Søndagstur

Endelig er godværet tilbake på sørlandet. I dag har det vært helt perfekt høstvær, med strålende sol og frisk god luft. Jeg har brukt denne søndagen sammen med to skjønne venninner, og deres firbente sjarmtroll. Jeg hadde selv hund i over 12 år, en vakker engelsk setter, som desverre ikke lever lenger. Det er ingen hemmelighet at jeg har veldig lyst på en ny hund, og har tenkt på dette i flere måneder. Jeg synes det er så vanskelig å finne riktig rase. Kanskje noen av dere har noen tips? Den må ikke være for stor, da den skal bo i leiligheten min, men den må heller ikke være for liten. Jeg ønsker meg absolutt ikke en veskehund. Den må kunne være med på en times løpetur, og langrennsturer på fjellet om vinteren. Så er det vkiktig at den har et godt lynne (dette skapes jo av hvordan hunden har det hos eieren, men det er jo noen raser som er mer menneskevennlige, og har rykte på seg for å ha et bedre lynne enn andre raser)

Så nå er jeg spent, vet noen av dere om en hunderase som kan passe meg? 

I dag gikk turen rundt i mitt nabolag på bystranda, bortover mot fiskebrygga og opp rundt odderøya. En deilig søndagstur, i rolig søndagstempo. Tempoet ble styrt av at annen hver person vi møtte ville stoppe og si hei til søte lille Thelma. Hun er virkelig et nydelig lite sjarmtroll som fortryller alle på sin vei. Søndagstur er ikke treningstur, det er kosetur, så slike stopp er kun hyggelig. Vi fikk snakket om så mye på denne turen, og jeg fikk lettet hjertet mitt på en god del ting som vikelig har fått stjele alt for mye energi, og nattesøvn den siste tiden. Hva skulle man gjort uten gode venninner som man kan betro seg til? Jeg er så takknemlig. Vi koste oss ute i nesten to timer, og når jeg kom inn igjen var jeg go´sliten i kroppen og med røde roser i kinnene. Jeg elsker virkelig denne gode høstluften. 

Søndag er familiedag, så ettermiddagen og kvelden tilbringer jeg hos mine foreldre, sammen med min storebror, svigerinne og lille niese på 10 måneder. Hjemmelaget middag, med dessert er fast på søndagene. Nå er maten spist, og vi sitter bare å slapper av, skravler, og lader opp til en ny uke. 

Hvordan har helgen deres vært? 

 

Smiiiiil Maren


47 kommentarer
    1. Whippet är enligt mig världens bästa hundras! En stor hund i mellanstor förpackning 🙂 aktiv hund som man kan ha med på allt! Min hund älskar i alla fall både tur, löpning, cykling och skidturer 🙂 sasamtidigt som hon är superlugn och snäll när man är inne!

    2. Islandsk Fårehund! Har en selv, leken og sprellen, kneshøyde og veldig energisk, men kan også være verden største latsabb. Og det er en utrolig vakker hund å se på!!♥

    3. svensk-danskgårdshund. den har en kjempefin størrelse, kjempelett å lære opp, supersprek og har en utrolig fin personlighet. man blir skikkelig glad i den <3 vår hund har ikke noe problem med å gå lange turer, både til fjells og ellers 🙂 bare ett lite tips, du kan sjekke det ut <3

    4. Cavalier king Charles spaniel!! Verdens beste rase. Veldig lærevilig. Kan gå lange turer men det gjer ingenting om den ikkje får tur kvar dag:-) Mi er med på skitur i fjellet og lange løpeturer:-) ein veldig grei størrels.
      Før eg fekk meg hund var eg livredd dei får eg hadde blitt angrepen. Men siden den rasen har eit så godt lynne, har den kurert hunderedsel min heilt!:-)) angre ikkje ein plass på at eg fekk meg turkamerat!:-) lykke te med å finne rett rase

    5. Syns cavalier king Charles spaniel er en hun som jeg tror kan passe til deg. Den er sporty og samtidig som den er veldig rolig og kosete:) verdens beste hund om du spør meg:)
      Håper du får en fin kveld videre fine Maren
      Klem

    6. Familien min fekk seg tsvetnaya bolonka for 1 år sida, verdens herligaste hund! Allergivennelig, utrulig godt lynne(største sjarmøren), og det seiast at rasen tilpasser seg eierens aktivitetsnivå 🙂

    7. Ååå, kjøp deg en mops!! De er så syyykt søte på en sånn morsom måte:D de er jo små, men du kan ikke ha dem i vesken;)

    8. Har selv en chihuahua gutt med litt lenger bein enn hva som er vanlig for rasen, og det trenger ikke å være en “veskehund” som du så fint kaller det.. han er med på lange turer og blir aldri sliten. Men du har visst litt fordommer mot rasen, noe som er litt synd da chihuahua er en rase med mye større personlighet enn store raser!:) veldig praktisk å kunne ha han med på reiser med fly innenlands, da han kan sitte i kabinen og ikke i lasterommet.
      Lykke til 😉

    9. ingunn: Haha, kjære deg, jeg har da ingen fordommer mot små hunder. Veskehund er ikke et negativt ord i min verden hvertfall. Flere av mine venninner har små skjønne hunder, som jeg virkelig er glad i <3 men de passer bare ikke inn i min livsstil da jeg er veldig mye på fjellet om vinteren hvor jeg liker å gå lange skiturer, og jogger en god del utendørs ellers i året. men ingenting negativt om små hunder, de er helt ubeskrivelig fine <3

    10. Svart elghund høres ut til å passe perfekt for deg! De er virkelig verdens fineste hunderase! Glad i mennesker, elsker turer samtidig som de er kosete! 😀 Syns de er perfekt størrelse på de også.De er veldig spreke og holder lett ut på en times joggetur! 😀 De er bare verdens skønneste!

    11. Jack Russel Terrier! Passe størrelse, har enoormt med personlighet og elsker turer i skog og mark 🙂

    12. En type mellomstor mynde!
      de løper i bra tempo (mener med det at du både kan gå på ski i greit tempo, jogge og sykle med de), de har en passende størrelse, + de jeg har vært borti har hatt en fantastisk personlighet og de er pene ! 🙂

    13. Amerikansk cockerspaniel er en middels-stor rase som elsker lange turer=) De er virkelig en “allround” hund, også er de så nydelige. Negative er vel at de må klippes. Håper du finner en passende hunderase=) Savner å ha hund selv!!

    14. Breton er en søt og energisk hund og i en passe størrelse. I utgangspunktet en fuglehund, men er også en god familiehund. Også er det lite historie av sykdommer hos rasen.

    15. Dachs er definisjonen på stor hund i liten kropp! Der får du en turkamerat som kan gå i utallige timer, og som ligger rolig og slapper av når det ikke skjer noe. MEN, de er sta. Det er en hund med MYE personlighet, og kan kreve sitt- men det er vell verdt det.
      En større koseklump finner du ikke, og størrelsen gjør at de passer ypperlig i en leilighet. Undersøk og finn en god oppdretter og still masse spørsmål så du finner den rette rasen for deg.

    16. Elsker å titte innom bloggen din, du er så energisk og positiv. Markert året rundt og virker som du har et balansert forhold til mat og trening. Hadde nettopp en pause fra trening i ett år grunnet det ble for ekstremt og anstrengt for min del, har begynt igjen nå og ville bare si at du er et supert forbilde:-) Klem

    17. an: Tusen takk:) og tusen takk for at du valgte å dele dette, så tøff du er som faktisk tok en skikkelig pause og fikk orden på ting. Det skal du være stolt av!! Gøy at du er i gang igjen, håper du kan kose deg med trening og sunn mat nå, og at det blir utelukkende posotivt for deg nå:) heier på deg! Smil Maren

    18. Jack russel terrier. Stor hund i liten kropp. Super energisk. Trenger mye tur, lærer fort. Litt stri, men med rett eier er det verdens mest fantastiske hund 😃
      Ps: Røyter minimalt.

    19. Av nettopp de grunnene du nevnte, valgte vi vår hund! Han er en blanding av Jack Russel Terrier og Boston Terrier, men absolutt mest det første. Han har en enorm personlighet, er mye hund i en liten kropp, passer absolutt ikke noe veske, elsker lange turer i skog og mark. Nå er han snart stor nok til at vi kan sykle/jogge/langrenn med han også!:) Det er MYYYYE arbeid det første året. Det vil jeg tro du husker fra da den forrige hunden deres var valp. Men så er det også ekstremt mye kos! Jeg føler meg f.eks aldri ensom eller alene, når jeg er alene hjemme lenger.. 😉 Det finnes mange hunder jeg synes er “søtere”. Men tenk på helsen, tenk på bruksområdet og ikke minst lynnet:)

    20. Man har jo bittelitt lett for å bli veeeeldig partisk da det gjelder hund.. Men jeg har strihåret vorsteh, og det er virkelig den perfekte hunden i mine øyne! Haha 🙂 Og den passer godt til det du sier er dine behov. fin størrelse (25 kg på min tispe) veldig aktiv, glad i fart, er med på alt uansett vær og har et tonn av sjarm! Og trives like godt i armkroken på sofa’n som på skitur på fjellet 😉
      Så jeg slår et slag for vorsteher 😀
      Digger forresten bloggen din, og er innom hver dag 🙂

    21. Dansk svensk gårdshund. Har en selv, utrolig bra lynne: sosiale, kosete, nysgjerrige, ekstremt hengivne, lettlærte, sporty og veldig enkle å ha med å gjøre. De kan lett være med på fjelltur i flere timer, joggeturer osv, men kan også bare ligge på sofaen sammen med deg(helst så tett som mulig;)). Utrolig flott hubd- ikke så mange av de i norge enda, og ikke den rasen det er enklest å få tak i pga at antall oppdrettere ikke svarer til etterspørselen. Jeg jobber selv turnusarbeid, og hun ligger fint og sover hjemme når jeg er på jobb. Markerer(boffer) når jeg er hjemme for å si i fra når det kommer folk, ellers er hun helt stille😄 anbefaler dsg på det varmeste! Les litt om rasen og se.

    22. Boston Terrier er ikke problemfylt å trene, og man trenger ikke nødvendigvis ha hundeerfaring for å anskaffe en hund av denne hunderase. Boston Terrier er en enormt sanselig hund og nøye planlagt lydighetstrening er derfor nødvendig. Dette er ganske energiske dyr og har ingen problemer å bli med på lange og krevende turer. Hunderasen krever forholdsvis lite utholdenhetstrening.
      Aldri en kjedelig dag med denne fine rasen, har ei tispe på snart 5 år <3 Lykke <3

    23. Cavalier king charles spaniel er hunden for deg. Den er sporty, livlig og energisk men samtidig verdens mest kosete hunderase. Den har ingen problemer med lange turer og den klarer fint å være alene hjemme når den blir vant til det. Cavalieren er ikke for liten og ikke for stor. De ligger på mellom 8 og 11 kg.
      Masse lykke til 🙂

    24. Hei!
      Først må jeg si at du har en veldig fin blogg, full av positiv energi og motivasjon! Når det gjelder valg av rase ville jeg ha lagt vekt på helse, størrelse, aktivitetsnivå, pelsstell og lynne. Det første er det ofte lett å glemme! Mange raser er mer usunne enn andre, blant annet noen av de nevnt over i kommentarfeltet her. Cavalier har ofte hjertefeil, chihuahua ofte delte fontaneller og vannhode, dachs får ofte ryggprolapa, mops har trange luftveger. Viktig å sjekke opp sånt via “trygge kilder”, en oppdretter f.eks vil sannsynligvis ikke fortelle deg dette. (Jeg er selv veterinær i tilfelle du skulle tvile ;))
      Selv har jeg dansk svensk gårdshund, valgt fordi jeg ville ha en frisk, liten, aktiv, lettdressert hund med lite pelsstell. Jeg har to og er veldig fornøyd med rasen. Men er mulig du trenger en som er hakket mer aktiv? Mine er med på timeslange joggeturer men ikke de lengste skiturene (ikke lengre enn et par mil). Lykke til, hund er gøy 🙂
      Hilsen Anne

    25. Hei Maren! Ser at mange har gitt deg tips om hunderaser. Anbefaler deg likevel til å stille deg litt kritisk til anbefalinger fra andre da deres egne hunder selvsagt er “verdens beste rase”. Det er litt lettere å få råd fra noen som stiller seg litt mer objektivt. Jeg ser flere raser nevnt over som ikke vil passe godt for en aktiv student.
      Selv har jeg vokst opp med en mor som er utdannet hundeinstruktør, og vi har hatt flere forskjellige raser opp igjennom. Når jeg selv skulle flytte og bli student ønsket jeg å kjøpe meg valp. Prosessen dit var lang, og vi undersøkte lenge. Jeg er selv aktiv og jogger 6 dager i uken. Om vinteren går jeg også på ski. Samtidig er jeg avhengig av at hunden kunne være alene hjemme endel, da jeg er MYE på skolen. Valget falt tilslutt på kleinspitz. Gjennom alle mine år som hundeeier vil jeg si at dette er den mest ukompliserte rasen jeg noen gang har vært borti så langt (dette baserer jeg ikke bare på min egen hund, men også andre med samme rase da jeg kjenner mange).
      De er såpass små at de kan være med “overalt” uansett. De krever lite stell, og er økonomisk i drift. De har ingenting imot en dag på sofaen, samtidig som de elsker trening. Min tispe er lett med på milelange joggeturer eller skiturer. Dessuten er de svært lettlærte. Kleinspitzen er en liten brukshund, men blir den for liten kan mittelspitz også vurderes, da størrelsen er det eneste som skiller de. Jeg personlig elsker at min tispe er så liten og lett – det er aldri noe hindre når jeg skal bort for hun kan jo som regel være med overalt, og det ER så praktisk. Selvsagt er “min hund” verdens beste, MEN poenget mitt er at selve RASEN er helt super. Hvis du har noen spørsmål er det bare å spørre. Jeg brenner virkelig for denne rasen.
      Håper uansett valg at dette blir en positiv opplevelse for deg, og at du ender opp med drømmehunden 🙂 Det unner jeg deg, for det er en fantastisk følelse å ha en perfekt følgesvenn som virkelig passer inn i hverdagen, og gjør den 100 ganger lysere 🙂

    26. Labradoodle!! 😀 har det ikke selv,men skulla jeg hatt hund igjen(hadde engelsk setter før),så villa jeg ha valgt en labradoodle 🙂 Finnes i 3 forskjellige høyder,3 forskjellige typer pels,flere farger,lettrente,aktive,familievennlig,allergivennlig,lettstelt pels,og så er de noe av det søteste 😉 (har ikke egen erfaring,dette er opplysninger fra nettet) Jennifer Anniston har en 😉

    27. Hei! Jeg vil anbefale en japansk spisshund! De er fantastisk vakre (ser ut som en fjellrev), perfekt str (ikke for stor og ikke for liten), og er lette og dressere! 🙂

    28. Eller en spansk vannhund. Gikk Trekantent i Trollheimen i sommer og møtte en mann som hadde en slik,fantastisk hund!

    29. Cairn terrier er en stor hund i liten kropp. Er med på alt. Jogging,sykling,langrenns turer osv. Utrolig utholdende. Ikke noe problem med å være hjemme alene. Glad i mye kos. Røyter ikke. Pelsen skal nappes og ikke klippes. Lite bjeffing. Perfekt størrelse. Absolutt verdens beste venn for min del♡ Lykke til i jakten på den hunderasen, som vil passe for deg!

    30. Jack Russell terrier! Verdens beste venn 🙂
      Like glad i å ligge å gosse på sofaen som å være med på lange fjellturer og joggeturer 🙂
      Supersnill og lettlært 🙂

    31. Leonberger!
      Den er kanskje litt stor, men gud hvor glad man blir i den. Makan til personlighet skal du lete lenge etter og den elsker å gå turer!

    32. Labradoodle er ikke en rase men en blanding og heller ikke garantert røytefri eller allergivennlig. Jakthunder (breton, vorsteh, setter) bør brukes på jakt. Mops har trange luftveier. Chihuahua – mye dårlig avl, gemytt og helse. Samme med Cavalier – verdens herligste rase, men totalt ødelagt fysisk.
      Signerer Anna og Anne ovenfor – mer trenges egentlig ikke legges til. Gjør godt grunnarbeid, sett deg inn i rasen, kjøp av en seriøs oppdretter! Få gjerne hjelp på hundeforum.
      Og husk at utseendet teller ikke så mye, egenskapene til rasen er viktigere. Har selv Jack russell, men er forsiktig å anbefale den til tross for at den passer din livsstil. De er tøffe, og MYE hund, passer ikke for alle. Dansk-svensk gårdshund som nevnt tidligere er mye av samme ulla, men uten terrier-lynnet.
      Les på hundeforum (hundesonen.no er vel det beste og mest seriøse) i rasetråder eller opprett bruker og nevn dine kriterier. Sjekk deretter ut rasene, luk de ut en etter en.
      Morsom prosess! Lykke til!

    33. Hei
      Du må skjekke ut fransk bulldog,værdens herligste rase,rar,morsom,kosete og også klar for løpeturer.Jeg mistet min for ca 1mnd siden,og kan ikke være uten.Så om en mnd har jeg en ny liten tass i huset?.gleder meg.Lykke til

    34. Engelsk staffordshire bull terrier. Jeg vet det kanskje høres ut som en skremmende rase, men denne rasen er akkuratt passe stor, trenger laange turer (passer derfor til morgen timene du bruker til og ta lange turer ute) trenger trening selv (i form av å bli med på jogge turer) Denne rasen er også ganske kosete og så utrolig søt.
      Vil selv ha en slik hund, men etter som vi hadde en før som ikke fikk di lange turene som den trengte gidde vi den vekk til noen snille folk.
      fintessnora.blogg.no har selv en slik hund. 🙂

    35. Jeg har jo selv hatt engelsk bulldog og det er min favoritt rase. De blir sånn man oppdrar dem, de er sterke og spreke om man vender dem til å gå lange turer og trekke og blir tidenes sofa hund om de får korte turer og masse mat;P Men Jeg tror en Toller eller en Breton er perfekt for deg, de er så fantastisk fine, aktive, litt mindre enn en setter! 🙂

    36. Det er veldig hyggelig med hund, men har du virkelig tid til det? Det er ikke sjeldent du skriver at du har vært på farten i 10 timer o.l. Har du tid til en hund når du er fulltidsstudent, jobber, reiser en del og er generelt mye på farten? En hund fortjener oppmerksomhet og at eieren har tid til den.

    37. Milla: Ja du sier noe. Men saken er den at jeg er så mye på farten fordi jeg bor alene i en ganske stor leilighet, og det kan bli litt tomt her helt alene. Jeg ville selvfølgelgi prioritert helt anderledes dersom jeg hadde hatt en liten tass å passe på. Jeg har jo hatt hund i 12 år, så jeg er ganske kjent med hvor mye tid og jobb det krever 🙂 takk for at du skriver dette, det viser at du bryr deg om hudens beste. Ift reiser har jeg en svært hunde-vennlig familie som er villige til å hjelpe 🙂

    38. Jeg ville sjekket ut:
      Dansk svensk gårdshund: liten, men stor hund i liten kropp. Litt roligere i gemyttet enn Jack Russel Terrier, men de kan bjeffe en del om du ikke trener de. Det er veldig forskjell i utseende fra oppdrette til oppdretter, alt fra plugger til de lettere typene.
      lanchester heeler er en helt fantastisk hunderase. Opprinnelig avlet som gjeterhund, så har kort radius på tur og kan fint læres opp til å gå uten bånd, men uten at de er like stressa som en del av de andre gjeterhundene.
      Løwchen kan kanskje virke som en litt skremmende rase utseendemessig, men en kortklipt en er en flott turkamerat og du slipper å finne hundehår i uåpnede hermentikkbokser 🙂
      Terrierene er kjent for å ofte være litt stri, og de kan varsle en del men dette er jo selvsagt noe som kan trenes vekk 🙂
      Angående både Cavalier, Staff og bulldog rasene er det viktig å sjekke opp helsen nøye. Cavalier er kjent for å slite med hjertefeil etc, staffene har det blusset opp mye allergi på, og fransk bulldog etc sier vel seg selv.
      Lykke til med jakten på hund. Var selv lenge i vurderingsfasen men la det fra meg da jeg innså at rasen jeg har kapastitet til per dags dato ikke nødvendigvis er den rasen jeg vil leve med i 15 år 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg