Muskelkontakt – viktigere enn du tror!

Det er stor forskjell på å kun utføre en øvelse, og det å faktisk kjenne at du får kontakt med muskulaturen i den aktuelle øvelsen. Dette med muskelkontakt er alfa omega, og det er der hemmeligheten ligger. I dag hadde jeg en av de beste styrkeøktene på lenge. Ikke fordi jeg løftet spesielt tungt, faktisk så gikk jeg langt ned på flere av øvelsene, men grunnen til at økten føltes så god var at jeg fikk ordentlig kontakt med muskulaturen. Jeg virkelig kjente at jeg fikk tak i muskelen jeg ønsket å jobbe med.

Ta nedtrekk som et eksempel. Det er stor forskjell på å kun dra stanga ned, og det på aktivere og “koble på” ryggmuskulaturen og bruke ryggen til å trekke stanga ned. Jeg er også bevisst på å ha kontroll på stanga på vei opp også. Det er fort gjort å bare bli dratt med opp igjen. Når man aktiverer ryggen før en nedtrekk så kan du enkelt tenke at du skal trekke skulderbladene bak og ned, før du trekker stanga ned. I begynnelsen så kan man tenke på dette som en todelt øvelse. Først trekk skulderbladene ned, så dra stangen ned til like under haka. Etter hvert som du kjenner at du få aktivtert, og at du faktisk får kontakt med ryggen så glir det over til å bli en jevn øvelse, hvor du automatisk, uten å tenke spesielt over det, kobler på ryggmuskulatur og trekker ned stanga. Prøv dette ut, og kjenn på forskjellen. Jeg garanterer at du vil kjenne det på en ny og dypere måte. Mange av dere er kanskje allerede bevisst på dette, og det er super bra! Til dere er det bare keep up the good work. 

Dette med muskelkontakt gjelder i flere øvelser. Hipthrust er et fint eksempel. Jeg pleier å si til kundene mine at du må “tenke med rumpa”, og da ler de alltid godt. Men jeg mener det, du må se for deg hvordan muskulaturen i rumpa jobber, og være bevisst på å skvise rumpa så godt du bare klarer i toppossisjon av øvelsen. Dette gjelder også i knebøy, og markløft. Muskelkontakt dere – alfa omega!! 

Det var dagens lille trenings pepp-talk fra meg. Nå skal jeg komme meg hjem fra jobb og lage meg mat. Helt ærlig så frister det mest å dra innom å kjøpe sushi, og jeg kjenner det er fare for at det blir løsningen i dag. 

 

Smiiiiil Maren


 

4 kommentarer
    1. Takk – dette var gode tips! Av og til kan trening gå på automatikk, og da går det fort utover muskelkontakten. Jeg har stor tro på å være litt “mindfull” under trening, og virkelig kjenne etter der øvelsene er tiltenkt å styrke! 🙂
      God torsdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg