Min mening i fruktdebatten

Jeg får mye spørsmål fra dere lesere hva jeg tenker om denne fruktdebatten hvor det påstås at frukt er det samme som godteri ift sukkerinnhold. Vel, jeg synes dette er helt latterlig og faktisk litt provoserende. Det er ikke frukten som gjør oss overvektige, inaktive, late, trøtte, og lave på energi. Det er ikke uten grunn det popper opp fruktfat på bloggen min både støtt og stadig. Jeg spiser store fargerike fruktfat hver eneste dag, og har aldri tatt noen skade av det. Frukt har alltid vært, og er fremdeles både sunt, næringsrikt og godt!  

For meg er dette et bord med fargerik sunnhet, og jeg storkoser meg med masse frukt, hver dag – med den aller beste samvittighet. Jeg føler faktisk at jeg gjør noe bra for kroppen min når jeg spiser frukt og bær. Frukt inneholder masse vitaminer, antioksidanter og fiber, i tilegg til at det er friskt, inneholder mye væske og smaker godt. Dette er min personlige mening, og det er helt i orden at noen mener noe annet. Alle må få lov å spise så lite, eller så mye frukt de vil, men jeg personlig synes det er synd at man går ut i media med store overskrifter om at frukt er som godteri. For det er faktisk feil, enkelt og greit! 

Det var dagens lille hjertesukk fra meg. Noen ganger føler jeg det handler mest om å få frem en provoserende overskrift som selger, enn å faktisk opplyse befolkningen med reelle fakta. Det er jo ikke rart at man kan bli forvirret når naturlig sunn mat plutselig ikke skal være sunt lenger. 

Hva tenker dere om dette? 

 

Smiiiiil Maren


29 kommentarer
    1. Jag håller med dig till 100% Maren! Frukt är betydligt bättre än godis! Även om det finns en del fruktsocker i frukten så är inte det alls på samma sätt som godis! Godis är bara tomma kalorier, frukt är så mycket mer! 🙂

    2. Eg er HEILT enig med deg Maren! Har bachelor i ernæring, er personlig trenar og svært aktiv!! Eg spis tonna vis med frukt kvar dag! Og sonen min på 4 år får og så mykje frukt han vil! Faktum er at han no vel jordbær forran smågodt når begge deler er på bordet:)
      Eg blir og provosert no når nokre bloggarar “dissar” havregryn! Både frukt og havre er sunt, godt og proppa av næring og rett energi! Stå på Maren! Herlig blogg du har

    3. Kunne ikke vært mer enig! Jeg tenker at frukt er sunt- og at man kan spise det hver dag. Det man bør bruke kreftene sine på å unngå i hverdagen tenker jeg er raffinerte karbohydrater (hvitt sukker, hvetemel, sukkerholdig drikke og mat) og usunt fett. Frukt inneholder ikke noen av delene. Jeg tenker at hvis man skal utelukke mer og mer fra det dagligdagse kostholdet så blir det farlig etterhvert. Jeg synes det er greit å tenke at man kan spise alt, men ikke alltid. Men frukt spiser jeg med den beste samvittighet hver dag! Sunt, velsmakende og bra for kroppen!!

    4. Frukt er sunt og godt! Det er ikke frukten som utgjør et helseproblem hos oss, og jeg skjønner ikke hvorfor folk angriper den. Vi burde heller konsentrere oss om det som faktisk påvirker folkehelsa negativt – for mye godis og junk, for dårlig kvalitet på maten i hverdagen.
      Stå på 🙂

    5. Du har helt rett i at denne debatten kan bli litt provoserende, fordi det blir helt feil å sammenligne frukt og godteri på denne måten.
      Alle vet jo at frukt inneholder fruktsukker, men som du sier må vi også tenke på alt det gode frukt inneholder som godteri er helt blottet for, bl.a. vitaminer. I tillegg er det jo forskjell på hvor mye sukker de forskjellige frukt-typene inneholder.
      Jeg har et variert kosthold, trener og er slank, så kan virkelig ikke se at jeg har tatt skade av fruktspisingen, men det er vel annerledes hvis du f.eks skal gå ned i vekt ved å være i ketose osv, da kan nok frukt ødelegge mye pga sukkeret.
      Jeg tror fortsatt på at frukt i moderate mengder er sunt og kommer i alle fall til å nyte fruktskåla mi med god samvittighet, uavhengig av hva ekspertene kommer frem til i denne fruktdebatten 🙂

    6. Frukt inneholder fiber, vitaminer, mineraler osv. Det er naturlig for oss å spise frukt! Jeg spiser en smoothie hver dag med masse banan, skogsbær og spinat, har bare hatt fordeler med det 🙂 Bare se på lonijane, vanessa_prosser og essenaoneill på instagram! Synes denne korte videoen forklarer det ganske bra:
      http://www.youtube.com/watch?v=sHEJE6I-Yl4

    7. Hvorfor er det noen som disser Havregryn? Det har jeg ikke sett, kun innlegg der folk anbefaler dette for å holde seg mett lenge.

    8. Helt enig!
      Laget forresten nøttemuslien din i dag, tilsatte også kokkos og havregrynt. Nam så godt! Hadde det bare over mager vanilje kesam, og det smakte snop! Denne skal definitivt lages flere ganger, bare neste gang skal jeg tilsette enda mer kanel, jeg ELSKER nemlig kanel, hehe.
      Så tusen takk for god oppskrift og en inspirerende blogg i hverdagen 🙂

    9. Jeg tenker at så lenge en ikke spiser 10+ bananer om dagen, så er det ikke frukten som er synderen drsom en sliter med for mange kilo. Da er det nok noe annet ved kostholdet som bør ryddes omm i før en fjerner frukt. 😉

    10. Amen! Synes det er trist å gi folk dårlig samvittighet for å spise FRUKT! Nei, jeg blir så provosert!
      Takk for at du deler dine flotte fruktfat og for at du fremmer trening og kosthold på en avslappet måte!

    11. Katrine: Hun om det 🙂 Jeg spiser masse havregryn og synes det er helt supert. Vi har alle uliek meninger, og da er det jo fantastisk at vi selv kan få lov å bestemme hva vi vil spise og ikke spise. Jeg storkoser meg med havregryn til frokost, og synes det er en helt super matvare 🙂

    12. For meg er det helt merkelig at folk faktisk kan diskutere om frukt er usunt?! Dette må da kun være fakta for de som skal ha sceneform?
      Hva skjedde med sunn fornuft..
      Føler vi må gå litt tilbake til det man lærte i barnehagen; sjokolade er usunt, frukt er sunt!

    13. Skal man sammenligne sukkerinnholdet på frukt og godteri – ja, da har det blitt fanatisk. Man kan spise store menger med frukt før det i det hele tatt kan sammenlignes med sjokolade, smågodtbiter, osv. Helsegevinstene med frukt er dessuten noe å trekke fram. Skal en fokusere på karbohydrater, sukker og at alt er usunt så blir det ikke mye som fremstår som ”trygt, sunt og bra”! Alt med måte – men uansett; inspirerende er du med dine flotte fruktfat.

    14. Eg er heilt enig:) spis mykje havregryn, og det er både sunt og godt! Bare synd når sunne matvarer blir satt i feil lys, med tanke på alle usikre tenåringer som også leser blogger! Derfor er du eit sunnare forbilde:)

    15. Okei, jeg er splittet på denne debatten av flere årsaker, siden frukt inneholder en varierende mengde sukker, som for enkelte kan føre til vektoppgang, men selvfølgelig, frukt er mye sunnere pga at de inneholder mineraler, antioksidanter og vitaminer. Enkelte typer frukter inneholder mye syre, som virker etsende på tannemaljen, særlig sitrusfrukter. Å spise frukt er nok relativt sunt sammenlignet med sjokolade, men å spise 5 bananer om dagen kan hos enkelte føre til magebesvær pga mye fiber og stivelse, samt føre til vektøkning. For mye av det gode er aldri bra. Jeg er nok mer fan av bær og grønnsaker, men banan i smoothie er smart for å slippe å tilsette juice eller sukker som søtning. Balanse i kostholdet er viktig uansett, og det folk sliter mest med er å spise grønnsaker. Selv om du sier du ikke har tatt skade av det, må du begrunne hva du mener er “skade”. Skade på tenner? Inntak av sukker? Magetrøbbel pga stivelse i frukt? For hjernen er sukker som rus, og jeg tviler på at du kan gå en dag uten frukt eller en form for sukker, noe du spiser hver eneste dag. Fruktsukker, rørsukker, honning, det er ett fett for kropp og hjerne. Nå opplever nok mange meg som kverulerende, men jeg drøfter mange aspekter ved denne debatten. Vi spiser for mye sukker… Vi er avhengige og opplever abstinens ved mangel på denne rusen. Håper noen leser denne kommentaren og diskuterer.

    16. Mange blir oppblåst eller får forstoppelse av å spise frukt, men hva spiser de frukten ved siden av og spiser de den når den er moden? Frukt er rask fordøyelig og bør helst spises alene. Mye av frukten som selges i Norge er ikke moden. Reis til Thailand og smak ordentlig frukt, nam nam. Da får man ikke skade på tennene heller 😉 Mange spiser jo f.eks grønne bananer og ikke bananer som er gule med brune flekker på (som indikerer at de er modne). Jeg har bare hatt fordeler med å spise mye frukt og spiser lett 5 bananer til frokost i en smoothie. Har faktisk gått ned i vekt med å øke fruktinntaket mitt og føler meg generelt mye bedre 🙂
      Jeg vil påstå at hun her ikke har lagt på seg av å spise mye frukt, jeg spiser lignende og har bare positiv effekt av det: http://www.youtube.com/watch?v=mH0imF0MIzM
      Men ikke alle er interessert i å spise så mye frukt, men en ting er sikkert, det er ikke usunt!

    17. Dette innlegget er blottet for fakta og utelukkende basert på subjektive følelser. Man burde heller benyttet muligheten til å beskrive hva som skjer med blodsukkeret når man spiser frukt. At man får i seg vitaminer, fiber og antioksidanter ved å spise frukt er selvsagt positivt og noe man ikke får ved inntak av godteri, men det hindrer likevel ikke blodsukkerstigning og økt insulinproduksjon. Akkurat samme reaksjon man får ved å spise sjokolade.
      Hvis forfatteren av innlegget har noen faglige resonnement å komme med, hadde det vært flott. Å argumentere med følelser er sjeldent riktig vei å gå.
      At frukt ikke gjør folk inaktive og late er selvsagt korrekt, men det er også er et dårlig argument for at frukt er sunt.

    18. Jeg synes helt ærlig det er morsomt når overvektige som har dyttet i seg snop, pizza og drukket store mengder brus i tillegg til og ha vært inaktive, velger å skylde på potet, pasta, ris og frukt når de skal forklare overvekten sin. Snakk om å sette seg selv i offerposisjon.

    19. Veldig glad at du skriver din mening om dette, det satte jeg pris på 🙂 Personlig er jeg helt enig, når ble en skål med frukt det samme som en skål med smågodt? Jeg er selv i en prosses hvor jeg prøver å holde meg unna godsaker, spise sunt og trene – så når jeg leser at “frukt har like mye sukker som godteri” da blir jeg egentlig bare veldig demotivert… Det føles veldig vanskelig, og ikke minst forvirrende når slikt blir sagt/skrevet :s

    20. Helt enig! De gangene (og det er VELDIG sjelden) jeg faktisk kjøper meg en liten pose smågodt, skal det ikke så mye til før jeg føler meg uggen og energinivået faller. Frukt, derimot, har jeg aldri hatt en slik effekt av før.
      Bare pass på å ikke spise for mye jordbær! Det er det samme som med nøtter. Jordbær er sunt og godt (veldig!), men spiser man for mye jordbær, kan man bli allergisk. Spiser man jordbær nesten hver dag i en liten periode er det gjort. Husker legen mistenkte at jeg var blitt allergisk da jeg var liten, men heldigvis var jeg ikke det! Derimot var det en jeg kjenner som ble allergisk etter tilbud på jordbær…

    21. Åhh takk! Kjente jeg ble glad for dette innlegget! Blir så oppgitt hver gang jeg hører noen si at frukt er like ille som godteri. Jeg tror selv at en av de viktige grunnene til at jeg tok av ca kg 20 og har holdt de vekk i så mange år er at frukten og godteriet byttet rolle. Godteriet ble for en gang i blant og frukten til det daglige. Selvsagt har jo trening, livsstil og andre matvaner hatt betydning. Men tror allikevel at frukt isteden for godteri har vært en vesentlig del av det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg