Ut av komfortsona

Ut av komfortsona, og opp i klatreveggen. I dag trosset jeg alt av høydeskrekk, og frykten for å prøve nye ting. Dagens utfordring bestod i en tur til Samsen Kulturhus hvor jeg både skulle klatre selv, og sikre en annen person. Jeg takket ja til utfordringen med skrekkblandet fryd. Fy søren så glad jeg er for at jeg gjorde det, for dette er bare noe av det gøyeste, og mest utfordrende jeg har prøvd. Jeg har jo litt høydeskrekk, og jeg er alltid litt skeptisk til å prøve nye ting. I dag bestemte jeg meg for å legge dette til side, og are gå all in. Jeg fikk en mini-innføring i 8-tallsknute, kameratsjekk og tauer, og vips var jeg på toppen av veggen. Jeg opplevde en berusende følelse av mestring, endorfiner og skrekkblandet fryd på toppen der. 

Dagens klatretur gav virkelig mersmak, og ny klatredate er allerede booket. Det samme gjelder Brattkortet. Dette kommer jeg sannsynligvis til å ta på Klatreverket. i Oslo.  Noen av dere som har vært der? Jeg måtte leie både sko, og sele i dag. Jeg er ikke den typen som kjøper utstyret først, også tester jeg aktiviteten etterpå. Jeg tenker derfor å prøve noen flere ganger før jeg eventuelt investerer i eget ustyr. Jeg skal likevel innrømme at jeg allerede har snoket rundt på nettet for å sjekke ut hva som finnes av utstyr. Her må dere som kan mye om klatring gjerne komme med tips og råd. 

Nå er jeg så utrolig spent på å høre om deres erfaringer. Har jeg noen klatrefolk blandt leserene mine? Alle tips, råd og inspirasjon rundt klatring tas i mot med stor takk. Jeg tror søren meg jeg har funnet meg en ny hobby jeg, for dette var bare fantastisk morro. 

 

Smiiiiil Maren


11 kommentarer
    1. Åiii, jeg hadde en mistanke!!! 😀 Så gøy!! Klatrer jevnlig selv, digger avkoblingen dette gir, da du ikke har noen annen mulighet enn å fokusere på veggen når du er der. Jeg klatrer en ukentlig, en dag I uken, skulle gjerne klatrer mere men lang vei til klatrehallen begrenser dette. Det morsomste er å klatre ute! Dette er enda mere utfordrende. Tips? Tja, må jo være å klatre regelmessig det da, hvis man ønsker å oppleve mestring. Skal ikke mange gangene til før man oppnår framgang. Bruk beina og finn teknikker som gir minst mulig arbeidsbelasting på underarmene. Klatre masse forskjellige ruter og grader, bade de du klarer lett og de som er mer utfordrende (det er lov å ta pauser!). Fokuser på veggen, du skal opp opp opp, da glemmer du høyden.
      Dette er bra trening, det er så digg å kjenne på stølheten I ryggen etter en skikkelig god klatreøkt. Lykke til videre! 🙂

    2. Åå, så gøy! Selv klatret jeg senest på torsdag. Jeg har veldig (og med veldig mener jeg VELDIG) høydeskrekk, så hver gang jeg er i toppen av klatreveggen har jeg mest lyst til å gråte og lukke øynene og bare forsvinne, men jeg klatrer likevel opp gang etter gang. Er like skjelven hver gang jeg kommer ned, men godfølelsen tar likevel overhånd 🙂

    3. Har holdt på litt med klatring, mest buldring. Klatreverket har jeg vært på en par ganger – veldig ålreit sted 🙂 Er utrolig artig og variert trening!

    4. Åå klatring er helt fantastisk gøy! Har selv vært mye på klatreverket i Oslo, og det var der jeg tok sikringskurs og brattkort:) kan virkelig anbefales! når det kommer til utstyr, spesielt med tanke på sko er det veldig lurt å få hjelp (f.eks i butikken på klatreverket) til en finne noen som sitter riktig på foten:) er så gøy å prøve nye ting, og helt herlig at du trosset hlydeskrekken! 🙂
      Jeg digger bloggen din! Ha en fin dag, og stå på videre! 🙂
      Klem :*

    5. om du skal investere i utsyr, ville jeg prioritert sko! Du skal gå barbeint i dem – det i seg selv er god nok grunn til å ha egne… ellers; æsj :-p
      Ville kjøpt nye sko, og kjøp mindre enn du tror du trenger – de skal være såpass små og vonde at du tar dem av deg etter hver tur i veggen, altså står de fleste barføtt når de sikrer andre/venter på sin tur. Skoene former seg etter føttene dine.
      Seler, og annet utstyr ville jeg forsøkt å finne brukt, da det er mer tilpasningsdyktig mtp at du kan stille dem inn/løsne/stramme. Elles er kalk et must 🙂

    6. Samboeren min er en veldig god klatrer, han klatrer 7’ere – hvis det sier deg noe. Han ønsket at vi skulle ha en aktivitet vi kunne gjøre sammen, og fikk meg derfor med på klatring hver tirsdag i noen uker på vinteren for et par år siden. Når våren og sommeren kom, og han ville starte sesongens uteklatring, syns jeg det ble vanskeligere og jeg mista derfor litt gnisten og følte at jeg var litt tilbake til start. Jeg har derfor ikke klatret siden det, men nå fikk jeg egne klatresko til jul av samboeren, så nå skal vi ta opp vår ukentlige felles trening igjen! 🙂
      Uten at jeg er noen ekspert, vil mitt beste tips være å bruke beina så mye du klarer, armene blir veldig fort “oppbrukt” hvis beina blir glemt.

    7. Klatring er så gøy ! Jeg har klatret i flere år. Men hvis du synes dette er gøy, bare vent til du får prøvd uteklatring ! Det er fantastisk gøy å komme seg opp på fjelltopper!

    8. Åh, så gøy at du har prøvd klatring! Buldring må jo være helt perfekt for deg, haha! 🙂
      Jeg klatrer selv (har hatt ett års opphold, men skal begynne igjen til helga), og har vært på Klatreverket et par ganger. Elsker “fjell”-veggen 🙂
      Hvis du finner ut at du en gang skal kjøpe utstyr, kan jeg anbefale deg bananafingers.co.uk. Har kjøpt alt utstyret mitt i London selv, men en klatrekompis kjøper derfra og de har alt man trenger og god kvalitet 🙂 Selv har jeg sele fra Black Diamond (størrelsene er ganske normale – jeg bruker vanligvis S i klær, så S i sele passet, men må ha i kvinneutgaven fordi jeg føler de andre bare sklir av), og den kan jo som sagt justeres, så det er sko du bør prøve ekstra godt før du kjøper. De skal jo tross alt være litt for små. Jeg bruker 37,5 i vanlig sko, og i klatresko ble det etter litt hjelp 4 1/2. Få gjerne hjelp fra en erfaren klatrer eller noen i butikken. Du kan prøve ut varene før du kjøper dem på Klatreverket, så det er kanskje et sted å begynne? 🙂 Klatreutstyr er generelt ganske dyrt i Norge, så det kan lønne seg å kjøpe på nett etter at du har prøvd ut!
      Og til sommeren MÅ du prøve uteklatring!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg