Legday baby!

Jeg gruer meg alltid litt til å trene ben, fordi det er den desidert tyngste økten i hele treningsuken. Jeg liker godt å legge bentreningen til helgen, for hva er vel bedre enn å gå inn i helgen etter en tung og god styrkeøkt? Jeg fikk meg med Edle på økten, og da blir alt straks mye enklere. Vi pushet hverandre, svettet, og slet oss gjennom en times benøkt, og etterpå var vi mildt sagt fornøyde. 

Jeg har følgende øvelser på min benøkt: 

  • Knebøy 
  • Strakmark 
  • Hipthrust
  • Lårcurl 
  • Tåhev
  • Kickback 

Jeg synes dette er solide, gode øvelser, som fokuserer mest på bakside og rumpe. Jeg liker spesielt godt strakmark, fordi jeg får så enormt god kontakt med bakside lår og setemuskulatur. Jeg kunne helt klart løftet mer enn 50kg i strakmark, men jeg velger å holde det på 50kg for å ha full kontroll på utførelse og teknikk, og få maksimal kontakt med muskulaturen. Ellers er det jo ingen tvil om at hipthrust virkelig tar godt på rumpe, men den er bare så forferdelig tung at jeg klarer ikke å kalle den en favoritt, selv om den nok er dem mest effektive rumpeøvelsen. Kickback svir også veldig godt, og er i mine øyne den perfekte finisher på en legday. 

Hva er dine favoritt øvelser på ben? 

 

Smiiiiiil Maren


14 kommentarer
    1. Høres ut som en super økt! Jeg gleder meg sånn til jeg er hundre prosent friskmeldt fra kyssesyken og kan trene igjen! Det blir superdeilig 😀
      Ønsker deg en super helg, fineste <3

    2. Hvis du føler at det ofte sniker seg inn negative tanker ang. benøkten i uken, vil jeg anbefale deg å endre litt på treningsmetoden! Begynte selv med å jobbe med “utholdende”. Hoppende knebøy med kettlebell, gående utfall med vektstang på skuldrene, hopp på kasse osv…
      Denne treningen er MYE mer gøy, gir deg større fordeler som løper og gjør deg ikke så “tung” i kroppen! 🙂
      klemklem 🙂

    3. har du et godt tips til å få kontakt med rumpa på hipthrust? Jeg merker ofte mye på forsiden av lårene, og prøver å regulere beina til forskjellige stillinger, men finner ikke helt riktig posisjon. Du er veldig inspirerende 🙂

    4. Ellen Sofie: Bra spørsmål 🙂 Jeg varierer mellom maskin (vi ha en super god en der jeg trener ) , kabel med ankelreim og med strikk festet i ribbevegg 🙂

    5. Enig. Så godt å trene beina inn i helgen!! Hvordan gjør du tåhev? Jeg elsker frontbøy og brede knebøy!
      Hilsen Anja

    6. Er det noen forskjell i effekt av konvensjonell markløft og rumensk markløft? føler rumensk er tryggere enn kovensjonell mtp skader 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg