Mammadag og bursdag

God morgen dere. Her sitter jeg å spiser frokost, og ikke overraskende er det Marenskåla jeg koser meg med. Jeg sitter her å planlegger litt, jeg har bursdag på mandag, og har invitert familien til feiring i min leilighet i morgen. Jeg gleder meg til å ha gjester her i leiligheten, slik at vi kan innvie det nye store spisebordet. Jeg gleder meg til å ha noen flere å kokkelere til enn kun meg selv. Nå blir det ikke full middag, men “bare” kaffe, kaker, snacks og godsaker. Jeg elsker å stelle i stand til gjester, og jeg kan være ganske så kreativ på sunne, og freshe retter. Når det gjelder kaker og godsaker derimot, så har jeg mye å lære. Så da tenkte jeg, hva er vel bedre enn å spørre dere? Jeg er sikker på at noen av dere har en favoritt kake, snacks eller bakverk å dele med meg? 

Jeg må sette noen kriterier, det må være enkelt å lage, og ikke ta alt for lang tid. Jeg har nemlig allerede noen godsaker på menyen, som krever litt tid. Nå er jeg super spent på å høre om dere har noen fine oppskrifter til meg. Jeg elsker alt som smaker sjokolade, vanilje, karamell, og ja i grunn alle søte smaker. Det gjelder familien min også, vi kan være noen skikkelige søtmonstere, så her er det bare å dure på med forslag. 

Tilbake til overskriften. I dag skal mamma og meg ha en jentedag i byen. Jeg kan ikke huske sist vi to hadde en slik dag, så nå gleder jeg meg veldig! Vi skal kose oss på cafe, shopping og spise deilig lunsj. En kosedag, bare oss to! Jeg skal se etter litt nytt til leiligheten, og et par ting til selskapet i morgen. Ellers skal jeg prøve å ikke kjøpe noe treningsklær eller  noe treningsrelatert. Det er en liten utfordring for meg, jeg havner alltid i sportsavdelingen, og ender alltid opp med sporty kjøp. Mitt klesskap inneholder dobbelt så mye treningsklær som vanlige klær. Så i dag er det ikke lov å handle treningsklær, men når det gjelder vanlige klær så trenger jeg nytt av det aller meste. Så vi får se hva jeg ender opp med. 

Nå blir jeg straks hentet, så jeg må få spist opp frokosten, hoppe i dusjen og gjøre meg klar. Ha en deilig lørdag dere, og ikke glem å legg igjen oppskriften på favoritt kaken din i kommentarfeltet. God lørdager hjeter! 

 

Smiiiiiil Maren

21 kommentarer
    1. Jeg anbefaler å lage brownies! Super enkelt å lage og noe de fleste liker! Jeg har ingen oppskrift her, men du finner masse på google. Trikset er å ikke steke dem for lenge, så blir de deilige og seige! )
      Kos deg med mammadag og shopping! 🙂

    2. snickers kake!! Super lett å lage å virkeli helt fantastisk på smak!!!! Gi ein lyd viss du vil ha oppskrift
      Ha ein super dag!☀️☀️☀️

    3. Pavlova!! Superenkelt og så kan du legge på massevis av frukt og bær som du er så glad i, og så ser det megafresht ut!

    4. Cupcakes eller muffins! De trenger mindre steketid enn store kaker og er så mye kjekkere å pynte! et tips er å ikke være gjerrig med melis i frostingen da blir den for løs. Jeg personlig takler ikke at det skal være så mye melis i, så den blir alltid for løs.

    5. en iskake er jo perfekt å servere gjester! daim iskaken eller smash iskaken fra “det søte liv” er veldig god. ellers pleier vi å lage en superenkel “frøkake” nesten hver gang vi har gjester. den er slik:
      50 g sukker, 50 g smør, 50 g solsikkekjerner og 100 g store havregryn hives i en panne og stekes på middels varme til blandingen er karamellisert. ta den av med en gang den begynner å lukte litt som brente mandler. lag en kakebunn av blandingen på et serveringsfat. så pisker du krem av en boks fløte og en kopp melis, før du har i 200 g philadelphiaost. smør det over den avkjølte bunnen, og topp med 400 g skogsbærblanding! la bærene tine et par timer i kjøleskapet på kaka, men ikke lag den dagen før, da vil bunnen bli myk! sååå god og veldig frisk i smaken.

    6. Ostekake med kjeksbunn av digestivekjeks og
      smør + ostekrem med sitrongele og bringebærgele
      på toppen 😍😍😍😍

    7. kan du legge ut innkjøpene dine? det hadde vært veldig hyggelig, og få litt annet og varierende? <3 klem
      du kan jo lage hjemmelaget brownis og pynte med bær og frukt rundt kaken?

    8. Safarikake! Er lett, rask å lage å smaker nydelig! 🙂 Noe alle garantert vil like!
      1-2 pakker safarikjeks
      200 g melis
      1 boks philadelphiaost
      3 dl kremfløte
      Bær og frukt etter ønske
      Knus kjeksen i formen, bitene kan være ca. 1*1 cm i str.
      -Rør ost og melis godt sammen
      -Pisk kremfløte
      -Vend sammen osteblanding med pisket kremfløte, og ha over kjeksen.
      -Pynt til slutt med det du måtte ønske, kjempegod med blåbær og jordbær
      God helg 🙂

    9. Brownies der du putter i skogsbærblanding (frosne bær) og biter av mørksjokolade i røren! 🙂 server gjerne med vaniljeis! Magisk 🙂

    10. Du finner så utrolig mye godt på bloggen til lindastuhaug, anbefales!
      Hadde vært gøy å sett litt hva du handlet i byen i dag:) Gøy og se litt annet en treningstøy også.
      Ha en nydelig kveld videre vakre, skjønne Maren <3

    11. Pavlova er en deilig og frisk marengskake. Du lager marengs av 4 eggehviter, 150 gr sukker som piskes stivt og blankt. Så rører du inn 1 ts eddik og 1 ss maizenna mel. Tegn en sirkel på bakepapir ca 22 cm i omkrets (bruk en stor asjett eller grytelokk e.l) bre røren utover med slikkepott og form en rund kake med slikkepott. Stekes på 100 gr midt i ovnen i halvannen time. Når bunnen er kald – rett før servering, så ikke kaka blir bløt- pisker du krem av et fløtehus og litt sukker. Dekk kaken med det. Pynt med frukt og bær av hjertens lyst. Blåbær, bringebær, jordbær, mango syns jeg er godt! Nam nam!

    12. Ingen sunne varianter, men dog to varianter min mamma elsker. På bursdagen må dessuten det være lov! Den første er sitronkake: http://www.myfoodpassion.net/home/sitronkake og den andre er brownies med bringebærmousse: bare søk etter oppskrift – kan lage Brownies og mousse hver for seg! Brownies er jo ganske kjedelig og supersøtt så med de syrlige bærene blir det liksom en kake man faktisk orker å spise 🙂
      Lykke til med baksten 😀

    13. eple eller banankake er sikre vinnere her 😀 Om man har litt fløte i røra blir de kjempesafitge og! (og vaniljekrem i eplekaka, og sjokolade i banankaka)
      Håper dagen blir fin:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg