Treningsprat

I dag er det mandag, og det betyr at rygg står på treningsplanen. Flere av dere har spurt om jeg kan dele treningsuken min, og det er klart jeg kan. Jeg varierer litt ift hvor mye jeg har av forelesninger og hvor hektisk det er ift reiser / jobb, men treningsuken min med styrketrening ser ca slik ut: 

  1. Rygg + biceps
  2. Bryst + triceps
  3. Skuldre + intervaller
  4. Bein – fokus rumpe

Nike tights HER   //   Nike sportsbh HER

Vanligvis har jeg økt 1 på mandager, økt 2 på tirsdag, hviledag på onsdagen, økt 3 på torsdag og økt 4 i løpet av helgen. Det betyr at jeg har et par styrkefrie dager innimellom, noe jeg føler fungerer veldig fint for meg. Jeg liker godt å kjøre benøkten min i helgen, gjerne etter litt ektra kos på fredag eller lørdag, da har kroppen ekstra med energi og det kommer god med på tunge benøkter. Kondisjonstrening tar jeg innimellom der jeg føler for. Hyppigheten og varigheten på cardio varierer veldig fra uke til uke. Noen uker har jeg en liten tur nesten daglig, mens neste uke ble det kanskje bare en eller to turer. Jeg prøver alltid å få inn hvertfall en langkjøring, og en intervall pr uke. Ellers liker jeg jo godt å leke meg litt med egen kroppsvekt og diverse apekattøvelser med dette gjør jeg alltid litt spontant, og legger det ikke opp som faste treningsøkter. 

Hvordan legger du opp treningsuken din? 

 

Smiiiiil Maren

 

8 kommentarer
    1. Sitter med kaffekoppen i hånda, og skal snart avgårde på trening her også 🙂 Deilig og starte med ny uke!
      Ønsker deg en fantastisk uke Maren 🙂
      Klem Tonje

    2. I dag stod 50 minutter morgencardio på treningsplanen. Fikk en herlig tur i mørket i byfjellene her i Bergen 😉 I morgen er jeg klar igjen for favoritten – styrketrening!
      Ønsker deg en super uke Maren! 😀

    3. Hei Maren! Takk for at du delte hvordan du legger opp uken 😀 Jeg legger øktene opp ca. likt, bortsett fra at jeg ikke har den dagen med skuldre + intervaller, jeg legger heller intervallene og egenvektstrening til egne to dager i uken, og kjører skuldre sammen med bryst og triceps!

    4. Trener helkroppsprogram to ganger i uken (to ulike program), med fokus på rygg- og mageøvelser. Tar også to intervalløkter for uka; enten på spinning eller egenøkt på mølla. I tillegg blir det noen turer i marka med hunden 🙂

    5. Vett dette er mye å be om, men kunne godt ønsket meg bilde av hver øvelse. Vett liksom ikke helt hvordan alle er. Så tenker jeg kanskje du kunne linke til de bildene senere når du bruker de øvelsene. Men veldig gøy at du begynner å ta litt treningsprat ang øvelser du tar osv

    6. Magnhild: Kan gjerne det, men du vet at du veldig enkelt bare skriver inn navnet på øvelsen på YouTube og vips har du film av utførelsen 🙂

    7. Hei Maren! 🙂
      Du, jeg lurte på om du kunne hjulpet meg med noe. Jeg er av typen som har fått i meg for lite kalorier om dagen over lengre tid. Jeg ønsker veldig å kunne spise sunt og normalt (1600kcal ca), men hver gang jeg prøver så legger jeg på meg… Sliter også litt med bullimi så har blitt en ond sirkel jeg ikke kommer meg ut av. Jeg ønsker å komme meg ned en 5kg.. Lurte på om du har noen formening om hva jeg burde gjøre…? Jeg trener aktivt 4-5 ganger i uka – både cardio og styrke.
      Håper inderlig på svar!! Stor klem 🙂

    8. Hei!
      Vet ikke om det er dette programmet du kjører hver uke, men her trener du jo hver muskelgruppe én gang i uka.. Jeg sliter litt med å bestemme meg for hva jeg skal gjøre om dagen. Har en periode kjørt 4 styrkeøkter med ulike øvelser hver økt, det var gøy men også litt slitsomt med så mange ulike øvelser hele tiden! Tenkte gå ned til 3 nå med fokus på bein&rumpe dag 1, bryst&rygg dag 2 og triceps&biceps&skuldre dag 3 + slynge/annen styrke dag 4. Med andre ord bare trene hver muskelgruppe + cardio ca én gang i uka.
      Men blir så usikker hvor ofte jeg bør kjøre hver muskel f.eks? Da blir jo f.eks bein&rumpe kjørt bare én gang i uka.. Men det er kanskje nok for å bygge litt muskler og få økning allikevel? Vil jo ha bein til å orke en løpeøkt e.l også 😉
      Håper du har noen gode svar som kanskje vet litt mer enn meg om dette 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg