Sunn og kreativ snacks

I dag ble det en litt sen oppdatering fra meg, men nå har jeg noe utrolig digg å dele med dere. Jeg er så glad i frukt og grønt, og jeg synes det er veldig gøy å dandere det delikat på fat. Jeg lager fruktfat nesten hver eneste kveld, men det er ikke alltid de er like spenstige i utvalget som de jeg skal dele med dere i dag. Litt tidligere i uken lagde jeg nemlig et eksotisk fruktfat, og et fat med grønnsaker og dipp. Dippen gjorde jeg litt ekstra spennende ved å bruke en paprika som skål. Jeg tok en stor paprika, og delte den i to, vips har du en kreativ og stilig dippskål. Bildene under viser min typiske hverdags-snacks med masse frukt, grønnsaker, dipp og usaltede nøtter. Sunt, godt og fristende. Det tar deg maks 10 minutter å kutte opp frukt og grønt, og blande sammen dippen. Verre enn det er det faktisk ikke. Sleng med deg litt frukt og grønt neste gang du er på butikken, og ta deg tid til å kutte det opp. Min erfaring er at det som kuttes opp blir spist!

Dippen er laget av mager kesam, og vanlig holiday dipmix. Du kan selvfølgelig lage din egen dipp ved å bruke mager kesam, eller lett rømme, og diverse krydderier. Jeg liker godt å lage med hvitløkspulver, paprikakrydder og tacokrydder. Her er det kun fantasien som setter grenser. Guacamole er forresten også super godt å ha som dipp, for ikke å snakke om hjemmelaget salsa. Skjønner dere, her er det bare å være kreativ. 

Fruktfatet inneholder alle mine favoritter. Melon, jordbær, sharon, epler, kiwi, banan og druer. Se så delikate og fristende farger, man blir jo nesten litt glad av å se på den fruktfesten der. Det er litt herlig å tenke på at dette er utelukkende sunne, gode ting, som kroppen din har godt av. Jeg mener at slike fat er perfekt som snacks og kos i hverdagen, så kan smågodt og potetgull vente til helgen. 

Er dette noe du kunne kost deg med som hverdags snacks ?

 

Smiiiil Maren


11 kommentarer
    1. Hei Maren. Jeg synes du er veldig flink og inspirerende, og håper du tar dette til deg som konstruktiv kritikk, og ikke tror jeg er ute etter å ta deg.
      Når man blogger, så er variasjon et nøkkelbegrep. Det er mange bloggere som mister populariteten fordi de ikke klarer å fornye seg. Jeg vet at trening og mat er din greie, og jeg forstår at det kanskje ikke er lett å komme opp med noe nytt hele tiden (derfor jeg ikke blogger selv- hehe), men når du har det som jobb, så synes jeg at det burde være mulig å komme opp med litt mer kreative ideer, nye innlegg osv. Jeg har fulgt bloggen din lenge, og har egentlig ikke lyst å slutte å lese den, men når det ukentlig kommer flere innlegg om Marenskåla som består av nøtter, bær, frukt og melkeprodukt, og frukt/grønnsaksfat, så blir det veldig mye av det samme.. Ser du skriver at en god ting ikke kan gjentas for mange ganger. Jeg skal ikke snakke for andre, men jeg begynner dessverre å bli litt lei av å vite akkurat hva som kommer til å være på bloggen før jeg har fått klikket meg inn. Det er liksom grenser for hvor mange ganger det skal være interessant å lese om den samme skåla med mat, hehe. Se på Eirin Kristiansen, vet hun har en litt annen type blogg enn deg, men hun er ekstremt dyktig i å variere innleggene sine!
      Hadde vært gøy med litt andre typer innlegg også!
      Hilsen Ellen

    2. Ellen: Takk for konstruktiv tilbakemelding, jeg setter så stor pris på det. Og du har jo helt rett – det har blitt mye av de to tingene og jeg skal skjerpe meg der!! Takk for at du påpeker det. Fornyelse og variasjon er så viktig, og det er fort gjort å låse seg fast i den samme tralten. Så glad du sier i fra:) kom veldig gjerne med forslag og ønsker om hva du kunne tenke deg å lese mer om – DET hadde jeg satt stor pris på:) M 🙂

    3. Helt klart noe jeg kunne kost meg med – skikkelig innbydende og delikat – så enkelt å ta en sjokolade og en chipspose – men det er jo som du skriver ikke mye jobb å lage en fruktfat eller grønnsakFat – det er nok mest vanen

    4. Kari: Ikke sant 🙂 Det er ingenting galt med sjokolade og chips, men det smaker ekstra godt hvis man holder det kun til helgen, og ikke spiser det daglig 🙂

    5. Fantastiske flotte bilder, det ble grønnsaker på meg i kveld og ikke kakao med krem som jeg hadde mest lyst på og vet du hva – det var kjempegodt og kosen varte mye lengre enn enn kopp kakao med krem – den skal jeg “spare” til helga – 😀

    6. Hei skjønne deg 🙂
      Du er så utrolig inspirerende og en titt innom bloggen din daglig er absolutt et lite must 🙂 Og akkurat nå må jeg spørre deg om litt råd siden jeg selv er helt rådvill.
      Jeg trener nå 3-4 ganger i uken og prøver å spise sunt. Dvs., jeg spiser overnight oats med litt banan hver morgen, spiser som regel speltlompe eller grove rundstykker til lunsj. Og spiser den middagen jeg har lyst på, det vil ikke si MC donalds eller peppes pizza, men forskjellige ‘vanlige’ middagsrester (typ husmannskost). Ellers spiser jeg kanskje litt frukt eller en proteinsjokolade på kvelden. Snacks og brus spiser eller drikker jeg ikke i det hele tatt nå, fordi en ‘godtelov er det eneste som fungerer for meg, for å ikke gå å snoke daglig. Kanskje den kan endres etterhvert når jeg har blitt mer vandt til det 🙂
      MEN her kommer spm mitt inn, fordi jeg syns at resultatene uteblir, jeg ser ikke store forskjeller på kroppen min siden jeg begynte med dette og har drevet ca 2 mnd. Vet at det skal mye til, men jeg har virkelig lagt om kostholdet og tatt opp treningen. Lurer på om du kanskje har noe tips eller råd til hva jeg gjør feil, eller hva jeg kan gjøre anerledes?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg