Vonde og stive muskler?

Da har du en ting å gjøre – rull i vei! Hvis man sitter lenge i en stilling kan man bli stiv og vond i kroppen, eller hvis man trener mye tung styrketrening kan man få stramme muskler, muskelknuter og triggerpunkter. Jeg har rullet mye opp gjennom årene, grunnet mye tung styrketrening. Nå derimot ruller jeg fordi nakken og ryggen er rimelig misfornøyd med alle denne passive sittingen, med krum nakke under eksamensperioden. Uansett hva som er årsaken til at du har stive og vonde muskler, så tørr jeg påstå at det vil hjelpe deg å kjøre litt egenmassasje for å løsne opp, og øke blodgjennomstrømningen.

Man kan enten bruke en foamroller slik som jeg har på bildene, en slik rulle finnes på de fleste treningsentere, i en aller annen variant. Eller så kan du være litt kreativ og bruke en brusflaske, eller en kjevle som du finner hjemme. Ellers er en tennisball, eller aller helst en basebal (som er litt hardere) utrolig effektivt. Du kan ikke gjøre noe feil, og det finnes ingen fasit på hvordan du ruller. Jeg pleier å starte med bena, rulle fremside lår, på siden, og bakside lår, før jeg går over til setemuskulatur (her liker jeg best å bruke baseball). Så ruller jeg ryggen. Jeg åpner opp brystryggen ved å legge foamrolleren i korsryggen og lene meg bakover, akkurat som en situps i bunnposisjon. Brystet er gjerne stramt og vondt for mange, da kan man ta baseballen/tennisballen, stå inntil veggen med baseballen mellom brystet og veggen, legge tyngden på ved å presse kroppen mot, og rulle forsiktig. 

Det er vondt mens det pågår, men det gir en helt magisk god følelse etterpå, man føler virkelig at man får løsnet og åpnet opp. 

Har du testet egenmassasje og triggerpunkt på deg selv? 

 

Smiiiiil Maren

 

21 kommentarer

Siste innlegg