Pilates-kråka

På torsdagens pilatestime måtte jeg virkelig le av meg selv. Man tenker liksom at pilates er delikat og pent, kjernesterke, myke, bevegelige og grasiøse kropper som beveger seg dynamisk. Vel – jeg er en litt anderledes pilatesutøver. Jeg ler enda med tanke på mine kråkeaktige bevegelser, som toppet seg med en solid krampe i rumpa. Jeg er så stiv, og så full av muskelknuter at jeg kan se langt etter å klare flere av øvelsene. Jeg synes det hele er fryktelig festlig, og morer meg faktisk litt over å være i en så komplett læringsistuasjon, hvor jeg virkelig får kjenne på hele læringsprosessen fra bunn til ( forhåpntligvis ) topp om noen uker, måneder… år? 

Uansett så bruker jeg dette til motivasjon, og gjør det jeg kan for å løsne opp i denne styrkepregede stive kroppen. Det er jo virkelig synd, jeg som er gammel turner og var unormalt myk og fleksibel. Det er nesten skremmende å se hvordan det kan endre seg hvis man ikke holder det vedlike. Som sagt så gjør jeg altså nå en god innsats for å bli mer fleksibel, dynamisk og jobber meg gradvis mot en mer funksjonell kropp. Jeg bruker foam-rolleren mye, og i går dro jeg den faktisk frem å rullet litt mens jeg så på tv. Det hadde jeg aldri trodd skulle skje! *ler* Hvis dere vil sammenligne litt, så kan dere forsøke å ta armene opp over hode, og holde dem der (armene paralellt  med eller litt bak ørene). I denne posisjonen jobber vi en del på pilatesen, mens vi dynamisk går ned i knebøy og holder statisk, opp igjen, før vi glir over i en ny bevegelse. Armene er fremdeles over hode – dette er UMULIG for meg. Jeg er ikke bevegelig nok til å få armene så langt bak, og hvertfall ikke holde dem der. Det er skremmende! 

Neste uke tenkte jeg å ta litt bilder til dere, og vise dere et par av mine favoritt pilatesøvelser. Disse øvelsene kan man for eksempel sette sammen og gjøre som en liten morgen-sirkel hjemme for en god start på dagen. Ellers bruke det slik som jeg gjør, som et supplement til styrketreningen for å bli litt mer fleksibel, og dynamisk i kroppen. Kunne det vært gøy ? 

Nå skal jeg straks ut å gå en liten morgentur her, før jeg skal kose meg med lunsj i sentrum, og skoshopping. Nye løpesko står på planen, og det er kanskje det gøyeste i hele verden å kjøpe synes jeg. Jeg har prøvd så mange sko i det siste, men vender alltid tilbake til mine Nike Lunar-glide. Vi får se om det ikke blir et par nye Lunar-glide på meg i dag. 

 

Smiiiil Maren


8 kommentarer
    1. Jeg lurer på om du har før og etter bilder av deg, sånn bilder før du begynte å trene eller bilder der hvor vi ser at du har fått framgang liksom 😀

    2. Pilates krever vel sitt det også 🙂 Men gøy å prøve litt nytt for forandrings skyld!
      Når man snakker om å prøve nye ting; slang et par proteinpannekaker på panna i sta, gledet meg siden du skrev innlegget om dem! Og de falt virkelig i smak – helt fantasisk lørdagsfrokost 😀 Ble inntatt sammen med en stor kopp svart gull.. Mm! Så tusen hjertelig takk for tips, Maren 🙂 Ønsker deg en strålende lørdag, og lykke til med løpeskoshopping! Håper du finner et par du faller for 🙂

    3. Samme her! Det renner over med treningssko hos meg, men det er lunar-glide som alltid blir brukt, og må alltid ha minst ett par av de hele tiden 🙂 ellers så prøvde jeg det du forklarte av pilates nå, og jeg er like stiv som deg:-) hehe

    4. Kjenner meg så igjen i det du sier! Jeg er aktiv cheerleader, og etter at jeg begynte med styrketrening har det selvfølgelig gjort løftene lettere, men fytti så stiv jeg har blitt.. Jeg slet spesielt med det sammme som deg, få armene over hodet, og jeg brukte massasjerullen og gjorde to øvelser som funker utrolig bra! Legger rullen ca på bhstroppen, og tar 3-4 rolige situps. Så ruller jeg rullen litt høyere opp på ryggen, tar 3-4 til, og fortsetter sånn til massasjerullen ligger øverst på ryggen. (Ca 4 runder)
      Begynner på nytt igjen med massasjerullen midt på ryggen, denne gangen med hofteløft (glutebridge), og prøver å få hodet i gulvet og armene over hodet mens jeg gjør det. (enklere om man holder fast i noe som ligger bak deg på gulvet) og jobber meg oppover ryggen på samme måte som med situpsene 🙂 prøv å ta armene over hodet før og etter øvelsene og se om det gjør noen forskjell^^ god helg!

    5. LItt øvelser for å bli mer fleksibel hadde vært supert! Har forsåvidt aldri vært spesielt fleksibel, tøyning var alltid siste prioritet på håndballen opp gjennom oppveksten :p, men nå er det nesten krise hvor stiv jeg har blitt! Hehe.. Store rom for forbedring der altså :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg