Ødelegger julematen alt?

Jeg nevnte at jeg hadde lyst å si noe om dette med jul og kosthold. Jeg synes det er ordentlig trist å lese mailene jeg får fra flere lesere, hvor de skriver at de gruer seg til jul fordi det er så mye mat, og det skaper så mye vonde følelser, dårlig samvittighet og tvangshandlinger i ettertid for å kompensere. Jeg skulle ønske jeg kunne få lov å sette meg ned med hver og en av disse skjønne jentene ( og guttene – ikke tro at dette kun gjelder jenter. Jeg har mottat flere mail fra gutter som fortviler over at drikkepress fra kompisene, og at all den fete julemat ødelegger kroppen de har bygget opp på gymmet). Jeg skulle altså ønske jeg kunne få lov å sette meg ned og snakke ordentlig med hver og en, og virkelig forklare at det er overhode ikke slik ting henger sammen. Jul skal jo ikke være vonde følelser, og hvertfall ikke på grunn av maten. Nei dette er bare trist. Nå kunne jeg begynt på en lang avhandling om selvbilde, egenverd, mat og følelser, men jeg tror faktisk ikke det er det leserene er ute etter. Vi har lest det overalt, at vi er vakre akkurat som vi er, at det er det indre som betyr noe og at livet handler om så mye mer enn mat og kalorier. Alt det vet vi jo! Jeg tror det disse jentene og guttene er ute etter er harde fakta. Hvor mye ødelegger julematen, er hele våren og sommerens hardtrening ødelagt hvis de koser seg litt i julen, hvordan henger dette sammen. Kan julen ødelegge alt for formen og vekten? 

La oss ta en titt på det. Jeg er så heldig at jeg i løpet av mange år i treningsbransjen har fått lov å bli kjent med mange inspirerende, kunnskapsrike og kloke mennesker. Det er ikke bare meg som opplever å få spørsmålene omkring dette med jul og mat, og derfor har to av de menneskene jeg virkelig ser opp til gått ut å uttalt seg om dette. Jeg ønsker å dele det med dere. 

Først har vi Børge Fagerli, som legger det frem slik: 

“Av 52 uker i året er det jul og nyttårsfeiring 1 av disse ukene. I løpet av denne uka vil du spise ca 25-30 måltider. Av disse måltidene, la oss si at 2 om dagen er “avvik”, altså 14 måltider. Dette utgjør kun 1% av årets måltider. De andre 99% kan på ingen måte ødelegges av den siste 1%. Dessuten er det kun “avvik” i forhold til at det er mer kalorier enn vanlig, for all mat man spiser brytes ned til sine grunnleggende næringsemner glukose/fruktose, aminosyrer og lipider/fettsyrer enten det er “sunn” eller “usunn” mat. Du vil forbrenne mesteparten av de ekstra kaloriene, for forbrenningen går jo ikke fra ca 2500kcal pr dag til 0kcal pr dag bare fordi du spiser mat som ikke står på en eller annen matplan.

Når alt kommer til alt handler jula om å tilbringe tid sammen med de du er glade i, så å slippe litt opp på sine selvpåførte restriksjoner for å kose seg med venner og familie er utelukkende sunt for både kropp og hode…”

 

Videre har Martin Norum formulert seg slik: 

“Jeg ønsker dere alle sammen en nydelig julefeiring og høytid uten masse vuderinger om du kan spise X eller Y dersom det går på bekostning av sosiale sammenkomster eller ditt velvære. Mat skal bidra til å øke livskvalitet og være et viktig knutepunkt i en stressende hverdag – måltider med familie, egentid og livsgivende næring! Når du kanskje i litt større grad skeier ut har du ikke sviktet deg selv eller noen andre. Du trenger ikke tenke at du feiler eller gjør noe dumt. Du har på ingen måte mislyktes. Din suksess er ikke avhengig av enkeltsituasjoner, men av mange, mange, mange enkeltsituasjoner som til slutt danner en sum.

En enkel tilnærming for å unngå å føle deg i dårligere form eller føle at du får i deg for mye mat kan være å forsøke å begrense inntaket på noen andre måltider i løpet av dagen enn det/de måltidene der du vet det blir litt ekstra. Da er det antakelig ikke veldig langt unna hva ditt vanlige energiinntak er uansett. Husk igjen at det på ingen måte er enkeltmåltider som skaper et resultat – det er summen av mange dagsinntak. Kos deg og nyt masse god mat, og forhåpentligvis fritid”

 

Så konklusjonen blir at nei, du ødelegger ikke alt selv om du koser deg med god mat, og sosial hygge i julen. Kanskje du til og med har veldig godt av det! Så med disse ord håper jeg at skuldrene kan senkes, smilet lures frem, og julegleden bre seg i både kropp og hode. Glem matvekten, glem kroppsfokuset, og bare nyt. Kjenn på hvor heldig du er som har en familie å være sammen med, tenk så heldig du er som har noen som har stått på og laget mat i mange mange timer for at dere skal hygge dere, tenk så heldig du er som har tilgang på så mye godt. Ta deg fri fra tankene, ikke la den dårlige samvittigheten få spillerom, fyll hele deg med julestemning slik at de vonde følelsene ikke får plass. Les utattelsene over, og bestemt deg for at denne julen skal du nyte! 

Jeg sender en stor og god juleklem til hver og en av dere. Tusen takk for alle mail og tilbakemeldinger. Det er ikke alle mail jeg rekker å svare, men jeg leser hver og en av dem, og setter enormt stor pris på hvert eneste ord. 

 

Smiiiiil Maren


15 kommentarer
    1. Jeg er så enig i det du skriver. Jula er jo bare en ting som er en gang i året. Alle som spiser sunt og trener og ditt og datt fortjener og trenger en pause fra alt hvis ikke kan det bli så det tar overhånd. Vet hva jeg snakker om for jula for meg for 2 år siden var restriksjoner fra å spise noe som helst julekaker og julebrus. Kroppen trenger å få i seg ribbe og pølse, det skader ikke. Ja du legger kanskje på deg en kilo eller to når jula er ferdig men det er jo bare sunt for da har du masse mer drivkraft når du kommer på trening. Forstår at folk synes det er vanskelig men tenkte bare å slenge igjen denne kommentaren jeg for alle kropper fortjener en pause i blant enten men skal legge på seg, slanke seg, trene osv. Så til alle dere som gruer dere til jul pgav maten, bare nyt det og kos dere:)

    2. mkde: Jeg er så enig med deg! Og det at man går opp litt i vekt er sannsynligvis mest pga kroppen holder på vann fordi vi spiser anderledes og mer salt i maten. Dette vannet vil naturlig slippe når hverdagen er i gang igjen. Så no worries! Alle kropper (og hoder) har så absolutt godt av en pause 🙂 Tusen takk for din kommentar, og for at du valgte å dele litt av egen erfaring.

    3. Fantastisk innlegg, Maren 🙂 jeg tror dessuten kroppen ikke har noe godt av at man stresser så utrolig med maten, fordi det går på mentaliteten. En ting er å være disiplinert og følge en skreddersydd matplan som retningslinje, en annen er å være fullstendig låst til noe man tenker man aldri får tatt pause fra. Egentlig burde man glede seg til julematen – det er jo da man får slå seg litt løs!
      Og da er det jo veldig greit med dine sitater i bakhodet, det letter litt på presset. Tusen takk for det 🙂

    4. når en er så bekymra for julen har sunnheten gått så langt at d ikke lenger er sunt. Psykisk helse er en så stor del av det totale helsebildet. Mange innser desverre ikke hvor mye skade de gjør på psyken sin ved å leve “for fitness” over tid.
      flott at du skriver om dette! 🙂
      Hilseb ei som har planer om å spise kakemann for første gang på åtte år! (har lagt bak meg ti spiseforstyrrede år… aldri mer)

    5. Men disse menneskene bak mailene forstår ikke at de behøver hjelp. Et slikt vridd syn på mat er også en form for spiseforstyrrelse. Når mat blir fienden…

    6. Gud så deilig med et slikt innlegg!
      Selv om jeg er fult klar over at det er det du gjør mellom nyttår og jul som har noe å si, og ikke det mellom jul og nyttår, så blir man usikker. Alle bladene strømmer på av *spar så mye kalorier på det måltidet*++ Og instruktørene på sats har sagt *Ikke glem å tren i jula, er åpent hver dag, må holde i gang i jula* på slutten av hver eneste time man drar på. Har selv ikke turt å spise julekalenderen jeg fikk engang, fordi det er så mye tull vi mennesker sier til hverandre og leser om. :/ Skulle ønske det gikk an å slette alle tanker om sunn og usunn i julen!
      Klem Maia!

    7. Maia; prøv å husk at det f.eks disse instruktørene sier er myttet på gjennomsnittsmennesket som neppe trener og er like streng på kosthild som d du og de fleste andre som leser treningsblogger o.l er. Altså må du prøve å tenke at de snakker generelt og mest til de med behov for å passe vekt og helse. 🙂

    8. marte: Husk også at instruktøren sansynligvis sier det fordi de ønsker å at folk komme rpå timene og på senteret generelt i julen, da de har åpent og det er utrolig kjedelig på jobb uten noen kunder 😉

    9. Dette var akkurat det jeg trengte!! Tusen takk!! Dette letta litt på samvittigheten her jeg ligger febersyk, og akkurat har trøkka i meg min egen kroppsvekt i yoghurtnøtter…… Ønsker deg en riktig god julefeiring Maren:) selv skal jeg jobbe meg gjennom jula (sykepleier vettu;)) kos deg masse og tusen takk for en inspirerende blogg:)

    10. Dette innlegget trengte jeg å lese! Vanskelig å holde seg supersunn i juletida (for så vidt fremover mot våren også, når jeg skal være russ, haha…) for en 18åring, så dette trengte jeg å høre!
      Leser bloggen din hver dag, Maren, og må si at dette er en av de beste bloggene jeg vet om! Du er en utrolig inspirasjon, som gir meg så utrolig mye! Jeg er ganske flink til å trene, men jeg er så alt for glad i mat, at kroppen min endres ikke til det bedre på en måte, haha! Men jeg har skjerpet meg litt nå før julen, men det er klin umulig å klare å holde et sunt kosthold nå i juletiden.. Men får pressa inn en del økter allikevel!
      Kanskje uinterressant for deg å lese dette, men ville bare dele litt med deg! Jeg kommenterer aldri, jeg føler bare aldri for det. Men jeg leser bloggen din hver dag, og dette innlegget gjorde meg glad og følte bare for å dele noen tanker og følelser med deg!
      Håper du får en fantastisk jul, og koser deg ekstra mye!

    11. Oliv Smeland: Skjønne deg, det er da overhode ikke uinterresant å lese. Veldig glad for at du valgte å legge igjen en kommentar. Tusen takk! også vil jeg at du virkelig leser innlegget om julematen, og tar det til deg. Vær så snill å ikke vær så streng mot deg selv. Forsøk å nyt julen, og kos deg med familien. Bruk energien din på de rundt deg, og ikke la mat, og kalorier få noe fokus. God klem til deg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg