så mye penger. Det er jo fort ikke akkurat den byen du tenker på når du skal ha deg en weekendferie f.eks, men det er så absolutt et fantastisk, undervurdert reisemål!

    23. Kom akkurat hjem fra Bali og kan virkelig anbefale både det og Thailand for avslapping, sol og bad. Bali byr på både surfing og masse yoga, så det er perfekt om du vil kombinere ferie og trening 🙂 Jeg reiste alene, noe som var en kjempeopplevelse og anbefales på det varmeste 😉 god ferie!

    24. Elisabeth: Reiste du alene? Det var virkelig tøft gjort!! Var det bare ferie eller reiste du relatert til noe språkkurs eller lignende? Tøft gjort uansett 😉

    25. Selv skal jeg til Dubai og gleder meg masse 😀 Ellers anbefales Santorini, så fint og avslappende! 🙂

    26. Madrid, en undervurdet fantastisk europeisk storby og mange små sjarmerende byer kun en times togtur unna…
      Gdansk i Polen er også veldig fint og ikke minst billig. En super søt badeby kun en halvtimes tog tur unna.
      Sevilla er også en skikkelig søt og sjarmerende by.

    27. Barcelona!! Her er det virkelig alt. Shopping, uteliv, stranden, masssse gode restauranter og mange fine steder å løpe. Mitt favorittsted er en vei som heter carretera de les aigües, som sikkert ikke så mange turister har hørt om.. men det er et veldig populært sted for de som bor her å løpe! Her har du utsikt utover hele byen i mens du løper, samtidig som du slipper alle trafikklysene, virkelig helt fantastisk sted å løpe 😀

    28. Mange gode forslag her! Mitt forslag er å tenke litt på hvordan du reiser, det skulle være unødvendig å si men det å tenke på miljøet er faktisk avgjørende for at mange av våre flotteste ferieparadis skal bestå også i fremtiden.
      Det jeg selv har opplevd etter at jeg begynte å erstatte fly med tog, er at reisen blir så mye mer. Har reist mye i Europa de siste årene og det er en fryd å toge ned til feks Paris og videre gjennom franske distrikter. Det er sommerkos for meg:)
      God togtur!

    29. Storbyferie: Gdansk! Billige flybilletter, billig å bo,
      bra shopping og SPA😊 byen Sopot har strand og badeliv, og ligger like i nærheten. Men det forutsetter at man drar dit om
      sommeren, ellers er det ikke særlig varmt.
      Anbefales som venninnetur/ mor-datter. Og maten
      er fantastisk!

    30. Jeg anbefaler deg virkelig å reise til Rhodos. Fantastisk sted, naturen, folkene, byen , maten, osv.. alt er virkelig fantastisk. Det er virkelig hvert å prøve 🙂

    31. Barcelona er perfekt som storby og solferie. Her har du verdens fineste bystrender, samt shopping og fantastisk god mat.
      California er også et must å reise til; gjerne som en bilferie.

    32. Barcelona er fantasisk, der kan du nyte late dager på stranden, oppdage den fantastiske byen med mystiske smug og gater. Masse god mat, bra shopping og et herlig folkeslag! Når det gjelder Hellas, anbefaler jeg Parga , var der i sommer med ei vennine.. en fantastisk by på fastlandet i Hellas, utrolig fint, god mat og perfekt for avslapping og kos! Jeg reiser til Kreta med svigerfamilien i sommer og gelder med masse til det også, men drømmen er Santorini..men har hørt at det lønner seg å reise litt utenom sesong (siden det er stappa med turister i høysesongen og meget overpriset) 🙂

    33. Dra på langweekend til Barcelona! Utrolig fin by, med strand (strandpromenaden er perfekt til joggetur), shopping, arkitektur, god mat og kultur. Har vært der to ganger, helt fantastisk 🙂

    34. Palma på Mallorca! Der får du alt mulig – flotte butikker, fantastiske fjell og lange strender. Korte avstander, så det er bare å ta en taxitur til ulike fjellbyer og gå i fjellet. Her er temperaturen også veldig stabil og ligger på 30 grader + hele sommeren.
      Anbefales på det varmeste!

    35. Hvis du skal til Hellas anbefales Skopelos på det varmeste. Men, velg en av de små stedene, ikke Skopelos by, det blir så veldig turistifisert…. Ellers er også Lesvos et fantastisk sted i Hellas. (egentlig de aller fleste greske øyer..) Santorini er fin 🙂 og både Paros og Naxos er også fantastiske.
      Men vil du ha storby er Roma og Barcelona i særklasse. Løping langs elva i Roma er helt perfekt. Skikkelig flott og langt. Da får du dekket behovet for løping og sightseeing samtidig. Og Barcelona med strand og by. Kan nesten ikke bli bedre 🙂

    36. Tror Santorini, mykonos og Thassos er litt dyrere, men kommer kanskje an på hvor man vil bo. Er ikke den som nødvendigvis krever den beste standarden på hotellet, men skal jeg til en av de plassene ønsker jeg å bo skikkelig flott! Dessuten bestilte jeg Rhodos på salg hos star tour ;D

    37. Vil virkelig anbefale Zakynthos i Hellas, som to av bildene du har i kollasjen ovenfor er fra:-) En liten og relativt rolig øy, med fine strender og mye nydelig natur. Jeg var der i fjor, da leide vi bil og kjørte rundt hele øya på en dag. Da fikk vi sett Smuggler’s Wreck (på bildene), små strender med krystallklart vann, fantastiske klipper, koselige landsbyer osv. Anbefaler å bo i Kalamaki, der er stranden kjempefin og vi så faktisk skilpadder i vannet når vi badet der. Kjempegøy! Anbefaler også å ta en båttur for å se etter skilpaddene og bade ved grottene der. Lykke til med planleggingen:-D

    38. Vancouver, i Canada, en ekstreeeemt fin by om du vil på storbyferie 🙂 Der er det shopping, muligheter for jogging på stranden/i skogen/i byen, akvarium, museum, turmuligheter (og andre natur-aktiviteter) og sinnsykt mye forskjellig (god) mat. Noen områder er mer hektiske, noen mindre – du kan balansere det veldig godt, egentlig. Det er veldig behagelig temperatur om sommeren også. Et lite kultursjokk der, er vel at det er lovlig med medisinsk mariujana, og det er utallige utsalgssteder – personlig synes jeg dette bare er morsomt, og noe veldig annerledes fra Norge. Man kan se mye forskjellig der, og oppleve en litt alternativ kultur selv om det er i vesten. Canadere er også veldig hyggelige mennesker 🙂
      Canada er også mye mindre slitsomt enn USA, og flyplassen der er også mye mindre hektisk. Man trenger heller ikke å søke om turistvisa for å dra dit på ferie. Om du vil til en storby, anbefaler jeg på det sterkeste å google Vancouver. Det er så utrolig mye forskjellig der, fra nabolag til downtown, til campusen til universitetet. Det er litt dyrt, men man finner veldig bra KLM/icelandair billetter med bare ett stopp, så det er ikke så slitsomt.
      Jeg vet forresten alt dette fordi jeg har vært der mye i går pga at kjæresten min bor der, også flytter jeg dit i mai for å studere 🙂 Skjønner om jeg høres litt ut som en reiseagent eller noe, hahaha

    39. Ååh, jeg anbefaler virkelig Tokyo på det varmeste! Det er så mye å oppleve der og jeg lover deg at du ikke vil angre. Søk på The wisteria flower tunnel at kawachi fuji garden 😀 SÅ nydelig!

    40. Jeg anbefaler deg til å reise til Tyrkia! ! Kjempe fint og dødsvarmt om sommeren!!★★ et perfekt sted i Tyrkia kan da være Antalya, Capadokia , Bodrum eller Trabzon♥♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg