Lag ditt eget tacokrydder

Siden det er lørdag tenkte jeg det passet å dele denne oppskriften med dere i dag. Jeg har nemlig endelig fått prøvd meg på hjemmelaget tacokrydder. Jeg spiser taco flere ganger i uken, og har alltid brukt vanlig ferdig tacomix. Det var på middag hos min skjønne svigerinne at jeg ble introdusert for denne oppskrften på tacokrydder, og det smakte så fantastisk godt, at jeg bare må dele det med dere. Et lite tips kan være å roe litt ned på chillien dersom du ikke ønsker en veldig sterk variant. Vi brukte nok litt i overkant mye, og måtte dermed kompensere med enorme mengder rømme for å ikke brenne av oss tunga. Så tips: Vær litt fosiktig med chilli. 

Her er oppskriften:

  • 3 ss chillipulver
  • 2,5 ts chiliflak (knuste)
  • 2,5 ts tørket oregano
  • s ts cayennepepper
  • 2 ts havsalt
  • 2 ss spisskummin
  • 2 ss paprikapulver
  • 2,5 ts hvitløkspulver

 

Bland alt sammen, og oppbevar det i et tett glass. Bruk ca 2-4 ss krydder pr 400g kjøttdeig, og ca 1 dl vann. La det stå å små puttre til vannet har trukket inn. Det finnes helt sikkert mange varianter av tacokrydder, men denne har jeg hvertfall smakt og kan si at var utrolig god. Jeg mener at den er inspirert av Trines Matblogg. Test den ut, og si gjerne hva dere synes. 

 

Smiiiil Maren

 

5 kommentarer
    1. Må det være et tett glass eller kan det være en marmor krukke med lokk? 🙂 akkurat laget krydderet 🙂

    2. Lagde dette til familien idag, og kjøttdeigen ble så å si ødelagt! hahah, jeg hadde oppi 3 ss og hele familien drakk omtrent 2 liter vann hver under middagen, var så sterkt at det sved i øynene! Men nå vet jeg det til neste gang, så skal være litt mer forsiktig med krydderet neste gang! tror nok det hadde vært veldig godt hvis jeg bare hadde hatt oppi kanskje 1,5 ss 🙂 Men krydderet satte god smak hvertfall! Pappa var veldig begeistret for det heheh 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg