Bodyweight challenge

Jeg klarte dagens utfordring, og det betyr at jeg kan dele den med dere. Jeg lagde denne utfordringen til meg selv, også fikk jeg lurt med meg skjønne Edle, som både er en venninne og en PTkunde av meg. Jeg satt opp en økt som jeg valgte å kalle for 600, rett og slett fordi det totalt blir 600 repetisjoner. Økten er inspirert av min gode venn og kollega Sondre, som gjorde noe lignende tidligere i uken. Vi på Solsiden har kjørt flere slike økter sammen før, og jeg synes det er både utfordrende, vondt og fantastisk på en gang.

Denne gangen var det altså en økt jeg hadde satt sammen, og slik så den ut: 

  • 100 pullups
  • 100 pushups
  • 100 situps 
  • 100 squats
  • 100 mountainclimbers 
  • 100 hofteløft

 

Man gjør seg ferdig med en og en øvelse før man går videre til neste. Her er det viktig å presisere at vi delte opp repetisjonene. Spesielt pullups må deles veldig opp. Man gjør feks 10 repetisjoner, også 10 til, etterhvert må man ned på 5 og 5, og kanskje 2 og 2 repetisjoner. Slik holder man på helt til man er på 100 repetisjoner. Jeg brukte dobble tykke strikk på slutten for å klare å komme opp. Det gjelder alle øvelsene, man må dele opp for å klare å gjennomføre. Poenget er bare at du skal gjennomføre alle 100 før du kan gå videre til neste øvelse. 

Økten var tøff, men når man kun jobber med kroppsvekt så blir det tungt på en annen måte. Vi kjørte opp musikken, ropte, lo og motiverte hverandre gjennom hele økten. Etterpå følte vi oss i grunn ganske freshe begge to, latteren satt løst og enforfinene bruste. Så – vi kjørte på litt til. Den neste økten var også inspirert av Super-Sondre, og den kalles bare 21-15-9. Jeg endret litt på de øvelsene han hadde valgt, og kjørte følgende: 

  • Markløft 
  • Thruster ( dyp knebøy, etterfulgt av skulderpress)

 

Vi kjørte som navnet tilsier 21 repetisjoner, så 15 repetisjoner, også 9 repetisjoner av begge øvelsene. Etter siste repetisjonen på thruster så holdt jeg på å gå rett i bakken, det var så latterlig tungt. Svetten silte, og melkesyren sved i lårene. Det var akkurat den følelsen vi var ute etter – en skikkelig finisher! Vi brukte lang tid på økten, og helt bevisst valgte vi å ikke ta tiden. Vi koste oss, og hadde det utrolig morsomt og gøy underveis. Trening må ikke alltid være så seriøst, målbar og prestasjonspreget. Noen ganger kan det bare være lek og morro med gode venner. 

Nå skal jeg dusje i en liten evighet, før jeg slenger bena på bordet og bare slapper helt av en liten time. I kveld blir det litt sosialhygge på denne frøkna. Det er virkelig på tide! Jeg er litt for glad i å hoppe i joggebuksa, lage noe god mat og slenge på en serie hjemme i leiligheten. Når man har en så hektisk hverdag, så er det så fort gjort å bare slenge seg på sofaen når helgen kommer. Jeg kan nok absolutt bli litt flinkere til å dra ut på festligheter, og være litt mer sosial.

Hva er deres planer for kvelden? 

 

Smiiiil Maren


 

 

12 kommentarer
    1. Hei!
      Kan du ikke legge ut noen bilder av deg fra tidligere år? F.eks. fra før du begynte å trene, deg som tenåring/fjortiss, som barn osv? 😀

    2. Så bra! 😊 Hvordan utfører dere denne økten, kjører dere flere omganger eller tar dere 100 pullups sammenhengende, deretter 100 pushups osv?

    3. wow så flink du er!! mektig imponert, den økta hørtes hærlig ut, må teste når jeg kommer i litt bedre form! hehe
      Skal bare slappe av i helga, er ikke i form til no anna 🙂
      god helg videre! 🙂

    4. Sender mitt siste spørsmål på nytt, da jeg føler jeg aldri får svar på spørsmål jeg stiller..
      Hvordan klarer du å ha cardio uten mat i magen? for meg er det helt umulig..
      Tips til mitt problem? Jeg må spise før løping, og da en og en halv time før økten. Ellers får jeg innmari sting.. Resulterer i at jeg aldri kan trene på morningen om tren, da jeg starter på skolen klokken 8.

    5. Navn: Jeg forsøker så godt jeg kan å svare på alt, beklager hvis det er noe du ikke har fått svar på. Jeg spiser som oftest før jeg trener, men har heller ikke noe problem å trene uten mat i magen, men da forsøker jeg å ta et glass juice, eller en banan eller noe lite hvertfall, for å få litt energi. Har du prøvd å spise noe helt lett? En skyr feks? eller en banan, eller kanskje en proteinshake?
      jeg vet ikke helt hva jeg skal si jeg, vi er alle ulike og reagerer ulikt på morgentrening uten mat,. Jeg ville forsøkt med noe lite og lett, for å se om det kan hjelpe 🙂 Lykke til, håper det løser seg!

    6. Jeg lurer også på hvordan dere utfører denne challengen? Alt etter hverandre, eller? 🙂 Sykt bra jobba forresten!!

    7. Ingvild: Det var dårlig av meg å ikke presisere det, skal endre innlegget 😉 men kan selvfølgelig svare her først: Vi kjør ferdig en og en øvelse før man går videre, altså 100 pullups, også videre på 100 pushups også videre på neste. Vi gjorde absolutt ikke 100 etterhverandr ei ett, man tar feks 10 og 10 repetisjoner, også kanskje 5 og 5, og til slutt kanskje bare 2 og 2 reps, det tar lang tid å komme helt til 100!! med masse pauser underveis. Det gjelder på alle øvelsene, man må dele opp!! Spesielt pullups delte jeg masse opp, og brukte tilslutt dobbelt strikk ( tykke strikk) for å i det hele tatt klare å komme meg opp.

    8. Kjempefint at du presiserer hvordan dere har gjennomført. Selv om jeg regner med de fleste skjønner at dere ikke tar 100pullups på rad.
      Tenker også at man skal være i god fysisk form for å klare å gjennomføre en slik økt. At det kan være greit å ta med i beregningen og få fram 🙂
      Det er jo nok av eksempler der folk blir innlagt på sykehus med rabdomyolyse som en konsekvens av for hard trening.
      Jeg har greit treningsgrunnlag og erfaring, men ville selv vært skeptisk til å gjennomføre en slik økt.

    9. Måtte psyke meg opp noen dager, men i dag tok jeg utfordringen! Strøk pull-ups og tok push-ups på knæra, men de andre jobba jeg gjennom til det var gjort 100 av hver. Nå er jeg stolt, lykkelig og veldigveldig sliten. DIGG!
      GOD HELG 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg