Ut på tur

Søvn må være løsningen på det meste. Jeg tuslet inn i sengen kl 21 i går kveld, sovnet i det hodet traff puta og våknet nesten 12 timer senere. Formen er mye bedre, og det føles så fantastisk godt. Kroppen er kul altså, den sier i fra når tempoet blir litt for høyt og den trengr en pause. Min pause ble en rolig dag i går, etterfulgt av hele 12 timer søvn. Det var det som skulle til, og nå føler jeg meg nesten fin igjen. Jeg velger likevel å ta det med ro enda en dag, bare for sikkerhetsskyld. 

Jeg starter dagen i dag med å se igjennom litt bilder fra i sommer, og plutselig fikk jeg utorlig lyst å komme meg ut på tur igjen. I sommer gikk jeg både Besseggen, Prekestolen, flørlitrappene og noen småturer på Beitostølen. Jeg har en stor drøm om å gå både trolltunga, galdøpiggen og kjerag. Dette er alle kjente turer, som jeg føler jeg må få på lista mi. Jeg har også lyst å oppleve noen turer som ikke er fullt så kjente.

Kanskje jeg har noen turglade friskuser blandt mine lesere som kan tipse meg om noen flotte turer, som ikke er like kjent som de overnevnte? 

Jeg gleder meg til å se om noen av dere har noen tips å komme med. Jeg ønsker dere en herlig dag. Jeg skal straks pakke på meg godt med klær, og ta en liten tur ut i frisk luft. 

 

Smiiiiil Maren

 

29 kommentarer
    1. Jeg gikk himmelstigen til trolltunga i sommer. En helt fantastisk opplevelse. Vi brukte totalt 9 timer, og var både ekstremt slitne og stolte når vi kom ned. Turen begynner med ca 30 min sykling, deretter 1-2 timer gåing i fjell før vi kommer til selve himmelstigen. Når vi hadde komt opp denne, Var det bare et par km til selve trolltunga. Vi tok også samme vei ned 🙂 absolutt verdt hver eneste kalori (5000) som ble forbrunnet på turen!!!

    2. Alle disse er godt kjente turer, men;
      Vil anbefale Trollheimen, hvor man kan gå både toppturer og fra hytte til hytte. (Men det er vel ganske langt unna.) Likeledes er Romsdalseggen en spektakulær tur å gå (anbefales ikke dersom man har høydeskrekk 🙂 ) Turen gjennom Aurlandsdalen var også veldig flott, og byr på vill og vakker natur!

    3. Vi gikk Trolltunga i sommer, magisk tur 🙂 Ellers er det jo flust med kjekke turer i Ryfylke 🙂 Vi gikk også Trodla-Tysdal i vår, flott tur til en Rogalands mest avsidesliggende gård fremdeles i drift. Skomakernibba (Hjelmeland) er også fin.

    4. Baaare kjekke turer du har nevnt!! Jeg har gått noen av de, men har som mål å gå alle som du har nevnt ovenfor;D
      Vi var en gjeng som skulle gå til kjerag i sommer, men mens vi kjørte innover til plassen hvor man starter å gå ble himmelen bare mørkere og mørkere. Til slutt så øøøste det ned, og når vi kom helt fram var det i tillegg skikkelig tåke!! Snakk om å gå fra sol og fint vær nedi dalen til skikkelig uvær… Så den turen ble utsatt, uheldigvis 🙁
      Håper å få gått den en annen gang 🙂
      Det er så kjekt å gå på slike fantastisk turer!! 😀
      Du må bare ta contact next time du skal ut å gå, jet er gleeedelig med, haha 😉
      Ha en fin dag videre idag, og nyt kulden 😀

    5. Du må dra til Romsdalen og gå Romsdalseggen! Og til toppen av Trollveggen! Sett av ei aktiv uke der, PLENTY med fantastiske turer! 😀

    6. Du burde prøve noen turer i Nord-Norge: møysalen(hinnøyas,Norges største øy, høyeste fjell), Svolværgeita.
      Og egentlig burde du også melde deg på surfe-camp på Unstad i Lofoten 🙂

    7. Bur rett ved Trolltunga og har vert der to ganger, ein gang i strålende vèr og ein gang i ganske trist og kaldt vèr. Poenget er at det er ein fantastisk opplevelse uansett! Virkelig verdt de harde 11 km når du kommer til toppen! 😀

    8. Dersom du vil oppleve fin natur og høye fjell anefaler jeg deg å ta turen til Suldal kommune i Rogaland, for her finner du ekstremt mange fine turstier og høye fjell og i tillegg flott natur. Bor her selv og har så mange fjelltopper jeg har lyst til å bestige selv! Anbefaler i hvertfall å google litt å se hvordan forholdene er. Ellers har jeg veldig lyst selv til å gå til kjerag og troltunga. Du er sånn en stor inspirasjon for meg, de dagene jeg ikke gidder å trene å leser din blogg blir jeg raskt motivert til å trene. Du er en av favorittbloggene! 😀

    9. De syv søstre er en fantastisk tur! Kan gå alle syv på en dag eller ta noen topper av gangen 🙂 Ellers er det masse flotte turer man kan gå i romsdalen og, bla. romsdalshornet, romsdalseggen og trollveggen.

    10. Dra til Lofoten og Vesterålen, der er det jo bare fjellturer overalt! Landskapet der er utrolig kult. Vi gikk opp et fjell på Ramberg (husker ikke hva det heter i farten), klatret i ca. 2 og en halv time før vi satte oss for å se midnattssolen flyte over vannet ved stranden ved foten av fjellet. Helt fantastisk! Det er også en rute som heter Dronningruta i Stø, det er en ganske lang tur, gikk den med familien på 7 timer (isåfall, begynn i Stø, så slipper dere slitende nedoverbakker helt på slutten! Var ikke så godt for knærne).
      Hvis du bestemmer deg for å dra til Lofoten/Vesterålen (som du ABSOLUTT må!!) anbefaler jeg deg å dra en gang som ikke er midt i turistsesongen, OG leie bil! Er helt umulig å komme rundt nøyaktig dit man vil med buss.
      Nord-Norge er bare fantastisk, og må virkelig oppleves en gang eller to 🙂

    11. Jeg har friluftsliv som valgfag på vidergående, så kjekt! Vi har syklet Rallarvegen veldig kjekk tur, det er ikke gå tur da, men en tur jeg uansett vil anbefale:) Neste år skal vi til Trolltunga gleder meg 🙂 Så fine alle bildene var!

    12. De syv søstre i nord – Norge (sandnessjøen) er virkelig å anbefale ! Tung og krevende tur om alle toppene taes på en gang, men med den utsikten er det absolutt verdt det.

    13. Jeg anbefaler veldig å gå Norge på tvers langs 63 grader nord! Turen går fra Værnes/Stjørdal til Sylsjøen i Sverige. 120 km på 7 dager. En fantastisk fin tur I vakker natur! Jeg gikk der i sommer og jeg må innrømme at det var med både stolthet og vemodighet jeg nådde målet – jeg hadde ikke lyst til å komme tilbake til sivilisasjonen helt enda! Turen går innom 6 DNT-hytter, hvor 3 av de er betjente i sesong.
      Sånn ellers anbefaler jeg også å gå opp på Snøhetta. Jeg og noen venner tok toget til Hjerkinn i høstferien. Vi bar med oss lavvo og gikk i nærmest snøstorm fram til Snøheim hvor vi sov ute i kulden siden den hytta kun er åpen i sesong. Dagen etter pakket vi sammen og gikk til Reinheim hvor vi la oss inn på en varm hytte – deilig! Den tredje dagen tittet sola fram og vi pakket derfor en liten sekk og gikk i dyp snø opp på Snøhetta. Det var tungt, men helt klart verdt det – det var så fint!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg