Hjemmelaget Calzone

I helgen prøvde jeg meg på innbakt pizza eller Calzone. Oppskriften fant jeg i et gammelt ukeblad hjemme hos mine foreldre. Jeg forenklet den litt, og brukte de ingrediensene jeg hadde tilgjengelig til fyll. Resultatet ble helt nydelig, og jeg har gledet meg til å dele denne oppskriften med dere.


Til deigen trenger du: 

  • 50g fersk gjær
  • 50g smør
  • 5dl melk
  • 1 1/2 ts salt 
  • 1 ts sukker
  • Ca 13dl hvetemel (tilsvarer 780g)

Smuldre gjæren ned i en bakebolle. Smelt smøret i en kasserolle, ha i melken og varm alt opp til det blir fingervarmt (37grader). Hell den lunkne melken over gjæren. Rør godt til gjæren er blitt oppløst. Ha i salt og og sukker og rør ut igjen. Ha i melet litt av gangen, til du får en smidig deig som ikke er klissete. Dryss litt mel over, og la deigen heve under et kjøkkenhåndkle i ca 30 min. 

Til fyllet trenger du: 

  • 400g karbonadedeig
  • 1 boks mais 
  • 6-8 sjampinjong 
  • 1/2 løk
  • En ferdigpose med pizzafyll

For å gjøre det litt enkelt brukte jeg ferdig pizzafyll fra toro, og spicet det opp med sjampinjong, mais og løk. Du kan super enkelt lage denne suasen selv, og nettet florerer av uliek oppskrifter. Jeg hadde en slik pose liggende, og valgte derfor å bruke den. Noen små snarveier i hverdagen må være lov, hvertfall her i huset. Stek karbonadeigen, sopp, løk og mais. Tilsett pizzafyllet og spe på med vann til du får en jevn fin røre. Smak til med salt og pepper.  Raspe ost og ha det klart på en tallerken. 

Slik gjør du: 

Hell ut deigen på kjøkkenbenken, del opp i 16 biter. Form hver bit til en ball. Kjevle dem ut til rundinger på ca 12 cm i diameter. Legg 3 ss fyll og ost på den ene halvdelen av rundingen. Brett over den andre halvdelen og trykk sammen kantene med en gaffel. Legg calzonene over på et stekebrett som er dekket med bakepapir. Sett ovnen på 225 grader. Når ovnen er varm, pensler du Calzonene med vispet egg. Stek dem midt i ovnen i ca 15 min.  

Calzonene nytes helst ferske, men de er også super gode å fryse ned, og varme opp igjen en dag du ikke har tid til å lage middag, eller har lyst på en ekstra god lunsj. Server dem gjerne med en salat ved siden. 

Jeg håper dere liker dem! 

 

Smiiiiiil Maren


6 kommentarer
    1. Disse så kjempegode ut, og jeg kommer til å prøve meg på de i påsken! Synes det er herlig at du legger ut oppskrifter, særlig for min del er det fordi jeg elsker å lage god, enkel og sunn mat!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg