Back at the Gym

I går hadde jeg min første skikkelig styrketrening med vekter etter ferien, og det ble en merkbar opplevelse. Jeg har nå gått ca 2-3 uker uten å røre en eneste manual eller vektskive, og selv om jeg har trent så har det vært anderledes trening som ikke har inkludert vekter. Jeg liker variasjon, og selv om jeg er utrolig glad i egenvektstrening, og opplever enormt mange fordeler ved den typen trening, så må jeg ha noen runder med vektene også i løpet av treningsuken. I går var det rygg som stod på planen, og som flere av dere kanskje husker så er dette min favoritt muskelgruppe å trene. Jeg får alltid svært god kontakt med muskulaturen i ryggen, og synes ryggøvelsene jeg kjører både er gøye og utfordrende.

Gårsdagens styrkeøkt så slik ut: 

  • Pullups (vanlige med kroppsvekt + negative + strikk)
  • Nedtrekk 
  • Sittende roing
  • Facepull 
  • Stående roing

 

Jeg har lagt ved bilder av pullups, facepull og nedtrekk, som er mine topp 3 øvelser for ryggen. Jeg sier ikke at det er de beste eller mest effektive, jeg sier at det er mine favoritter. Disse tre øvelsene får jeg enormt god respons på, og jeg føler virkelig at jeg får tak i ryggmuskulaturen. Ulike varianter av roøvelser er også helt geniale. Både enarms roing, sittende og stående liker jeg svært godt. 



Fotocred: Mats Grimseth

 

Hvilke øvelser liker du best å kjøre på ryggøktene dine? 

 

Smiiil Maren

 

15 kommentarer
    1. Flotte bilder! Det er en sånn rygg man vil jobbe for! 🙂
      Jeg har som regel med endel av pullups, chins, facepulls, liggende roing i slynge, rygghev, markløft, t-bar og superman gjennom to økter i uka.

    2. trener du hver dag?
      å når du trener, er det en dag med rygg, en dag rompe og lår, en dag mage …osv?`

    3. hvilket treningsprogram kjører du?
      Trener du noen split eller hvordan legger du opp treningen i uka? 🙂

    4. Hilde: Nå i sommer har det sklidd litt ut, og jeg føler ingen fast plan, men jeg prøver å komme gjennom hele kroppen med styrketrening hver uke 🙂 Slår sammen øktene litt som det passer meg, ofte blir splitten slik: Bryst + triceps, rygg + biceps, ben, skuldre + mage. Eventuelt hvis jeg kun rekker 2 økter pr uke deler jeg i overkropp / underkropp. 🙂

    5. Kine: Nei ikke hver dag, har ca 3-4 styrkeøkter pr uke. Ja, deler vanligvis i brust+triceps, rygg + biceps, ben, skuldre + mage. Altså 4 økter. Ellers deler jeg slik at jeg trener overkropp på en økt, og underkropp på en annen. da blir det 2 økter pr uke. I sommer blir det ofte kun 2 pr uke. + kondisjonstrening ute 😀

    6. Linda Marie Stuhaug: Gode øvelser 😉 jeg liker også å variere mellom brede og smake nedtrekk. Facepull er en fast øvelse på mine ryggprogram, den er så god 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg