Klatreverket

Det gikk i ett fra jeg ankom i Oslo i går formiddag, og jeg rakk rett og slett ikke å oppdatere dere mellom slagene. Dagen startet på Klatreverket her i Oslo sammen med Pia. Vi var så heldige å få et innføringskurs i klatring, og sikring. Når vi ankom klatreverket lå det to bagger der, fulle av klatreklær og utstyr. Dette var en gave fra Mammut. Fy søren så kult gjort. Nå har jeg min egen klatresele, min egen kalkpose, min egen brems og karabiner. Så stas! Produktene er sponset av Mammut. 

Instruktøren vi hadde het Frode, og han var bare så god. God, som i dyktig i sin jobb, men også god som person. Det er nemlig slik at jeg har litt høydeskrekk, men jeg valgte å ikke si noe om dette, og det gikk faktisk overraskende bra med klatringen. Jeg var oppe til toppen av veggen flere ganger, og med Frode sine fine tips gikk det som en drøm. Så skulle vi øve på å falle, og vips var drømmen gjort om til et mareritt. Det å skulle slippe seg ut i fritt fall før man blir fanget opp av selen og tauet, var noe av det verste jeg noen gang har gjort. Den bitte lille tiden man er i fritt fall er noe av det mest skremmende jeg har gjort. Det låste seg helt for meg, og jeg ble bare så sinnsykt redd. Frode var så god her, han forstod virkelig min frykt, men han nektet å gi seg. Han “presset” meg til hele 3 slike fall. Jeg er så glad for at han ikke gav seg, for på det siste fallet så kjente jeg at det gikk bra, jeg mestret det! Pia var uten tvil den beste personen jeg kunne dratt på et slikt kurs med. Som Pia så herlig sa det: Vi funker så bra Maren. Og det gjør vi virkelig! Hun tok også min frykt på alvor, men pushet meg likevell til å gjennomføre. Den lille “pep-talken” vi hadde før mitt siste fall kommer jeg til å huske lenge.

Jeg gikk ut fra klatreverket med økt kunnskap, litt mer klatreerfaring, en trygghet på at jeg nå kan sikre, en enorm lyst til å klare mer, og sist men ikke minst en magisk følelse av mestring. Den mestringsfølelsen hadde jeg ikke fått, hadde det ikke vært for at Pia støttet, men samtidig pushet meg til å trosse frykten og kjøre på. Takk til både Pia og Frode, for en helt super dag på Klatreverket!

 

Smiiiiil Maren

 

4 kommentarer
    1. Så gøy at du har blitt gira på klatring! Tok selv brattkortet for snart 5 år siden, var hekta fra første stund i veggen 😀 Rekner med du er enig med meg når jeg sier at flere burde få opp øynene for klatring? supergøy, krevende og utfordrende både fysisk og mentalt – for en mestringsfølelse man får når man når toppen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg