Nattevakt, cardio & reisefeber

I dag nyter jeg en fridag før jeg skal begi meg ut på et aldri så lite nattevakt-raid. Jeg skal ha tre nattevakter på rad, og kjenner at jeg har litt blandede følelser ift til det. Jeg har ikke jobbet spesielt mye natt tidligere, og nå skal jeg ha tre etter hverandre. Jeg vet at det er mange sykepleiere som leser bloggen, og kanskje andre som jobber turnus også. Kom veldig gjerne med tips om hvordan dere løser en slik helg, med tre netter på rappen. Klarer dere å sove på dagen? Blir dere sultne og må ha mat på natten på lik linje som på dagtid? Del gjerne erfaringer. 


Foto: Mats Grimseth

Nå skal jeg straks ha meg en liten cardiorunde på Solsiden PT senter,  før jeg skal sette  meg på en koselig cafe i sentrum å jobbe litt. Solen stråler i Kristiansand, og det er virkelig godt og varmt. Akkurat i dag må jeg la noen andre nyte solen, og selv fokusere på å få gjort unna litt ting. Det er fristende å bare legge seg langflat i sola, og bli liggende der hele dagen, og det er akkurat det jeg har gjort de siste dagene, så nå har det hopet seg opp diverse ting som jeg må ta tak i. Heldigvis er det kun 1 liten uke til jeg reiser på ferie, og skal nyte sol, strand og deilige sydentemperaturer på den Franske Riviera. Dere som har fulgt bloggen en stund husker nok at jeg har vært der før – mange ganger. Det er mitt favorittsted og jeg gleder meg så mye at det finnes ikke ord. 

Skal dere reise noe i sommer?

Nå skal jeg drikke opp kaffekoppen, og nyte siste rest av havregrøten. Ja havregrøt! Det er en stund siden sist, men i dag fikk jeg lyst på det igjen. Jeg lager grøten min til en slags søt-salt-sjoko-grøt som bare smaker helt himmelsk. Jeg deler gjerne oppskriften min med dere hvis det er ønskelig. 

 

Smiiiiil Maren

 

28 kommentarer
    1. Jeg har gjort så det er helt mørkt på rommet hjemme med aliminiumsfolie på vinduene, så da får jeg sove på dagen. Må liksom ha det helt mørkt og gjerne kjølig for å få sove. 😛
      Jeg blir sulten på nattevaktene, men har alikevel lite matlyst så de gangene jeg har tatt med meg middagsrester til “lunsj” har jeg slitt litt med å få spist. Bedre med noe lett synes jeg. Yoghurt, shake e.l. 🙂

    2. Hei Maren! Jeg klarer ikke jobbe nattevakter fordi det ødelegger døgnrytmen i laang tid fremover, men du klarer det nok med glans! Kunne du skrevet litt om løpeskoene du bruker? Jeg er på utkikk etter nye sko, men klarer aldri bestemme meg!

    3. Sovemaske og ørepropper (hvis du orker å sove med det). Jeg pleier ofte å ikke spise så mye på nattevakt, kanskje litt frukt, yoghurt, knekkebrød o.l, men spiser ofte havregrøt før jeg legger meg på morgenen, eller noen timer før leggetid om jeg rekker.
      Når jeg jobber tre netter på rad pleier jeg å sove til jeg våkner av meg selv de to første dagene, og etter siste nattevakten tvinger jeg meg opp etter 4-5 timers søvn. Blir litt “hangover” av det, men da er du trøtt på kvelden igjen og kommer fort inn i dag rytmen.
      Har funket for meg i 14 år:)
      Men jeg lover du kommer til å kjenne på kroppen at den ikke henger helt med?
      Lykke til!!

    4. Den første natten er alltid den verste, syns jeg. Kroppen er jo ikke innstilt på nattjobbing enda. Da sliter jeg både med å få i meg mat, og å holde meg våken. Kaffe er gull verdt på nattvakt, og gjerne noe lett snacks som der går fort å få i seg; nøtter, frukt etc. Når det kommer til søvn så trenger kroppen gjerne mer søvn når du jobber natt, spesielt om man har en full nattstilling.. Jeg bruker ofte å dele opp sovingen så jeg ikke går glipp av hele dagen! Sover da fra 9-13, og deretter fra 18-22. Funker veldig fint for meg, eneste er at det da er ekstra vanskelig å komme tilbake i normal døgnrytme etter endt arbeidsperiode.. Og om jeg er skikkelig sliten etter å ha jobbet noen netter, så kan jeg fort sove sammenhengende 9-10 timer!
      Og bare et lite tips helt på slutten: jeg bruker aldri å sitte rolig mer enn maks en halvtime av gangen. Da er det opp å kjøre noen lette øvelser (knebøy, utfall, pushups), gå en tur i trappene, tøye eller sette på litt lav musikk og danse litt. Kickstarter kroppen litt så jeg ikke skal sovne. Er veldig ofte det er stille og rolig netter på sykehjemmet hvor jeg jobber 😉

    5. Kan du skrive et utfyllende innlegg om turen til den franske riviera? Hotell, pris, hvordan kostholdet og treningen din er , hvem du skal reise med, hvor lenge osv?<3 Hadde vært super...
      Jeg skal til Mallorca og gleder meg masse. Ønsker deg en super sommer Maren 🙂

    6. Hei! Jeg skal også til den franske rivieraen i sommer og gleder meg veldig til det. 🙂 hadde vært topp om du kunne skrevet noen tips fra turen når du kommer tilbake! 🙂 god tur når den tid kommer og lykke til med nattevaktene 🙂

    7. Har ikke jobbet mange nattevakter. Men jeg har merket at den første natten er ofte den verste, fordi du da må snu døgnet og man klarer som regel ikke det før natt nummer to. Men jeg har alltid med meg noe lett mat, mellom 2-4 er jeg alltid sulten. Men det er ikke mye som skal til! Ellers blir jeg ofte litt uggen på sennatta/tidlig morgen, sånn 3-4.. Får litt samme følelsen da du er fyllesyk og kvalm :p men det blir også borte den neste natta.
      Da jeg er ferdig og hjemme må jeg alltid spise en god “frokost”, eller så våkner jeg midt i “nattesøvnen” og er sulten :p jeg går av nattevakt halv 8, og er hjemme rundt klokken 8. Da spiser jeg litt, og roer meg, så legger jeg meg somregel rundt 9 – halv 10, og sover til rundt 5-7 tiden. Da pleier det å gå greit om natten. Men uansett så vil man være trøtt, da normalt så vil man jo ikke være oppe om natten, og kroppen vet det. Så jeg synes på generelt grunnlag at mange nattevakter på rad er slitsomt, og utrolig utmattende. Men 2-3 netter på rad går greit 🙂
      Men dette er jo forskjellig fra folk til folk 🙂
      Masse lykke til på nattevakt! Det går nok bra! Pass på å ha med deg noe så du sysselsette deg selv. Er ofte rolig på nattevakt, og da er kjipt å ikke ha noe å gjøre.
      I vår husker jeg at jeg leste til eksamen på natten, og da fløy timene av gårde! 🙂 men ta med deg et blad, eller noe sånn 🙂

    8. Heihei 🙂 Jeg jobbet også litt på natt da jeg var sykepleierstudent, og det lengste jeg jobbet var tre netter på rad. De to første nettene gikk greit, den tredje kjentes det ut som om jeg hadde drukket en flaske vin for jeg var så,.. svimete? Jeg sov så lenge jeg klarte om morgenen, også prøvde jeg å snike inn en powernap rundt klokken 18 – 20/21 for å ladde opp til nattevakten. Middag spiste jeg som vanlig på dagtid, mens på natten tok jeg med egentlig det samme som jeg ville tatt med på en dagvakt;frukt, yoghurt, knekkebrød, grønnsaker å bite i osv 🙂 Lykke til! Går nok kjempebra bare du får nok søvn!

    9. Hei! Jeg er ny leser av bloggen din, og ville bare si du har en super blogg. Inspirerende! Jeg er selv spl student med et år igjen. Kan jeg spørre hva du studerer? Nattevakter for meg er ikke noe særlig, føler meg fort fyllesyk… Kaffe, nøtter og frukt er lurt å ha med. Når jeg jobber natta går dagene kun bort til å sove… Lykke til, vips er nettene over =)

    10. Helene:
      60g havregryn, kokes opp med vann og litt lettmelk, tilsetter litt kanel og kardemomme mens den koker opp. Avkjøles litt før jeg rører inn 30g sjokoladeprotein, 1 ts rå kakaopulver, 1 ts salt og stevia dråper med vanilje eller karamellsmak. En uslåelig grøt som smaker himmelsk.

    11. Line, 23:
      60g havregryn, kokes opp med vann og litt lettmelk, tilsetter litt kanel og kardemomme mens den koker opp. Avkjøles litt før jeg rører inn 30g sjokoladeprotein, 1 ts rå kakaopulver, 1 ts salt og stevia dråper med vanilje eller karamellsmak. En uslåelig grøt som smaker himmelsk.

    12. Elin:
      60g havregryn, kokes opp med vann og litt lettmelk, tilsetter litt kanel og kardemomme mens den koker opp. Avkjøles litt før jeg rører inn 30g sjokoladeprotein, 1 ts rå kakaopulver, 1 ts salt og stevia dråper med vanilje eller karamellsmak. En uslåelig grøt som smaker himmelsk.

    13. Benedicte: Vi bor i et hus der nede, samme huset vi har bodd i hvert år. Jeg har vært der 5 ganger tidligere, og har delt bilder av dette huset en haug av ganger. men jeg skal selvfølgelig ta masse bilder denne gangen også 🙂 kostholdet og treningen på ferie lover jeg å dele masse av, jeg skal være i 10 dager og jeg reiser med familie 🙂

    14. Gunhild: Jeg skal absolutt legge ut info om resturanter og andre hyggelige ting å gjøre der nede 🙂 Jeg har vært der en haug av ganger, og du har virkelig mye å glede deg til. det er så vakkert og så herlig der nede 😀

    15. Maren Joanna: Tusen takk for at du deler dine erfaringer. Veldig smart å holde seg litt i aktivitet for å ikke sovne. Lurt! Synes jeg ser meg selv stå på jobb, midt på natta og gjøre knebøy. haha.

    16. julie: Jeg studerer også sykepleie, men er kun på første året. jeg har jobbet som personlig trener i mange år, og ønsker nå å utvide horisonten litt 🙂 Takk for tips, tar det med meg! Kaffe og frukt er med 😉

    17. Jeg jobbet natt tidligere. Startet kl 22 og sluttet kl 08. Jeg pleide å sove 4 timer før jobb og 4 timer etter jobb slik at jeg alltid fikk 8 t søvn (min) i løpet av et døgn. Om det er beste måten å gjøre det på i lengden vet jeg ikke, jobbet sporadisk nattevakt, for hadde kun dag og em i turnusen min. Det funket for meg. Jeg spiste lite på jobb, kanskje kyllingsalat eller rester av middagen på jobb litt etter jeg startet. Men fant fort ut det er lurt å ha litt i bakhånd 🙂
      Masse lykke til!! 😀

    18. Jobber som spl. på hjertetun. Der kan det ofte være full fart hele natten. Kroppen min reagerer veldig på nattevakter og jeg sliter med å finne noe som fungerer for både meg og kroppen.
      Jeg blir veldig sulten gjennom natten, men tåler dessverre ikke å spise så mye. Må dermed spise kun få, lette måltider. Heller spise frokost før jeg legger meg. Sliter også med søvn mellom nettene, men anbefaler å sove så lenge du klarer etter de to første, og heller presse deg opp etter 4-5 timer den siste natta for å klare å snu døgnet igjen. Man føler seg ofte litt fyllesjuk, men her hjelper heldigvis fysisk aktivitet og kaffe 🙂
      Lykke til, håper du finner en rytme på det som passer deg og din kropp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg