Når ingenting funker

Jeg har mange baller i luften for tiden, og en hverdag som inneholder mye. Dette er helt klart positivt, men i dag fikk jeg kjenne på at det også kan være negativt. I dag ble det for mye, og kroppen sa stopp. Etter flere netter med lite søvn, mye jobb, enormt med henvendelser og fullt kjør, så gikk denne kroppen tom for energi. Jeg kjente det allerede i dag morges at noe ikke stemte helt, kroppen verket på en influensa lignende måte. Dagen på jobb gikk fint, men når jeg kom ned på Solsiden og startet første sett med knebøy så kjente jeg at det var ikke sjans i havet at det ble noen treningsøkt på meg. 40 kg i knebøy føltes som et tonn, og hele kroppen strittet i mot. Så hva gjør man da? 

Jeg vet ikke hva dere ville gjort, men jeg vet hva jeg må gjøre når jeg overvurderer min egen kapasitet, og energi. Jeg droppet treningsøkten, skiftet til joggebukse, og dro ut for å være sammen med mennesker jeg trives med og er glad i. Vi lagde Spagetti Bolognese og en stor salat. Det smakte helt nydelig. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde spagetti bolognese til middag, men det skal jeg jammen spise oftere, det er jo så fantastisk godt. 

Jeg har en dårlig egenskap, og det er at jeg blir litt irritert på meg selv når jeg blir sliten. Spesielt siden jeg hadde treningsfri i går, og egentlig burde være fit for fight i dag. Jeg må minne meg selv på at det er flere ting i livet enn kun treningen, som krever energi og krefter, og som kan gjøre at man blir sliten. Så jeg må nok bare legge den irritasjonen langt bort, og lytte til kroppen. I helgen skal jeg slappe av og kose meg. Jeg skal ut å spise med gode venner, ha jentekveld i leiligheten, jeg skal klatre og en tur i svømmehallen. De to siste aktivitetene er kun for gøy, og har ikke trening som mål. Jeg kjenner på meg at dette blir en fin helg. 

Er det noen som kan kjenne seg igjen på slike dager? Jeg er alltid litt usikker om jeg skal dele slike dager med dere. De gangene jeg gjør det så får jeg massiv respons fra dere på at det er så godt at jeg deler både de gode, og de mindre gode dagene. Så da slår jeg til igjen, og deler denne litt kjipe dagen med dere. Man kan ikke være i super form hele tiden, og i dag må jeg rett og slett kaste inn håndkle og legge meg på ladning. 

 

Smiiiiil Maren


22 kommentarer
    1. Jeg hadde nettopp en helg full av trening, planer, to bursdager og jobb, og på mandag og tirsdag sa kroppen rett og slett stopp. Jeg sov kjempelenge begge dagene, og nå føler jeg meg mye bedre 🙂 Jeg tror mange av oss forventer ekstremt mye av oss selv, og vi må lære oss at man ikke kan levere perfekt i alt hele tiden. Kos der med avslapping idag, og ha en fin helg!

    2. Godt å høre at selv du har sånne dager! Har et spørsmål, når du trener styrke, hvordan sko bruger du da? Løpesko eller noe mer stabilt som hallsko eller noe lignende?

    3. Da jeg skrev inn blogg-adressen din idag for å se hvordan det sto til med deg tenkte jeg “Maren har sånn perfekt glansfylt liv med et studi hun liker, jobb hun elsker og en energi som kunne fylt tusen soler”, og for å være 100% ærlig så tenkte jeg at det er litt irriterende.. Hehe, ikke fordi jeg ikke ønsker det for deg og alle andre også, men fordi jeg ikke har noen tro på at noen her i verden har det så perfekt og fylt med energi hver dag! Kroppen er ikke skapt for å trene 7 dager i uken, jobbe, være med venner, handle, lage mat til dagen etter, planlegge å kjøre på 16-17 timer i døgnet – den må bli sliten.
      Det sagt, så tror jeg det er forskjell på å ha sånne dager hvor man egentlig bare vil ligge i sengen fordi man ikke gidder, og hvor man trenger å ligge i sengen fordi man ja, faktisk trenger det. Selv brukte jeg lang tid på å finne ut hva som er hva, men til syvende å siste så kjenner jeg kroppen min bedre enn noen andre, og er man ærlig med seg selv så vet man hvilken dag det er.
      Syns det er bra at du deler sånne dager med oss jeg. Det gjør deg bare menneskelig. Og måten du takler de på, med å dra hjem å lage spagetti med venner istedenfor å presse kroppen igjennom noe den ikke er klar for- det gjør deg bare til et kjempe stort forbilde <3
      Ønsker deg en kjempefin helg smilefjes! 😀

    4. Alex: Jeg bruker vibram fivefingers på knebøy, mark og hiptrhust. De er helt supre. Ellers går jeg uten sko på baseøvelsene. Vil absolutt anbefale flate sko ja, uten demping 🙂

    5. Vilde: Denne kommentaren ble jeg spesielt glad for, tusen takk! Så herlig at du faktisk synes at det kunne være nesten litt irriterende. hehe. Jeg er på ingen måte ne super-menneske, jeg har dårlige dager som alle andre, jeg kan bli super sliten, jeg sover dårlig i stressende perioder, jeg takler stress ekstremt dårlig, jeg er alt for følsom og får så lett dårlig samvittighet ovenfor andre, jeg spiser usunne ting oftere enn folk tror, jeg er et surrehode, kan la oppvasken stå ren i maskinen lenge før jeg rydder ut, jeg kan forsove meg, jeg kan være ordentlig asosial og jeg er ganske så sær. Haha – der kom en hel fin liten liste med ting, så tro meg – vi har alle vårt 😉

    6. Setter enormt stor pris på å lese at andre også har tunge dager, ja 🙂 Da vet jeg at det ikke bare er meg som havner i litt dårligere perioder på trening… og det er godt å vite, da blir det litt lettere å begynne på igjen også!

    7. Selvom jeg ikke unner deg en dårlig dag, så ble jeg litt glad for at du også må droppe en treningsøkt fordi kroppen sier stopp. Orket Rakk ikke intervaller i dag pga. forkjølelse og endte opp med bare styrke, så satt og små deppet, men nå skjønner jeg at det jaggu ikke er så farlig likevel! Ønsker deg en fin kveld videre <3

    8. Hei Maren! Jeg pleier ikke å kommentere, men jeg leser bloggen din hver eneste dag, og jeg er rett og slett veldig glad i deg! Du virker som en veldig flott og god person, og jeg kjenner meg så igjen i mye av det du skriver. Jeg studerer musikk (tar master), og livet mitt er ekstremt fyllt av kontraster mellom gode og dårlige dager. Mine egne forventinger til meg selv kan kjennes helt overveldende, og innimellom kan jeg bli helt slått ut av bekymringer. Andre ganger kan livet være helt fantastisk, for eksempel når jeg har gjennomført en stor konsert, fått innvilget penger til prosjekt eller fått skryt fra noen “viktige” personer. Trening har hele tiden vært en skikkelig god medisin mot alt for mye grubling, og det er en god distraksjon så jeg ikke går alt for mye opp i hverken de gode eller dårlige tankene. Men noen ganger er det bare sånn som du beskriver, at man bare er helt utslitt, og da må man bare gjøre sånn som du gjorde i dag.Tusen takk for at du skriver en sånn fin blogg med masse inspirasjon. Klem fra meg

    9. Kjipt å være så sliten at man ikke orker å trene, men veldig fornuftig av deg å lytte til kroppen å ta en treningsfri dag ekstra!!
      Joggebukse og tilbringe tid med mennesker du er glad i høres ut som en topp erstatning for treningen. Tror knapt det er noe som gir bedre energi enn å tilbringe tid med venner/familie! Viktig å huske på det du selv sier; det finnes viktigere ting enn trening!
      Høres ut som du har en veldig bra helg i vente ihvertfall! 🙂

    10. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i slike dager. Har hatt et par slike den siste tiden. Selv om jeg ofte ønsker at jeg klarer å pushe gjennom det, er hvile den beste medisinen. Viktig å slappe av i koseklær, spise god mat og tilbringe tid med gode folk! Veldig godt å lese at du også strever med energien av og til, og at du også dropper noen treningsøkter. Du viser at du er menneske og ikke har evig med energi 🙂 Håper energien din kommer tilbake snart. Da får du en kick-ass treningsøkt! 😀

    11. Jeg kjenner meg så godt igjen i dette! Noen ganger er det beste å lytte til kroppen og kjenne hva som er best for seg selv 🙂 Det er viktig å slappe av noen ganger også! Håper du får en fin helg <3

    12. Er så godt å se at alle har en dårlig dag en gang i blant. Selv hoppet jeg over gårsdagens treningsøkt, og dagens ble alt annet enn god… MEN, det kommer en ny dag i morgen og da er jeg klar til å gi jernet på trening før jeg skal ringe helgen inn! Ønsker dge en deilig og avslappende kveld videre! Det fortjener du, du er alltid så full av energi og sprer så mye glede at et par dagers pause skal du ha med den aller beste samvittighet! Ha en herlig helg, fine Maren! Klem <3

    13. Må innrømme at jeg også syns det er helt topp at du skriver hvor sliten kroppen din er i dag:) har selv ikke trena på 10 dager fordi kroppen er nede nå, og merker motivasjonen er alt for høy i forhold til hva kroppen min tåler. Så du fikk meg litt ned på jorda igjen ved dette innlegget – i stedet for å øke motivasjonen min skadelig høyt hvis jeg hadde sett bilder i treningstøy med knebøy på programmet 😅 Well done, sunshine! håper du er i form i morra 🙂

    14. Jeg holdt på nesten ett år på den måten. Jeg trente flere timer om dagen flere ganger i uken, både på skolen og utenom, og da gikk en smell, og det var en veldig kraftig smell. Tok nesten ett år før jeg kom meg igjen.

    15. Det er nettopp derfor DU ble årets treningsblogg, Maren 🙂 Ha en god og avslappende helg! Det har du fortjent <3

    16. Veldig fint at du deler slike innlegg synes jeg. Fint å vite at en spreking som du kan ha det på samme måte noene ganger, og at man ikke er alene om det! Ha en fin helg 😊

    17. Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen, Maren. Man vil være superhelt hele tiden, og si ja til alt og alle. Godt du passer på å koble av, det ender kun i en smell om du ikke gjør det. Kjent så inderlig på det selv – og da forsvinner både styrke og glede ved trening til slutt. Og for å ikke snakke om resten av livet! God helg fine du – ta vare på deg selv!:)

    18. Synes det er flott at du deler. Alle har vi slike dager en gang i blant og det er ikke noe vi skal ha dårlig samvittighet for. Det er bare kroppen som gir beskjed om at nå trenger den å hente seg inn igjen på en litt annen måte og det er greit å vise at det skjer til å med med de som synes å ha full kontroll og viljestyrke hele tiden 😉

    19. Hahaha, Maren da! “Jeg kan være ordentlig asosial og er ganske så sær” – den likte jeg.. 😛 Hahaha! Håper du får en fortreffelig og perfekt sær helg! 😀

    20. Hei 🙂 først må jeg bare si at jeg aldri pleier å lese faste blogger og i hvertfall ikke kommenterer. Men det er noe med din blogg som jeg liker godt:) Ikke så lenge siden jeg begynte å trene igjen og får masse inspirasjon her 😀 Har ett spørsmål, men kanskje litt “rar” hehe. Jeg elsker å trene styrke og alt med trening rett og slett men når perioden i måneden kommer, så sluknet jeg helt ned :/ orker ikke pga smerter osv. Har hørt man uansett skal presse seg ? Føler ikke for det noen ganger, så blir jeg på en måte litt lei meg for at jeg ikke fikk fullført økten som jeg ville. Bare på grunn av det. Kanskje litt dumt å spørre om dette, men hva anbefaler du ? Skal jeg hvile eller presse meg selv ? Selv om økten ikke blir det samme ? Har faste dager på en måte. Trener 3 ganger styrke pluss 1 dag kondisjon om det skulle Være crossfit osv. Trener også intervall etter styrke øktene. Skal ned i vekt. Har du hatt uker da du har trent mye mindre en planlagt? Hehe for panikk jeg 😀 kanskje litt dumt da.
      Håper det ikke ble noe mas her nå 😀 uansett så må du vite at jeg ikke blir GLAD for at det ikke går bra på trening for deg, som noen her har skrevet 😀 😀 er bare en vanlig dag der man ikke har krefter nok etter full booket uke. Men skjønner at dem er takknemlig for at du deler sannheten også og ikke bare alltid det ” perfekte” mange trenings blogger gjør.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg