StrongBody

Enn så klisje det høres ut så er det faktisk sant. “If you fail to plan, you plan to fail” Hverdagen er i gang for fullt, og det er hektiske dager for mange av oss. Langer dager på jobb og skole krever tilførsel av energi, og hvis du overhode skal ha energi til å lure inn en treningsøkt også er det viktig at denne energien kommer fra gode råvarer og dekker ditt energi – og næringsbehov.  Jeg har startet en ny liten greie, dte begynte allerede med gårsdagens innlegg hvor min faste frokost med cottage cheese, skyr, nøtter og friske bær, ble byttet ut med havregryn. Dette er så mye mer økonomisk, og havregryn er faktisk utrolig godt. 

Så hvor kommer all denne mat-inpirasjonen fra? Den kommer fra to nydelige jenter, som for det første er i så god form at det nesten er skremmende, og for det andre er helt utrolig strukturerte, disiplinerte og rådyktige på planlegging. Jeg snakker om Linn og Sandra i coaching teamet Strongbody. Jeg har vært så heldig å motta en matplan fra disse flotte frøknene, og jeg må si at jeg renner over av inspirasjon etter å ha lest gjennom planen. Den er så bra lagt opp, så nøye og med så mange variasjonsmuligheter. Det er viktig for meg å si at dette er en inspirasjon for meg, jeg er på ingen måte på noe diett. Jeg skal være ærlig med dere å fortelle med en gang at en av grunenne til at jeg aldri har vært på noe diett, og sannsynligvis aldri kommer til å være det heller er fordi jeg ikke får det til. Det er jo nesten litt flaut, men det er sannheten. Jeg er ekstremt disiplinert og flink med treningen, men å følge en diett, det har jeg aldri klart. 

Hvordan er det med dere, klarer dere å følge et kostopplegg?

Kostplanen er sponset

Jeg gleder meg til teste flere av måltidene på den inspirerende planen fra super jentene. Jeg synes det er så spennende å lære av andre i samme bransje, og jeg lar meg både imponere og inspirere av hvordan andre legger opp kostplan og treningsplaner. Det er jo bare å ta en titt på jentene så ser man at sunn, variert mat, satt i system fungerer utrolig godt. Spesielt Linn inspirerer meg veldig, hun er så flott syns jeg. Jeg er flink til å spise sunt selv, men jeg spiser rimelig ensformig, og desverre har jeg ekstremt dyre matvaner. Planen jeg nå har fått er svært variert, og inneholder så mange sunne, gode og ikke minst billige alternatver. Dette er gull for meg, og garantert for veldig mange flere treniningsglade jenter som meg der ute. Nå valgte jeg å vise dere typisk lunsj/middag måltid i dag, men det er også både havregrøt, knekkebrød, brødmat, smoothier, pannekaker og masse andre godsaker på planen. Det er ikke typisk fitness-mat med kun torsk og brokkoli. Det er sunn, normal, norsk mat, bare satt inn i en plan slik at du får i deg alt du trenger, og i en passende mengde ift din målsetning.

Hvis du er interresert i kost og/eller treningsopplegg fra gjengen fra Strongbody så kan du sjekke ut siden deres HER. 

 

Smiiiil Maren


16 kommentarer
    1. hei! de siste par ukene har jeg vært utrolig dårlig i matveien. Det har blitt mye kake og godteri, og ikke så veldig sunn mat ellers. jeg ser endringene på kroppen, og jeg vil stoppe, men nå syns jeg det er så utrolig vanskelig!
      Jeg tenker som så at “nå ser jeg sånn ut, og det vil ta lang tid å komme tilbake dit jeg var”, og mister motivasjonen til å i det hele tatt prøve. Så jeg har to spørsmål til deg:
      1. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre for å få opp motivasjonen igjen?
      2. Tror du det er mye fett eller vann som har gjort endringene på kroppen min? (har trent like mye som vanlig)

    2. Heihei! Kunne du lagt ut planen bare så vi får se hvordan de setter det opp? Hva de kombinerer sammen forskjellige dager å sånn? Det hadde iallefall vært supert!! 🙂 stor klem. (Du er forresten min største inspirasjon)

    3. Jeg har matplan derfra, men jeg har fort en tendens til å henge meg opp i veiinga av maten. Så for å gjøre det litt mer avslappende for meg selv, så tar jeg det på ca mål:) Men det er utrolig mye godt og varierende på disse planene. Men det er som du sier, vanskelig å følge en diett når man spiser sunt i utgangspunktet.

    4. Maren: Høres ekstremt smart ut spør du mef 😀 Jeg veier ikke jeg heller, men det er mest fordi jeg er jo ike på noe diett, og bryr meg ikke så mye om jeg får i meg noen gram for mye eller for lite. Høes ut som du har et sunt og bra forhold til maten din. Flink er du 🙂

    5. Johanne: Det kan jeg desverre ikke. Planene er for det første laget til hver enkelt ift målsetning og utgangspunkt, og for det andre har mange jenter betalt en del for planene sine og da vil det bli litt feil om jeg la den ut her i sin helhet. MEN – jeg skal dele mine måltider fremover, og da er jo alle de fra planen 🙂 Så hvis du følger litt med vil du kunne plukke opp mange fine tips 🙂

      Tusen takk for for fine ord, jeg blir så glad <3

    6. Sofie Magdalena: For det første: Hvis du punkterer på et bildekk, er det da logisk for deg å løpe ut av bilen og stikke hull i de tre andre dekke også? Nei! Nå har du havnet et sted du ikke trives, men det er jo ikke nødvemdig å gjøre det verre enn det er, og tenke at jaja nå har det gått så langt så nå er det ingen vits å prøve å endre. Det er aldri for sent å snu – uansett 🙂

      1. Jeg ville sett på hva du faktisk spiser, det er stor sannsynlighet for at du ikke får i deg tilstrekkelig av noen næringstoffer siden du får cravings på usunnheter. Får du i deg nok proteiner, fett og krabohydrater? Er du flink til å spise godt etter trening slik at kroppen får restituert seg tilstrekkelig? det er ofte slik at når kroppen går på underskudd og ikke får tilstrekkelig næring over lang tid så vil den demonstrere til slutt, og det kan resultere i et stort behov for / lyst på sukker. Jeg ville skrevet ned hva du faktisk spiser, og kontaktet en PT med kostholdsutdannelse eller ernæringsfysiolog, og sammen få sett hva om det kan være noe du mangler i kosten. Ift motivasjonen så må du finne den i deg selv, hvis ikke du selv ønsker å endre, så vil det være vanskelig å få til en ordentlig og ektefølt motivasjon.

      2. det er vanskelig å si når jeg ikke kjenner deg, men dersom det har kommet på mye over kort tid, er det sannsynligvis bare vann. Dette vil forsvinne igjen, stress ned, se over kostholdet ditt, senk skuldrene, fortsett med treningen din, og legg bort alle stress-tankene relatert til mat. det er bare mat 🙂 men det er nødvendig med energi av god kvalitet for at kroppen skal fungere, så vær snill mot kroppen din, og gi den mat den kan bruke og trives med.

    7. Jeg takler fint å følge matplanen til Silje Mariela (FatAttack), men det er fordi den allerede inneholder den type mat jeg spiser, er bare at jeg vet hvilken mengde jeg skal ha. Men å følge en streng matplan er ikke noe for meg, prøvde det da jeg tenkte å stille i bodyfitness, men den planen ble lagtp å is etter 4 uker. Både matglede og treningsglede forsvat. Tok veldig lang tid før den gnisten kom tilbake. Så, aldri mer streng diett på meg 🙂

    8. Hei Maren:)
      Jeg klarer heller ikke å følge en diett. Jeg får faktisk mye bedre resultater av å ha det mer fritt, og styre etter fornuften. Grunnene til dette er flere:
      – Med en strengt styrt diett, får man veldig fort følelser av å gjøre noe “ureglementert” og at man har mislykktes. Dette kan være alt fra å bomme på grammene, eller å spise noe som ikke følger på planen. Denne følelsen er kanskje ubegrunnet, men den er i mye mindre grad til stede der man spiser mer etter fornuft.
      – Det krever mye planlegging, måling og tid å følge en plan. For meg er det nokså umotiverende å måle absolutt alt jeg spiser, dessverre
      – Jeg tror ikke det er nødvendig med en slik plan, for å være ærlig, forutsatt at man har et visst kunnskapsnivå selvsagt. All skryt til dem som følger en plan til punkt og prikke, men slik DU har lært meg kommer man veldig langt med gode matvarer tilgjengelig, og sunn fornuft/metthetsfølelse. Det krever selvfølgelig litt kunnskap og at man kjenner seg selv:)
      Ha en kjempefin dag, Maren!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg