Alt du tror er sant

En klok mann sa til meg en gang: Alt du tror på Maren, alt du tenker i ditt hode, det er sannheten for deg. Alt du tror er sant. Den setningen har jeg aldri glemt, og jeg har bare blitt mer og mer bevisst på hvor riktig det faktisk er. Alt vi sier til oss selv blir sannheter for oss, så forteller du deg selv at du ikke får det til så får du det faktisk ikke til. 

Jeg har denne uken startet et lite løpeprosjekt, og grunnen til at jeg ikke har skrevet om det på bloggen er rett og slett fordi jeg ikke helt trodde jeg kom til å klare å gjennomføre det. Dette sa jeg til meg selv, gjentatte ganger og det ble da en sannhet for meg at det var ingen vits å nevne løpingen på bloggen, for jeg kom sannsynligvis ikke til å klare å fullføre hele uken. Det var et sted midt oppi disse destruktive tankene om egne løpeferdigheter, at jeg kom på setningen: Alt du tror er sant. Da slo deg meg at jeg har laget meg min egen sannhet om at jeg ikke er en god løper. Skapt fullt og helt i mitt eget hode, av mine egne tanker.

Det er jo bare tull. Det er klart jeg får til å fullføre uken hvis jeg virkelig vil. Nå er vi kommet til onsdag, og jeg har fullført de tre første øktene. Jeg har med det bevist for meg selv at jeg faktisk kan, så nå er det bare å fortsette den tankegangen, og vips er det blitt en sannhet. For dette går begge veier vet dere, det gjelder ikke kun negative tanker, men også positive. Så hvis du tenker at du kan, og tenker at du får det til, så vil du etterhvert tro fullt og helt på det!

Dagens lille pepptalk fra meg er altså: vær bevisst på tankene deres, og hva dere sier til dere selv. Alt du tror – er sant! 

Den kloke mannen jeg nevnte innledningsvis heter Øyvind Hammer, og han er uten tvil  den beste formidleren jeg kjenner. Han har en unik evne til å nå ut til mennesker, motivere, inspirere og skape entusiasme og livsgnist. Jeg ble kjent med Øyvind for snart 4 år siden, og han har vært en viktig person for meg. Øyvind Hammer er mental trener, og er mannen bak Ole Einar Bjørndalen sin vinnerskalle. Jeg har med meg Øyvind sin nye bok opp på påskefjellet og gleder meg til å lese den. Øyvind sin første bok var helt magisk, og den har jeg lånt bort til så mange etter jeg leste den, at jeg faktisk ikke helt vet hvem som har den lenger. 


Nå er vi akkurat ferdig med en lang og deilig påskefrokost her oppe på hytta. Jeg elsker hyttefrokost, hvor bordet er overfyllt av godsaker, vi sitter lenge med bordet, og har god tid. Dagens frokostbord bugnet over av pålegg, nykokte egg, ferske rundstykker, brød, og hjemmelagde knekkebrød. Appesin juice, eple juice, melk og kaffe hører også med. Til dessert ble det en liten knekk kvikklunsj hver, det må være lov i påsken. Det nør og blåser kraftig her oppe på fjellet, så i dag tror jeg vi faktisk tar en inne-dag med kortspill, lesing og matlaging. Det er jo litt dette som er ferie, å bare slappe av og kose seg, uten å egentlig gjøre så mye. 

Hva er deres planer for dagen? 

 

Smiiiil Maren

 

16 kommentarer
    1. Virkelig sant det du skriver – viktig å si til seg selv at “jeg kan få til ting, hvis jeg vil”
      Deilig med påskeferie – skal ut på en liten ettermiddagstur på ski

    2. Wow, hørtes ut som en god bok! Må leses 🙂
      Ha en fin påske, Maren <3 Nyt dagene på fjellet. Endelig fjellpåske her også, deilig!

    3. Fantastisk innlegg i dag også! Denne setningen tok jeg med meg på trening og klarte 25 kg mer i beinpress enn jeg pleier.
      Setningen skal jeg også bruke til å tenke at sannheten jeg har laget meg om at jeg er tykk og ekkel er laget av meg og er min sannhet ikke andres.
      Igjen takk for det du skriver!!

    4. Det er så sant! Husker jeg skulle bli god til å trikse i løpet av min “fotballkarriere”. Mamma blei så lei av at jeg stadig kom inn å klagde på at jeg ikke klarte mer enn 12, og da sa ho at jeg måtte si til meg sjøl at “dette klarer jeg”. Og vips klarte jeg 100 😉

    5. Maren, får aldri tenkt nok hvor utrolig inspirerende du er! Men viktigst av alt kan jeg aldri få skrevet det nok! For du fortjener virkelig å høre hvor mye du motiverer, inspirerer og sprer glede rundt deg. Ofte har du fått meg til å innse så mye viktig, og det vil jeg bare takke deg for! Håper du koser deg masse i påsken på hytta, påskeklemmer <3

    6. Ja, man må fortelle seg selv at man er bra nok og greier å gjennomføre! I går satt jeg på spinningsykkelen under oppvarming og tenkte ”det her går ikke, er ikke i form”, men så vendte jeg tankene om og begynte å si til meg ”du skal gjennomføre, og du skal gjennomføre med stil”. Og vips var motivasjonen på plass, og jeg gjennomførte med stil 🙂 hehe
      Håper du får en finfin ferie <3

    7. Karoline: Takk for at du la igjen denne kommentaren, og du har så rett! Det der er DIN sannhet, som du har skapt ut i fra en destruktiv tankegang som garantert ikke stemmer overens med det vi andre ser<3 Gratulerer med ny pers og jobb videre med å snu tankegangen slik at du kan løfte deg selv opp og se hvor mye bra som finnes i deg! Fokuser på det:):)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg