Morgentur, styrkesplitt & frokost

I dag startet jeg dagen grytidlig med en helt rolig morgentur. Når jeg sier rolig, så betyr det sone 1 , hvor jeg holder pulsen rundt 140, og ikke over. Jeg hadde en hard intrvalløkt på mandagen, og da er det perfekt med en slik restitusjonsjogg “dagen derpå”. Leggene blir så stive og støle av kortintervaller, og da er det godt å få løsnet opp litt med en helt rolig tur. Det er utrolig hva man rekker når man står opp tidlig, det ble 45 herlige minutter ute i mørket i dag før jeg dro på jobb. 

Frokost må man ha, og ikke overraskende ble det marenskåla med eplebiter, cottage cheese orginal, yoplait vanilje, blåbær, bringebær og banan. Jeg lagde også et lite fruktfat med resten fra frukten fra bursdagen, og en kopp kaffe. Enkelt, fargerikt, sunt og godt. 

Som jeg skrev i går, så går jeg over til å dele opp styrketreningen min i ulike muskelgrupper igjen nå. Jeg har lenge trent fullkropp hver økt, men nå var det på tide å endre litt igjen. Jeg trives godt med å dele det opp, og inndelingen eller splitten som det ofte kalles, ser slik ut: 

  • Rygg og biceps 
  • Skuldre og mage
  • Bein – fokus rumpe
  • Bryst og triceps

 

Dette er altså slik jeg har valgt å gjøre det. Det er overhode ingen fasit på hvordan man splitter. Dette er slik jeg har valgt å gjøre det nå, og tenker å kjøre dette i ca 8 uker, før jeg kanskje velger en ny splitt for variasjon. Nå er jeg spent på å høre med dere hvordan dere gjør det.

Splitter du opp styrketreningen din? Hvordan ser din inndeling ut? 

 

Smiiiiiil Maren


15 kommentarer
    1. Splitter opp styrketreningen min ja!
      – rompe og mage
      – skuldre, øvre rygg og biceps
      – lår og rompe
      – rygg, skuldre og triceps
      – rompe, lår og mage
      heftig program, men det er sånn jeg også liker det 😀

    2. Jeg trener fast en tre-splitt med intervaller og løping innimellom om jeg vil. Men ukene ser litt ulike ut. Målet er å kjøre gjennom kroppen to ganger minst. Denne uka ser slik ut:
      Mandag:
      Hvile
      Tirsdag:
      Bein/core
      Onsdag:
      Rygg og biceps + mage
      5 km på mølla/ute
      Torsdag:
      Bryst, skulder og triceps
      Fredag:
      Bein og mage
      Lørdag:
      Rygg og biceps
      Søndag:
      Bryst, triceps og skulder
      Lett løpetur ute (20-30 min)
      Denne uka kjører jeg lette vekter og flere repetisjoner, kanskje litt tungt på knebøy på fredag, vi får se. Kjenner at kroppen er utslitt etter 12-13 timer med trening forrige uke og med enormt mye gåing (snakker nesten 10-15 timer gåing den uka). Viktig å gi kroppen en roligere uke. Kjenner en litt sykdomstendenser, er det lurt å legge inn hvile, men samt bevegelse. I går var jeg bare svimmel…

    3. min splitt nå:
      1. Bein – tung fokus rumpe
      2. utside/framside skuldre – bryst og biceps
      3. Bein lett
      4. Rygg – bakside skuldre – triceps.
      Mage på overkroppsøktene når jeg føler for det.
      Har byttet ut den 5 økta jeg hadde før med jogging….nytt for meg. Planen er å løpe KK mila 🙂

    4. Hei.
      Jeg har tre ulike styrkeprogram, slik at jeg kan trene tre dager på rad, deretter en hviledag. Så starter jeg på program nr. 1 igjen, og slik er min syklus.
      1. Bein og biceps
      2. Rygg og triceps
      2. Bryst og triceps

    5. Høres ut som du fikk en deilig start på dagen!
      Jeg trener stort sett 2-splitt, fordelt på overkropp og underkropp 🙂
      Gratulerer så mye med dagen som var forresten! 🙂

    6. Herreminhatt så lei jeg er av å lese om hva marenskåla inneholder! Holder sikkert å nevne det én gang i mnd altså!!!

    7. Hei, Maren 🙂 Min splitt er:
      Øvre rygg + skuldre
      Bein – Rompe
      Bryst, mage, arm
      Bein – Rygg og lår
      Har jeg en ekstra dag liker jeg å ta en økt med fokus på teknikk i olympiske løft 🙂
      I tilegg driver jeg å føler et ‘løp deg opp til halvmarathon’ program.
      Det innebærer 3 intensive økter i uka: 1 HIIT, 1 pyamideintervall og 1 tempointervall
      Prøver å få det slik at det blir annenhver dag med løping/styrke, yter ikke like godt på styrke fronten om jeg allerede har kjørt meg ut med intervaller.
      Gøy at du skal prøve noe nytt! Blir alltid inspirert av øktene dine, kanskje særlig de mer crossfit inspirerte med mange repetisjoner og egen vekt.
      Stå på videre 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg