Sunn mat på farten

Jeg får en god del spørsmål om hvordan jeg klarer å spise sunt når jeg er så mye på farten. Det smarteste er selvfølgelig å lage ferdig matpakker dagen før, og sette den klar i kjølskapet. Det er en fantastisk fin tanke, men jeg tipper det er flere av dere som er som meg, og glemmer å gjøre dette kvelden før. Neste morgen rekker man ikke stå å steke kylling og kutte en hel haug av grønnsaker. Fortvil ikke – det finnes fremdles masse smarte løsninger. Hva skjedde med den gode gamle matpakken med brødskive og pålegg? Mitt tips er å kjøpe et rugbrød på bakeren, få det kuttet opp og frys det ned. Så tar du opp et par skiver på morgenen, legger på pålegg og pakker det inn i matpapri. Når du da skal ha lunsj, så har brødskivene tint, og pålegget har holdt seg kaldt. Osten er ikke svett, og det smaker himmelsk. Smart sant? 

Det går også fint ann å kjøpe seg en sunn og god lunsj. Mitt beste tips er da meieriprodukter og frukt. Meieriprodukter som cottage cheese, kesam, og skyr har et høyt innhold av protein og et svært gunstig næringsinnhold. Hvis du også får snikt inn en håndfull nøtter blir det helt optimalt. Da har du proteiner fra meieriproduktene, fiber og (litt) karbohydrater fra frukten, og sunne fettsyrer fra nøttene. Dersom jeg spiser lite karbohydrater til lunsj, så passer jeg på at middagen (som gjerne kommer etter trening) inneholder en solid dose karbohydrater. For meg er det viktig å ha et kosthold i balanse, hvor alle makronutrientene får sin plass. 

I dag har jeg en lang dag med praksis, trening og PT-jobb, og jeg har derfor med meg både cottage cheese orginal, cottage cheese14 med nøttemiks, skyr, yoghurt, banan, sharon, epler, nektarin og en boks blåbær.  Mmmm, kjenner jeg gleder meg til lunsj. Jeg spiser ikke alt dette kun til lunsj, men fordeler det litt utover dagen. Frokost spiser jeg hjemme før praksis, også spiser jeg dette utover dagen i praksis, og før trening, også er det middag og kvelds når jeg kommer hjem etter trening og Pt-jobb. 

Jeg ønsker dere en nydelig mandag, og en sprek ukestart. 

 

Smiiiiil Maren

 

10 kommentarer
    1. Tror mange gjør feilen ved å ikke planlegge dagen sin ja!
      Jeg prøver å alltid ha med meg mat når jeg er på farten! Enkelt å holde det sunt da, for ikke å snakke om at du nesten garantert sparer penger! 🙂
      Ha en fin dag! 🙂

    2. Maren – du er gull!! Du har vært favorittbloggeren min i årevis, fordi
      Som du sier; det handler om balanse. Du får frem sunnhet på en avslappet måte
      som viser *helårsformen/kroppen* som jeg er stor fan av;)
      Så gratulerer som vinner og hurra for deg! Elsker innleggene dine<3
      Hilsen sykepleier Kine

    3. Jeg synes ofte det er vanskelig å få i seg riktig mat, da jeg ikke kan ha laktose. Jeg sliter med å finne gode laktosefri produkter som det er lite sukker i. Du har nevnt tidligere at du vil skrive et innlegg om laktosefrie alternativer, hadde vært gull om det snart kom 🙂 Men du gir masse inspirasjon, selv om jeg ikke kan spise mye av det.

    4. Hei Maren 🙂
      Jeg stemmer også for flere laktosefrie tips! Men jeg syns faktisk at brød + pålegg er et veldig godt og ikke minst enkelt tips. Den gode gamle brødskiva med pålegg, har fått ufortjent dårlig rykte på seg. Legger man litt ekstra pålegg på toppen får man i seg nok proteiner også.
      Hvis jeg må kjøpe med meg noe på farten blir det ofte en pakke speltlomper, en pakke skinke/kylling/kalkunpålegg og hvitost i skiver. Slenger også med en banan og en neve nøtter. Da er måltidet komplett for meg:)

    5. Hei og takk for gode tips til mellom og lunsjmåltider. Likte også veldig godt boksen du hadde laget over med mye godsaker i. Jeg trenger slike tips og ble 1; inspirert og 2; lettet over å komme over en blogg som mener et balansert kosthold hvor “den stygge ulven” karbohydrater også har plass. For det er slik som for meg fungerer i praksis.
      Kjempe inspirerende blogg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg