Oppskrift: Pizzaboller

Det er torsdag og nesten helg, hva passer vel da bedre enn å dele oppskriften på verdens beste pizzaboller? Disse er så saftige, og de smaker helt himmelsk. Jeg bruker å lage opp en hel haug og fryse ned de som ikke blir spist. Det er så herlig å ha dem i frysen, slik at jeg bare kan ta opp et par stykker å slenge i mikroen hvis jeg ikke orker å lage middag en dag, eller trenger en kjapp og smakfull lunsj. 

Til deigen trenger du: 

  • 6 dl lunkent vann 
  • 1 dl god olivenolje
  • 1/2 pakke fersk gjær (ca 13g) evt 3g tørrgjær
  • 1 ss hvitt sukker
  • 1 kg hvetemel 
  • 1 ss salt

 

Til fyllet trenger du: 

  • Karbonadedeig
  • 1 boks hermetiske hakkede tomater
  • 1 hvitløksfedd, finhakket
  • 1 ss olivenolje
  • Smak til med salt og pepper
  • Ost til topping

 

Fremgangsmåte: 

Bland vann, olivenolje, gjær og sukker sammen. Bruk kjøkkenmaskin, eller blandt godt sammen på annen måte. Ha i mel og salt. Elt godt sammen, deigen skal være glatt og elastisk. Tilsett litt vann  hvis deigen er for hard og stiv. Ha deigen over på et godt melet bord, og la den hvile i 20 min. Del deigen opp i lange pølser, og videre deles pølsen opp i små stykker. Rull og elt  stykkene i hendene til små fine boller. Legg dem på bakebrettet med god avstand mellom hver. La dem står å heve i ca 2 timer i romtemperatur. Deretter kan de settes i kjøleskap til de skal brukes. For eksempel kan det være smart å lage dem kvelden før, slik at de kan stå å godgjøre seg natten over, eventuellt lage dem på morgenen, og nytes til kvelden. 

Stek karbonadedeigen, tilsett hermetiske tomater, hvitløk, olivenolje, salt og pepper. Bruk en skje og lag en liten grop i bollene, legg på fyllet og ost på toppen. Forvarm ovnen til 225 grader og stek pizzabollene i ca 12-15 minutter, til de blir gyldne og fine.  Server gjerne med en frisk salat til. 

Håper disse pizzabollene kan være til inspirasjon til helgekosen. 

 

Smiiiiil Maren


7 kommentarer
    1. Såå herlig at du legger ut oppskrift på pizza! Ikke at jeg ikke kan lage det, men at en slik blogg også kan legge ut bilder/oppskrift som ikke alltid er hypersunn! BALANSE er det det dreier seg om. Det er så ofte jeg tenker når jeg leser trening og kostholdsblogger at jeg lurer på om det er bare meg som unner meg pizza på fredagskvelden?! Og det laget på hvete! Jeg er trener aktivt og er opptatt av kosthold, men også om balanse. Jeg har levd med spiseforstyrrelse i 15 år og vært frisk de siste 4. Etter slike erfaringer er balanse særs viktig. Noen treningsblogger jeg kommer over legger ut mat som at det er diett. Hvordan skal man leve normalt og balansert slik, tenker jeg da.
      Så tusen takk for en sunn og balansert blogg på alle måter.
      Ha en fin fredag! Klem

    2. Jeg stusser veldig på saltinnholdet i deigen, en spiseskje med salt er helt i overkant helsemessig. Regner med at det skal være en t-skje salt (og sukker). Ellers en fin oppskrift og flott med en sprek salat til. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg