Proteinrikt frokosttips

I dag har jeg lyst å dele en proteinrik og god frokost med dere. Mange spiser havregrøt til frokost, og det er helt supert. Havregryn i seg selv inneholder desverre svært lite proteiner. For å øke proteininnholdet kan man tilsette proteinpulver til grøten, eller som jeg gjorde i dag, lage små mini-pannekaker. Oppskriften er i utgangspunktet helt simpel, men du kan selvfølgelig bruke kreativiteten som tilsette akkurat de smakene du selv ønsker i form av søtning, eller smak på proteinpulveret. Jeg har kun brukt havregryn, proteinpulver, kanel og sukrin i min oppskrift. Litt salt og litt bakepulver gjør oppskriften komplett, men det hadde jeg ikke tilgjengelig i dag. Her har dere ingreidensene: 

Fremgangsmåte: Forvarm ovnen til 200 grader, bland alt det tørre i en bolle og tilsett vann slik at røren får en fin konsistens. Bruk gjerne stavmikser hvis du har det tilgjengelig. Fordel røren i rundinger på bakepapir på en stekeplate. Stek midt i ovnen i ca 8-10 minutter. Jeg fikk 8 lapper av min røre, men jeg var litt for raus med mengden vann og dermed ble de ikke så runde og fine i formen. Smaken var likevel helt nydelig, men som sagt, pass på mengden vann slik at lappene ikke sklir ut. De bitte små lappene dere ser stekte jeg i stekepannen fordi jeg hadde litt røre igjen, ble ikke de søte?  Ha gjerne vanilje kesam, philadefia light sjokolade eller jordbærsyltetøy uten sukker som topping. 

Nå skal jeg sitte på Solsiden å jobbe et par timer, før jeg tar helg. Helgen er planløs, rett og slett. Har dere hørt noe så deilig? En hel helg uten planer, hvor jeg kun skal kose meg med fine folk, god mat, turer i skogen, trening, hjemmekos og generell helgehygge. Aaaah så godt! 

Hva er deres planer for helgen? 

 

Smiiiil Maren


11 kommentarer
    1. Høres ut som en alle tiders helg, Maren! 😀 Her blir det masse jobbing, startet jobbhelga i går, men tar helg lørdag kl 17! Gleder meg noe veldig til de! Ellers er planen å slappe av med god mat på lørdag, og trene på søndagen 🙂 God helg 😀

    2. Disse saa kjempegode ut! Men til ett vanlig kosthold saa er det faktisk nok proteiner i havregryn, det er feil og si at det inneholder svært lite proteiner 🙂 Er man ute etter veldig muskelbygging er det forstaaelig, man havregryn er faktisk en grei proteinkilde 🙂

    3. Birgitte: Ja det er 5,2g pr porsjon, og det er i mine øyne lite. Jeg annser havregryn som en kilde til karbohydrater og ikke proteiner. Men liker innspillet ditt , det er topp at du sier i fra. Det er klart at jeg skriver jo ut i fra et treningssyn så mine uttalelser er absolutt preget av det. Derfor er din påpekning viktig, takk for det 🙂

    4. Saa bra du liker tilbakemelding! Studerer ernæring, saa syns det er interessant hvordan anbefalinger og behov kan variere, og skjønner jo at du som trener mye styrke har ett større behov 🙂

    5. disse skal jeg prøve:):) genialt å steke dem i ovnen, det har jeg aldri forsøkt. hater nemlig å skulle steke en og en pannekake. For det første er jeg elendig på å snu dem, og for det andre hater jeg å vente til alle er stekt – da er de jo ikke lenger heeeeelt ferske og varme :-p

    6. Jeg må innrømme at jeg er nokså skeptisk angående proteinpulver og slikt, men de pannekakene både så og hørtes utrolig gode ut!
      Skal nok tipse broren min om disse, han er veldig glad i slike gode og sunne oppskrifter 😀
      Herlig med en helg uten planer. Selv skal jeg reise opp til folkehøyskolen jeg skal begynne på, så det blir mye flytting og bilkjøring. Men det er jo bare kos i grunnen 🙂

    7. Disse så innmari gode ut og det fristet å lage de til kveldsmat ikveld, men jeg har ikke mer proteinpulver igjen, så jeg lurer på om det er noe som kan erstatte det? En annen tørrvare, mer havregryn, egg..?? Håper på svar!! 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg