Matmuffins

I går fikk jeg smakte på noen fantastiske muffins, og min første tanke var at disse måtte jeg jo bare få oppskriften på slik at jeg kunne dele dem med dere. Det var Nin Ingelin, en PT-kollega av meg på Solsiden som delte disse herlighetene medm meg. Dette er altså ikke muffins av det søte slaget, men det jeg vil kalle for mat-muffins. De kan lages på utallige måter, og man kan putte akkurat det man liker i dem. Jeg deler en grunnoppskfit med dere i dag, også kan man variere proteinkilden i dem som man vil. Jeg fikk smake en versjon med chorizo-pølse i, og det var spicy og godt. Jeg ser for meg at de kan bli super gode med skinke eller kylling som proteinkilde også i. Her er det bare å prøve seg frem. 

For å lage 12 stykker disse herlighetene trenger du følgende: 

  • 250g cottage cheese
  • 4-5 egg
  • 3 dl sammalt hvete / spelt 
  • 2 dl speltmel 
  • 2 ts bakepulver 
  • 2 rødløk 
  • 100g fersk spinat 
  • 1 ts salt 
  • 0,5 – 1 dl vann
  • 2 ss olivenolje
  • 100g fetaost i blokk
  • salt og pepper
  • gresskarkjerner til topping 

 

Dette er altså en grunnoppskrift, man tilsette den proteinkilden man ønsker, og selvfølgelig andre krydder for å få en annen smak. 

Slik gjør du: 

Finhakk rødløk og spinat. Surr løken blank i en stekepanne med litt olje, salt og pepper. Tilsett finhakket spinat mot slutten, slik at den såvidt faller sammen. Finhakk fetaosten. Bland alle de tørre ingrediensene i en bakebolle. Visp de våte ingrediensene sammen i en annen bolle, og vend så det våte inn i det tørre. Tilsett tilslutt de stekte grønnsakene og fetaosten, og vend alt sammen. Hvis du ønsker å bruke kylling for eksempel, stekes kyllingen ved siden, og kuttes i små biter. Tilsett i røren. Juster konsistensen med mer vann eller mel. Bruk et muffinsbrett til å sette muffinsformene i, slik at de holder former og ikke flyter utover. Fordel røren i formene og topp med gresskarkjerner. Stekes på 220 grader i 15-20 minutter. 

Disse kan fint fryses ned. Perfekte som frokost, lunsj eller middag med en salat ved siden. Håper det smaker. 

 

Smiiiil Maren


7 kommentarer
    1. Nam! de så Super gode ur 🙂 men går det ann å droppe/bytte ut fetaosten med noe annet? mer cattage cheese?

    2. Matmuffins er så genialt! Lettvindt, sunt og godt! 😀
      Jeg har en litt annen oppskrift på bloggen min om du er interessert i å prøve en annen variant. Neste gang skal jeg selv prøve å bytte ut skinke med chorizo, det er så utrolig smakfullt!
      Jeg synes særlig matmuffins er godt som kveldsmat, eller å ha med som lunsj på skolen sammen med en boks plommetomater. Slår veldig lett tørre brødskiver!! 😀

    3. Disse er såå gode 😀 Har laget di flere ganger før! Namm.. fikk lyst til å lage di igjen i kveld 😀 Gleder meg til kveldsmat nå.. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg