Høst

God morgen. Jeg håper dere har sovet godt, og våkner opp uthvilt og klare for en ny uke. Hvis ikke, så kan man gjøre veldig mye med en god frokost og en stor kopp kaffe. Realiteten er vel at de færreste av oss hopper opp av sengen nå om høsten, vi kjenner litt på at det er både kjøligere og ikke minst mørkere om morgenen, noe som kan gjøre at sengen virker ekstra fristende på morgenen. Jeg skal innrømme at for første gang har jeg nå opplevd at skiftet i årstid preger både humør og energinivå. Det føles veldig merkelig, og jeg har aldri før blitt påvirket av årstidskiftet. I år kjenner jeg altså litt på dette med at mørketiden stjeler litt energi og krefter. Jeg tenker at så lenge man er bevisst på det, så er det lettere å takle det. Jeg er ingen ekspert på slikt, men jeg har funnet mine egne små tips til å takle slike hverdagsutfordringer.

Så la meg dele mine tips med dere: 

  • Utnytt at det blir tidligere mørkt til å komme seg litt tidligere i seng, og dermed få mer søvn. 
  • Start alltid dagen med en god næringsrik frokost og kaffe 
  • Utnytt timene med lys, ta deg en tur ut i lyset like etter jobb eller skole, slik at du får litt dagslys. Det betyr mer enn du kanskje tror. 
  • Pass på å få i deg vitamin D (dette blir viktigere jo lenger utover høsten og vinteren vi kommer) 
  • Mørkt ute = kos inne. Tenn lys, kryp opp i sofaen med et godt pledd og en god film. 
  • Vær sosial! Dra på kino, møt en venninne for en kopp kaffe etter jobb/skole, gå en tur sammen i høstluften, prøv ut noe nytt som for eksempel klatring eller svømming, ha en hobbykveld hvor dere lager koselige julekort for eksempel (det er jo faktisk ikke så lenge til jul). Det er noe med det å tenke at dagen er ikke over selv om det blir mørkt tidlig. 

 

Dette er verken nytt, eller revolusjonerende, men jeg ville likevel dele det med dere. Jeg er ikke så flink til å følge mine egne råd, og spesielt det siste punktet kan jeg bli mye bedre på. Et annet viktig punkt er dette med god næringsrik mat som gir energi.

I dag lagde jeg meg med god Maren-skål med cottage cheese, yoplait vanilje yoghurt, og frukt kuttet i biter til frokost. Det ligger mer frukt under yoghurten, det på toppen er kun “pynt”. Jeg tar også Omega 3 og vitamin D tilskudd hver morgen nå om høsten og vinteren. Et tips er å ta omega 3 på kvelden før du legger deg istedefor morgenen, noen kan oppleve at de går å kjenner litt på omega3 smaken hele dagen, og hvis du er en av dem så er det et godt tips å ta det på kvelden istede. 

Ha en herlig mandag, og en fin ukestart. Jeg skal straks komme meg ut av døren og i gang med den nye uken. 

 

Smiiiiiil Maren 

 

11 kommentarer
    1. Maren – Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at jeg setter stor pris på at du poster denne typen innlegg uten å ha en agenda på å lure inn flest mulig reklamelinker. På denne måten framstår du og bloggen virkelig ekte! Ha en fin dag. 🙂

    2. Hei Maren! Jeg lurte på om du har skrevet noen innlegg om det å jobbe som PT? Jeg er veldig usikker på om jeg skal ta steget ut å jobbe 100% som det!

    3. Hei, Maren 🙂
      Du aner ikke hvor mye jeg trengte et sånn innlegg akkurat idag. Sitter og prøver å studere, men er så altfor trøtt og sliten til å orke å starte. Ditt innlegg kicket noe igang inne i meg 🙂 Nå skal jeg spise noe ekstra godt og starte dagen. Kanskje ta meg en tur ut i frisk luft senere. Tusen takk for inspirasjon 🙂 Veldig glad i bloggen din. Ha en flott dag

    4. Angående Omega3; hvis du bruker en som er konsentrert og et godt tilskudd, får du sjelden oppstøt og kjenner på transmaken (omegasmaken) hele dagen.. 🙂 Det viktigste å se på, er innholdet av EPA og DHA fettsyrene.. Det er de som er viktige for oss 🙂 Et godt konsentrert tilskudd har høye verdier av DHA og EPA.. Og er ikke tilsatt syntetiske vitaminer. For best mulig opptak er det viktig at de er fremstilt naturlig. 🙂

    5. Ingvild: Jeg har ikke kjent på dette, men vet flere lesere har nevnt det tidligere, derfor jeg skrev det 🙂 Så bra, takk for at du deler kunnskap. Det setter jeg stor pris på 🙂

    6. hei:)
      hva tenker du om svømming som treningsform, og hvilken effekt det kan ha, i tillegg til styrke og kondisjonstrening? Jeg svømmer en gang i uka (ca 2000 meter hver gang), men føler kanskje ikkje at det “monner” så veldig i det store og det hele – men vil jo gjerne at det skal det, for jeg liker det veldig godt 😉

    7. Silje V.R: Da må jeg jo først spørre hva som er målet med treningen? Svømming er helt supert fordi det er ca null skaderisiko, og veldig godt for kropen ( stive / stramme muskler, ledd osv). Svømming er et perfekt supplement til styrketrenig spør du meg, og hvis man kjører litt på er det jo en super kondisjonsøkt. Fortsett ,ed svømmingen din du, jeg har stor tro på at det er svært positivt. Jeg skulle gjerne svømt mye mye mer selv. Ønsker deg en fin dag 🙂

    8. Målet er å prøve og variere treningen, og svømming er noe jeg liker veldig godt:) Prøver å svømme i ganske godt tempo, så satser på at kroppen får noe ut av det, hehe;) det gjør i alle fall sjelen min;)
      Ha en fin dag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg