Havregryn

Dagens svette søndagstur unnagjort. Nå har jeg akkurat satt meg ned i sofaen under et varmt pledd, med en diger bolle havregrøt til lunsj Jeg lager grøten min med 60g havregryn, 30g proteinpulver med sjokoladesmak, 1 ss sukrin, 1 ts kanel, et dryss salt og et lite dryss kardemomme. Den blir bare så magisk god, en fest i munnen hver gang. Jeg har kost meg med cottage cheese, skyr, yopghurt og friske bær flere ganger om dagen i hele sommer, og svidd av en liten formue på mat. Nå tenker jeg å gå inn i en ny havregryn periode, både fordi det er godt, det er sunt, det er enkelt og det er utrolig billig. 

Havregryn trenger ikke være kjedelig. Det blir så kjedelig, eller spennende som du velger at det skal bli. Du kan for eksempel lage havre protein-lapper, pannekaker, eller sjokoladegrøt. Det finnes selvfølgelig mange flere muligheter, men dette er mine favoritter. 

Jeg synes det er så herlig når vi deler matinspirasjon med hverandre, så hvis du har lyst, del gjerne din havregryn-favoritt i kommentarfeltet.

 

Smiiiil Maren 

37 kommentarer
    1. 1 dl havregryn + 1 egg og litt salt blandes sammen, og smøres utover som en pannekake på et stekebrett. Inn i ovnen på 200 grader i ca 8 minutter, og man får et fint stykke havrebrød/en havrepannekake 😀 mums!

    2. Ah, jeg har fått totalt dillen på havregryn! Spiser det så og si hver dag til frokost, men har ikke fancy proteinpulver å putte oppi -så jeg spiser den heller med litt kokosolje og kanel på 🙂

    3. Havregrøt er så utrolig godt, og liker at man kan variere det så utrolig mye 😀 Syntes det er kjempegodt å koke grøt med vaniljestevia og så blande ut 30g proteinpulver i litt(!) vann, så det blir som en krem. Topper da grøten med dette, banan og peanøttsmør. Nam! Hvis jeg ikke har proteinpulver blander jeg inn egg eller eggehvite for å få inn protein (lurt å tilsette litt søtning for smaken). Topper med cc og PB2 😀

    4. Hva slags protein merke bruker du? Og er det sånn at det bare er å begynne å bruke eller er det sånn at man passer til forskjellige???

    5. Jeg tar ca en dl store havregryn, kutter opp en halv banan i biter og topper med kanel, og så tar jeg melk over, og spiser det som frokostblanding. 🙂

    6. Pleier å legge store havregryn i bløt over natten- da frigjør man mer av jernet i kornet. Koker på skummet melk sammen med linfrø, solsikkekjerner, kruskakli, rosiner, kanel og raspet eple. Nammis- supersunn energigrøt som jeg spiser med cottage cheese og sukkerfritt syltetøy!

    7. Jeg koker opp 50g havregryn på 2dl vann, rører inn en skje blåbærsyltetøy til slutt og har en oppkuttet banan eller eple over. Litt kanel over er prikken over i’en. Ikke superspennende, men veldig godt og veldig mettende! 🙂

    8. 2 dl havregryn, en klype salt, et egg og vann blandes sammen til to små brød på et stekebrett, inn i ovnen ca 15 min. Smaker himmelsk med brunost eller kalkunfilet grill og agurk 🙂 🙂

    9. Hei! Jeg har spist havregrøt til frokost hver eneste dag i snart to år, så det sier vel sitt! Haha 🙂 burde vel variert litt mer, men greier ikke å finne noe som metter like bra nå som jeg er såå vandt til havregrøten :p Veier ikke, men koker opp havregryn og laktosefri melk. Tilsetter alltid cocosa eller tine ekte smør 🙂 i det siste har jeg også begynt å tilsette 2 eggehvitter for å få opp proteininnoldet! Som topping har jeg alltid oppkuttet kiwi (liker det surt), mandler og valnøtter. Må som oftest ha litt kanel også 🙂 ah, blir seriøst ALDRI lei. Men vil gjerne prøve andre varianter, så blir veldig glad for tips!
      Det skal sies at jeg er “var” på (tåler dårlig) karbohydrater, og at dette ofte er mitt eneste måltid med “brødmat” i løpet av en dag. Om du har hørt om “fodmap” så tror jeg det er det jeg sliter med, men er ikke sikker.
      Leser bloggen din hver eneste dag og vil takke for all inspirasjon, motivasjon og positiv energi som du greier å spre gjennom en iphoneskjerm!! 🙂

    10. Havregrøt er så digg, blir aldri lei! Går nok mye i havregryn med kanel og sukrin her! En vinner hver morgen! Men nå skal jeg sannelig teste ut proteinlappene, så knallgode ut 🙂
      Ha en flott søndag 🙂

    11. Må bare si at jeg har laget havrelappene dine til frokost to dager på rad, SÅ gode! Falt virkelig i smak hos både meg og kjæresten 🙂 Selv bruker jeg å lage havregrøt til frokost nesten hver dag, og favoritten er å først la grynene (store) trekke i melk. Når melken har trekt inn, har du i litt kokosmelk. La det koke til grøten nesten er fast, og bland inn 10g vaniljeprotein og 1 ss sukrin gold. NAM!!

    12. Du bør sjekke ut bakekona sin blogg – hun har mange oppskrifter med havregryn, og er spesielt kjent for å lage ovnsbakte grøter som hun omgjør til sunne kaker 🙂 Der er det nok mye tips og inspirasjon å hente om du vil varierer mer. Lykke til 😉

    13. Jeg hadde glemt havregyn litt – men nå skal den fram på kjøkkenbordet igjen – takk for inspirasjon – ha en fin uke

    14. Den beste havregrøten: kok opp med vann og salt. Når den er ferdig kokt tilsetter jeg kesam eller naturell yoghurt og noe søtt. Blir såå godt. Jeg vet at ikke alle liker det, men jeg synes det er kjempegodt å tilsette banan på slutten av koketiden.
      Hilsen Thea som elsker bloggen din.

    15. Og viktigst av alt: glemte å skrive at det for min del MÅ være lettkokte og helst økologiske havregryn 🙂 Merkelig, men hvis jeg koker grøt på store gryn blir jeg veldig oppblåst og uvel.. Men så lenge jeg tåler lettkokte er det helt greit 🙂 går jo mye fortere å koke grøt med de små 😀

    16. Åhh, jeg elsker havregryn! Elsker det at man kan variere og lage så mye forskjellig ut av det 🙂 I sommer har jeg laget mye overnight oats med chiafrø. Blander bare sammen 50 g havregryn, ca. 150 ml mandelmelk, en stor ss gresk yoghurt naturell, 2 ss chiafrø, noen dråper vaniljestevia, kanel og KARDEMUMME (superviktig!!!) Deretter lar jeg det stå i kjøleskapet over natten, også topper jeg det med hva enn jeg måtte ønske dagen etterpå. Favoritt-toppingen nå for tiden er pasjonsfrukt, tørkede morbær, fryst banan, valnøtter og kokosflak, mmmm.

    17. Hei!
      Jeg spiser biorytmisk og skal helst spise lite karbohydrater til frokost og mer mot kvelden. Likevel har jeg funnet en god og proteinrik grøtvariant, full av sunne fettsyrer og som metter lenge. Kanskje det er noe å prøve for variasjonen?
      30 gr havregryn kokes opp med vann til den blir fast og fin, tilsetter så et egg som røres inn kraftig. La det putre i et minutt eller to, før du tar kjelen av varmen og rører inn 20 gr vaniljeprotein og en passende dæsj kanel og kardemomme. Toppes med lettsaltede nøtter og en smørklatt, sukrin gold/kanel på toppen etter smak. Min favorittfrokost! 🙂 Minner bittelitt om risengrynsgrøt og gir nesten litt julestemning, haha! 🙂

    18. Havregrøt er min store favoritt også!
      Basen er 60 g havregryn (økologiske lettkokte+store glutenfrie), halvt om halvt med melk og vann. Topper alltid med div nøtter, frø og cottage cheese. Om den er veldig varm Men kun dette er kjedelig. Jeg varier mye. Her er mine favorittkomboer:
      1. Kok grøten med en halv banan, en dæsj kanel og kardemomme.
      2. Kok grøten med halv banan + blåbær!
      3. Svisker og honning
      4. Bringebær, jordbær og vaniljefrø
      5. Pære, kanel og bringebær
      6. Aprikos og rosiner
      7. Bjørnebær og timian
      8. Plomme, kardemomme og eple
      9. Kiwi og granateple
      10. Ananas, chili og kanel
      11. Kajannepepper og sitron
      12. Banan, honning og nøtter
      13. Limeskall, kanel og eple
      14. Kokos og pasjonsfrukt
      15. Peanøtter, banan, lønnesirup og kanel
      16. Egg, chili og mango
      17. Agurk, rosiner og mandler
      Annerledes, spennende, supersunt og godt!!!! Klem

    19. Jeg er også svak for youghurt med friske bær, men som student har det havregryn blitt en frokost-tradisjon.
      Koker opp lettkokte havregryn med 50/ 50 melk/ vann. Mot slutten tilsetter jeg litt salt, kanel og kardemomme. Rører inn 1 ss cottage cheese og 1 ss tyrkisk yoghurt/ kesam før jeg topper med div. frukt/ bær/ nøtter. Anbefaler å kjøpe frosne bær for å toppe grøten med. Det er billig og små bær (blåbær og bringebær) tiner på den varme grøten! 🙂
      Kan jeg spørre hvilket proteinpulver du bruker? 🙂 Tenker å kjøpe et for å bruke til havregrøt/ proteinkaffe/ div. sunnere bakverk, men har gått meg helt vill i proteinpulver-jungelen. Ha en riktig fin dag!

    20. Ine: Mmm, så godt 🙂 Jeg må også alltid ha litt salt i grøten min, morsomt å se at flere også bruker det. jeg bruker golden standard Whey fra proteinfabrikken. jeg har det både i vanilje og sjokolade 🙂

    21. Stine: Åå så godt 🙂 Den grøten er helt lik min, bortett fra smøret da. Det må jeg teste 🙂 julestemning er aldri feil 😀 hehe. Takk for at du deler!

    22. Jeg har fått helt dilla på havregrøt igjen, takket være deg! 😀
      Min nye favoritt er en blanding av havre og rug. Så enkelt som havregryn og ruggryn. Blander halvt om halvt, og bruker litt melk + litt vann. Og en dæsj salt! Topper den ferdigkokte grøten med cottage cheese og syltetøy, mmmmmm!
      Anbefales!

    23. Å, ja jeg har helt dilla på havregryn.Spiser det både frokost middag og kvelds.
      og av og til om natten.Topper det med masse proteinpulver.
      ÅÅÅÅ det er så godt altsååååå.mmmmmmmmmm.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg