Dagens øvelse: Opptrekk

God morgen. Det er mandag, og da tenkte jeg det passet fint å dele en ny øvelse med dere. Denne øvelsen kaller jeg for oppstrekk (kalles også liggende roing), og her har jeg gjort den litt ekstra spennende ved å kjøre den hengende i en monkey-bar. Denne kan helt fint gjennomføres ved å ligge på bakken, og trekke seg opp. (film av denne versjonen HER, merk dere hvordan man kan endre benposisjonen for å gjøre øvelsen lettere). Jeg liker jo veldig godt å utfordre meg selv litt på egenvektstreningen, og valgte derfor å kjøre den oppe i luften. Slik gjennomføres øvelsen:

  • Startpossisjon ved rette armer, aktiverte skuldre og en fiksert kropp (stramme rumpe, mage, frem med brystet) 
  • Start bevegelsen med å trekke skulderbladene sammen, og trekk deg selv opp. Brystet mot stangen.
  • Hold topposisjon i et par sekunder, og senk kontrolert ned igjen. Gjenta. 

 

Jeg utfører øvelsen i Tufteparken i Bærum.  Du kan gjøre dette under en benk eller en stol. Hvis du er på treningsenteret kan du ta smithapparatet ned til passelig høye slik at du kan henge under den, med hælene i gulvet, og kjøre øvelsen der. Hvis du bor i Oslo eller en av de andre kommunene som er så heldige å ha en Tuftepark så vet du hvor du skal dra. Sjekk facebookiden til Tufteparken for å se om du har en park i nærheten av deg. Hvis du bor i kr.sand så bli gjerne med i gruppen: Vi som vil ha Tufteparken til Kristiansand , vi jobber aktivt for å få park hit. 

Nå skal jeg komme meg ut på ukens første treningsøkt. 45 minutter powerwalk, etterfulgt av litt streching. Ute er det helt mørkt, og det frister lite å gå ut i høstmørket, men jeg vet at den gode dusjen etterpå, og den herlige endorfinfyllte energien jeg får etter endt økt gjør det verd det. Jeg ønsker dere en super ukestart. Kom deg opp av sengen og ta denne mandagen med storm. Eller bare stå opp, lag deg litt kaffe, og smil til deg selv i speilet – det funker fint det også.

 

Smiiiiiiiil Maren


2 kommentarer
    1. Hei. er det sånn at du blir sikkelig andpusten og svett av å gå i 45minutter? hvor langt går du da, og eventuellt hvor går du?

    2. Ida: Nei absolutt ikke. Blir litt jevnt god og varm i kroppen bare:) Men noen ganger går jeg inn på mølla og går i motbakke – DA blir jeg svett da!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg