Dages heftige utfordring

I dag møtte jeg den ene PTkundene min med en solid utfordring, og tøff som hun er så tok hun utfordringen på strak arm. Jeg hadde satt sammen en saftig WOD hvor hun skulle få testet både utholdenhet og styrke. Dette er både en fysisk og psykisk utfordring fordi økten er tung, lang og man får garantert lyst å kaste inn håndkle underveis. Nå skal det sies at denne kunden er rå sterk, og sprekere enn de fleste. Dette er ikke en økt jeg kjører på hvem som helst. Vi har kjørt lignende økter sammen før, og jeg vet hun er tøff nok. Vi pustet, peste, svettet og slet oss gjennom økten, men vi gjennomførte og det er vi søren så stolt av! Jeg joinet henne på økten, og sammen pushet vi hverandre gjennom. 

Dagens WOD så slik ut: 

  • 1,5 km løp 
  • 50 pullups 
  • 50 burpees
  • 100 pushups 
  • 100 situps
  • 100 airsquat 
  • 1,5 km løp 

 

Økten gjøres slik: Løp 1,5 km på tredemøllen så fort du klarer, løp direkte fra mølla og start på pullups, vi brukte strikk. Når du har gjennomført 50 pullups, går du direkte over på burpees 50 repetisjoner, direkte videre på 100 pusups – her måtte vi ned på knær mot slutten, direkte over på 100 situps, og videre på 100 knebøy med egenkroppsvekt, så løper du tilbake på tredemølla og løper 1,5 km så fort du bare klarer. Et smart tips er å dele litt opp underveis, prøv å ta 10 og 10 repetisjoner, 5 og 5 helt til du når det antallet du skal ha. 

Når du har fullført denne økten så har du løpt 3 km, og gjennomført hele 400 repetisjoner på styrkeøvelsene. Det er en rimelig RÅ søndagsøkt spør du meg. Mange velger å hvile på søndagen, og lade opp til en ny uke (Noe jeg også som regel alltid gjør på søndagen) og da kan dette istede være en perfekt mandagsøkt for å kickstarte uken.

Husk at hvor lang tid du bruker er helt uvesentlig, og det er viktigere med god teknikk enn å bruke kortest mulig tid. Jeg anbefalerer også å moderere økten til ditt eget nivå. Denne typen trening er brutal, og det krever at man vet hva man holder på med og ikke overdriver slik at det kan føre til skade. Et smart tips er å starte med 20 repetisjoner pr øvelse for å kjenne litt hvordan det føles, og neste uke kan du teste 30, og uken etter 40, og etterhvert er både 50 og 100 repetisjoner helt gjennomførbart. Husk også at vi brukte strikk for hjelp på pullups, og gikk ned på knærne på pushupsene. 

Lykke til, og husk å trene smart!! Det tar tid å bygge seg opp, og man kan bli utålmodig etter raske resultater. Jeg vet det er frustrerende at det tar tid, men tro meg – det er verd det! Det tar tid å nå et mål, men man kommer aldri til målet hvis man overdriver og kjører på med for mye for fort, og dermed blir skadet. Så tren smart, og ha det gøy! 

 

Smiiiiil Maren


8 kommentarer

Siste innlegg