En arms håndstående

Jeg har sett flere steder på sosiale medier at folk driver å står på hendener på kun en arm. Dette har jeg faktisk ikke prøvd selv, og egentlig tenkt at var ganske utfordrende. I helgen fikk jeg endelig prøvd, og det gikk overraskende bra. Man må aktivere core noe helt vilt, og jobbe med å flytte tyngdepunktet fra to hender, over til kun en. Jeg prøvde meg litt frem, og etter et par forsøk satt den. Er det noen av dere som har testet ? 

Jeg anbefaler at du først blir trygg på å stå på begge hendene inntil en vegg, så begynner du forsiktig å utforske litt i forhold til tyngdepunktet ditt. Legg tyngden over på den ene hånden, også over på den andre. Dette gjør du mens du fremdeles har begge hendene i bakken, det er kun en øvelse i å flytte på tyngdepunktet. Så kan du gå videre til å forsøke å lette litt på den ene hånden, kjenn litt på følelsen av hvordan du må aktivere kjernemuskulaturen din for å stabilisere. Lek med øvelsen, og prøv deg frem – jeg har erfart at når det gjelder enne typen apekattrening, så er det den beste måten å lære på. Tørr å prøve deg frem, og lek med øvelsene.

Disse bildene er tatt på HIT the Gym i Trondheim. Dette er et mye mørkere og “røffere” senter i stilen enn hva jeg er vant til, men jeg synes det var ganske kult egentlig. Veldig anderledes enn Solsiden PT senter her i Kristiansand som jeg jobber på. Jeg elsker å trene på lyse, fine Solsiden, men jeg skal innrømme at det var ganske deilig å forlate dagslyset, og flytte rundt på tunge vekter nede i de spray taggede og litt mørke omgivelsene på HIT. Kanskje noen av dere har vært der? 

Lykke til med lekingen dere, og fortell meg veldig gjerne hvordan det gikk med din one-hand-handstand. 

 

Smiiiiil Maren


9 kommentarer

Siste innlegg