5 rep only

På lørdag satt jeg på Solsiden, og klagde litt over min manglende fremgang på styrketrening til min kollega og gode venn Sondre. Det var da han kom med den strålende ideen ( som jeg virkelig burde sett selv ) at kanskje det er for lite variasjon på styrkeøktene mine. Da snakker jeg ikke om øvelser, men repetisjonsantall. Jeg tar alltid 8-10 reps uansett, og har faktisk blitt så automatisert at jeg har helt glemt  å bruke min egen kunnskap på meg selv. Da er det godt å ha fine mennesker rundt seg, slik som sondre, som kan minne meg på hvor viktig det er med variasjon.

Så på lørdag endret jeg helt på økten min, og kjørte 5 rep – 3 sett på alle øvelsene. Steike sava jeg skal love dere at det var ei frøken som fikk oppleve fremgang. Det sier jo seg selv at man selvfølgelig  kan løfte tyngre når det kun er 5 rep, kontra 10 rep, men fremgang føles fantastisk uansett! Dips er en øvelse jeg ikke har kjørt noe særlig, men når jeg kun skulle ha fem repetisjoner så fikk jeg lyst å kjøre på, og det gikk jo så bra. 

Jeg kjørte følgende øvelser: 

  • Nedtrekk
  • Dips 
  • Knebøy til kasse 
  • Legcurl 
  • Leg extension 

 

I dag hadde jeg planlagt en styrkeøkt, men jeg våknet opp og hadde så mye mer lyst på en løpetur i frisk luft. Så slik ble det. Nå ligger jeg langflat på sofaen, og lader opp til en ny uke. I morgen skal jeg få til en styrkeøkt, og forhåpentligvis blir det like spenstige økninger som gårsdagen. 

Hvordan har helgen deres vært? 

 

Smiiiiil Maren


15 kommentarer
    1. Ida: ca 45 minutter 🙂 Jeg liker ikke å trene i shorts, så det gjør jeg virkelig aldri. Igjen, samme som tskjorte spørsmålet du akkurat spurte om, det er en smaksak 🙂

    2. Hehe, ja! <3 det skjønner jeg veldig godt. Jeg foretrekker lang tight og singlett <3 er så behagelig å trene i. du virker så perfekt på mange måter. du har et utrolig flott liv med venner, familie, trening, kosthold, studier, samtidig som du også tørr å fortelle leserne dine at du også har vanskelige dager, kanskje nettopp derfor du er så inspirerende <3 ta vare på deg selv maren!!

    3. Sitter her på en ganske grå og slapp søndag, og leter bevisst etter inspirasjon på nettet. Både for den kommende treningsuken, men også for andre hverdagslige ting. Jeg ville bare legge igjen en kommentar, og fortelle deg at bloggen din skuffer aldri, den bare oser av glede og inspirasjon! Jeg motiveres ikke av spenstige quotes, eller at andre skryter av hvor mye de har trent. Jeg motiveres av å se ekte treningsglede hos andre, enkle overkommelige hverdagsoppskrifter, at andre nyter livet og gleder seg over de små tingene. Og her er du helt super 🙂 Vit at du utgjør en forskjell, bare ved å være deg selv. Så takk, for alt du deler!
      Klem fra meg 🙂

    4. Caroline: Hehehe!! Så gøy at du spurte. Det er et sørlandsuttrykk tror jeg. Og betyr liksom: å fy søren, eller å hjelpes for en bra økt. Et ord man bruker for å forklare at noe var veldig bra eller veldig dårlig på en måte.

    5. Hei Maren!
      Jeg har et spørsmål om trening. Jeg trener ganske masse og kjører nå en 4-splitt med en beindag, en dag med biceps/triceps, en med rygg og en med bryst og skuldre. Tror du dette er greit eller er det dumt å bare kjøre muskelgruppene en dag i uken?
      Klem Marit

    6. elsker bloggen din og synes du er et flott forbilde! mener å huske du skrev du hadde hat beinhinne betennelse før? hvordan ble du kvitt det? 🙂

    7. karoline: Ja det stemme. Jeg har det fremdeles, og kjenner det i perioder. men gode sko, unngå jogging på for hardt underlag og jevnlig massasje av benhinnene slik at man øker blodsirkulasjonen har hjulpet meg 🙂

    8. Det hadde vært gøy med en recap av din fitness historie. Hvor lang tid det tok før du fikk resultater og hva som funket best for deg etc 🙂

    9. Sandra: Jeg er litt redd for å skuffe deg, men jeg har liksom ingen “fitnesshistorie”. Fitness er ikke et ord jeg bruker når det gjelder meg selv om min egen trening. Jeg har liksom aldri trent helt målrettet for en viss fettprosent eller utsenderelaterte resultater. Så jeg har ikke noe revolusjonerende å komme med her. Jeg trener for endorfinene, gleden og overskuddet. Lykkefølelsen, den deilige treningsrusen 😀 men jeg skal gå i tenkeboksen, og prøve å se om jeg ikke kan få ned en oversikt over min egen utvikling ift trening, men som sagt, litt redd for å skuffe deg.

    10. Marit: Nå vet jo ikke jeg hva som er målet med treningen din,men i utgangspunktet høres dette kjempe fint ut 🙂 Føler du at du har fått resultater av å trene slik? hvilke resultater ønsker du? og hvor lenge har du fulgt dette opplegget?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg