Pannekaker med gulrot og kanel

Når jeg først har litt ekstra tid, så liker jeg å kose meg på kjøkkenet. I dag har jeg prøvd meg på en helt ny pannekakeoppskrft som består av blandt annet cottage cheese, gulrøtter og kanel. Det å bruke gulerøtter i pannekakene gir en helt nydelig smak, og gjør dem utrolig saftige. Pannekakene får også en delikat og fin farge. Ser de ikke fristende ut? 

Oppskriften på disse pannekakene fant jeg i Julianne Lyngstad sin nye bok: LavFodMap. Jeg skal fortelle dere mer om denne boken senere, enn så lenge har jeg kun testet disse pannekakene, og de fallt jo virkelig i smak. Dette med Fodmap kosthold er utrolig spennende, og jeg synes det er så interresant. Jeg holder på å lese meg opp litt nå, og gleder meg til å fortelle dere mer om det. Kanskje noen av dere allerede kan litt om LavFodMap? 

Dette trenger du: 

  • 2 egg 
  • 4 ss havregryn (glutenfri)
  • 2 store ss cottage cheese
  • 2 dl raspet gulrot (ca. 2 små gulrøtter)
  • En klype salt 
  • 1/2 ts kanel
  • 1/2 ts bakepulver 

 

Slik gjør du: 

Riv gulrøtter, og ha alle ingrediensene i en bolle. bruk stavmikser/blender og kjør blandingen til en tykk og jevn røre. La blandingen svelle i 10 minutter før du setter i gang med stekningen. Stek små lapper på medium varme i stekepannen. Lappene eller pannekakene som jeg kaller dem, spises som de er, eller du kan prøve deg frem med litt ulike topping. For eksempel med cottage cheese og sukkerfritt sykletøy, hakkede valnøtter og litt lønnesirup eller kesam (gjerne laktosefri) med et par dråper stevia, og hakkede mandler. 

Jeg synes disse lappene passer perfekt som frokost, eller lunsj. De er også helt supre å servere som kveldsmat, eller som kos til venninnekvelden. I dag blir dette min lunsj, og i mine øyne er dette en optimal lunsj. De kan også fint lages på morgenen (eventuellt kvelden før), og tas med på jobb eller skole som lunsj. Et annet tips er å lage opp en ekstra stor røre som du kan ha i kjøleskapet, på den måten blir det super enkelt og raskt å lage seg disse på morgenen, når du kommer sulten hjem og vil ha mat raskt, eller blir fysen på kvelden. 

I dag er det lille lørdag, og da tenkte jeg at det passet fint å lage et lite snacks-bord med både pannekaker, speltlomper med sukrin og kanel, eplebiter, mandler, og jordbær. Friskt, godt, og sunt – akkurat slik jeg liker det. Dette tok overhode ikke lang tid, det  handler i grunn kun om å komme på lage det, og gidde å gjøre det bitte lille ekstra for at det skal se litt mer delikat ut. Jeg synes nesten det smaker bedre, når det også ser litt pent ut. Er dere enige? 

 

Smiiiil Maren

 

25 kommentarer
    1. Så veldig godt ut!! Kan du begynne å dele litt mer av hva du spiser til middag. Trenger inspirasjon 🙂

    2. Charlotte: Selvfølgelig, men jeg advarer – jeg er veldig ensformig. Går i taco (flere ganger pr uke), fiskekaker eller speltlomper (enten som pizza eller som wraps)

    3. Jeg er for tiden på LavFodmap dietten, og disse ble laget senest i går. Kjempegode 🙂 Boken ligger alltid klar på kjøkkenet, har prøvd ut de fleste oppskrifter og jeg kan garantere at her er det mye godt 🙂 Er mye god mat som savnes i denne dietten, eks. epler, kikerter, questbar (!!!). Men alt man gjør for å få det litt bedre i hverdagen 🙂 Verdt å prøve for alle med sensitive mager!

    4. Christel: men er questbarer fy fy da? De er jo gluten og laktose fri? Ja epler utgår – det er veldig synd! Det er sant som du sier, hvis det hjelper deg så er det vel verd det:)

    5. Hvis du ikke har prøvd det før så er det veldig godt å lage pure av gulrøttene før du mikser det inn med ønsket mel, egg ol! 👏😍

    6. Så gode de så ut! Og du er så flink til å inspirere! 🙂
      Hvor mange pannekaker fikk du med den oppskriften der? 🙂

    7. Så gøy at du har testet pannekakene! Proteinrike, sunne og gode – perfekt mat for treningsglade 🙂
      Såvidt jeg husker inneholder questbarer Isomalto-oligosakkarider (prebiotisk fiber) som kan skape trøbbel for sensitive mager 🙂
      Ha en god kveld, Maren!
      Julianne

    8. Julianne: ja okei, takk for info:) men det kan vel være sånn at ulike mennesker med sensitiv mage kan reagere på ulike ting ? Og at ikke alle reagerer på alle matvarer som har høy FODMAP ? Gøy å lære om dette altså 🙂 både for min egen del, leserene mine og kundene mine:)

    9. Dette her så jo bare KJEMPEGODT ut! Så den oppskriften skal bli utprøvd i nærmeste framtid.
      I har har jeg hatt en rolig økt med 20 min cardio, kneetucks på ball, squats, situps, planke og hip abduction. varierte litt med reps og motstand, og det hele tok meg 45 min, akkurat så jeg rakk skyssen hjem etter skolen hehe:)
      Du er en kjempeinspirasjon, og viser at normalt kosthold med fysisk trening gir resultater, du er så absolutt et av mine forbilder.

    10. Nammm…det så helt knallgodt ut 😀 Dette skal jeg prøve til frokost snaaart! Digger siden din. Forslag til blogginnlegg: en dag med Maren, 24 timer med mat og trening 🙂
      Stooor hilseklem fra Trondheim

    11. Aase Camilla: Hehe, vet ikke om det er SÅ spennende. Er i full praksis som sykepleierstudent, så jeg har ikke det samme spennende og inspirerende livet som mange andre bloggere. Jeg er på jobb 8 timer pr dag, har et par pr kunder, trener og bruker enormt mye tid bak macen med arbeid rundt bloggen, og diverse mail osv med samarbeidspartnere. Så mitt liv er rimelig A4 og hverdagslig :):)

    12. Jeg har gått på fodmap i snart 4 uker og har merket stor forskjell allerede. Jeg har boken selv til Lyngstad og prøvat mange resepter, mye godt!

    13. Kunne du ha skrevet litt rundt sykepleierutdanningen? Vurderer å ta den selv når jeg er ferdig på videregående om et år, men det er så vanskelig å bestemme seg! Jeg kjenner ingen unge sykepleiere, så det hadde vært gøy å se utdanningen fra ditt perspektiv 🙂

    14. Hei! Tenkte å lage pannekakene nå! Steker du dem i olje eller noe? Og hva slags olje pleier du å bruke til matlaging generellt?
      Elsker bloggen din forresten, blir alltid inspirert!

    15. camilla: Bruker vanligvis ingenting, har en sånn stekepanne hvor man ikke trenger det. Bruker av og til PAM spray fra Proteinfabrikken til å steke med:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg