God morgen

God morgen. Det har kommet en del mail fra spreke jenter etter innlegget jeg postet i går, og det blir jeg så utorlig glad for. Det er så kult at jenter også har lyst å lære seg kune egenvektsøvelser som pullups, muscleups og humangflag. Det skulle jo mange mangle, vi er jo minst like tøffe som gutta! Jeg må presisere en gang til at dette er et totalt nybegynner kurs, det forventer overhode ikke at du kan verken pullups eller håndstående eller noe som helst før du kommer. Så legg prestasjonsangsten bort, og ta en svipptur ut av komfortsonen sammen med meg 🙂 

Her satt jeg i går da, og her sitter jeg jammen i dag også. Det blir mange stillesittende timer med lesing i disse dager, og jeg kjenner at hele kroppen min demonstrerer mot det. Heldigvis er det kun for en periode, og med små koselige kaffepauser ed venninner, middag hos familien, treningsøkter på favorittgymmet og små pauser med serier på netflix så er dette veldig overkommelig. Jeg har steppet opp styrketreningen min igjen, og jeg må si at jeg føler meg som tidenes vinglepetter for øyeblikket. I det ene øyeblikket vil jeg bare løpe, og i det neste vil jeg bare løfte tungt. Jeg blir liksom aldri helt enig med meg selv da. Nå tror jeg at jeg har funnet en fin løsning med 4 styrkeøkter og 3 kondisjonsøkter pr uke. Noen vil si dette er mye trening, men jeg er vant til å trene mye, og kjører lette, middels og tunge dager fordelt utover uken. På den måten blir treningsmengden helt fin. 

I går hadde jeg en god styrkeøkt med hovedfokus på rumpe. Jeg testet noen nye øvelser som jeg tenkte å filme til dere, de er nemlig litt morsomme, og hvis man skal vurdere ut i fra hvordan min rumpemuskulatur føles i dag så er de enormt effektive også. I morgen blir kamera med på trening slik at jeg får vist dere. Jeg har lagt ut film av cabel-kickback på instagram for et par dager siden, den er uten tvil en av mine favoritter. Kjører du den, kombinert med dype knebøy og heftige hipthrust har ikke sprettrumpen noe annet valg enn å poppe frem! Sjekk ut filmen, dere finner meg på: marenerdvik

Nå er det tilbake til bøkene her, ha en deilig tirsdag!

 

Smiiiil Maren

7 kommentarer
    1. Hahah jeg også, ene uka vil jeg bare løpe, men neste vil jeg bare trene styrke.. Haha, men har funnet ut at en mellomting er det beste 🙂
      Blir så motivert av å lese bloggen din!! Får lyst til å trene på sekundet, og nå kom til og med lese til eksamen lysten tilbake 😀 haha
      Ønsker deg en strålende dag, fine Maren <3

    2. Får så mye inspirasjon av å lese bloggen din 🙂
      Hva vil du si at hovedfokuset bør ligge på hos en som skal ned ganske mye i vekt? Jeg har gjennom de siste årene prestert å legge på meg nærmere 20 kg ( blir jo nesten deprimert bare å skrive det ned)
      Tenker å få til 4 økter pr uke, vil du da si at hovedfokuset mitt bør ligge på spinning/ carditimer eller prioritere fullkropp styrke?
      Håoer du kan ta deg tid til å svare 🙂
      Ha en finfin kveld!

    3. Ida: Det er vanskelig å ta slike ting over kommentarfeltet, skulle så gjerne heller hatt deg på en PTtime alene hvor vi kunne snakket om både kost og treing.

      Men som en hovedregel ville jeg forkusert på fullkroppstyrke med gode baseøvelser for de store muskelgruppene i kroppen, og supplert med cardio hvertfall 2 økter pr uke. Jeg tenker at det er viktig å presisere at hverdagsaktiviteten er alfa omega! Ta trappen, gå til jobb/skole hvis mulig, forsøk å vær i noe slags form for aktivitet / bevegelse minimun 30 minutter hver eneste dag – uansett!! og da snakker jeg utenom treningsøktene. Gå deg en tur, gå til butikken og bær handleposene dine hjem, ta noen pushups før du legger deg, eller 10 knebøy mens du pusser tenner. Alle slike ting teller faktisk med, og er med på å sende signaler til kroppen din om at du ønsker å være mer aktiv, og i bevegelse, da vil kroppen etterhvert forstå at den må kvitte seg med noen kg for å gjøre aktiviteten lettere, klare å holde følge med deg og intensitetsnivået ditt.
      Ellers er jo kosten svært avgjørende. Forsøk å få i deg ren og bra mat, fokuser på at alle nærinsgtoffer skal med, både protein ( kylling, kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter osv), karbohydrater ( havregryn, frukt, potet/søtpotet, ris, speltlomper, rugbrød, knekkebrød – velg gjerne fullkornsvarianter ) og sunt fett ( laks, avokado, nøtter osv ) Dette får du til, det er jeg helt sikker på 🙂 Mye sitter i hode, og ved å selv tro at du kan, og ved å heie på deg selv hver eneste dag ( og om du ikke helt får det til, så tenk at jeg, og garantert mange med meg heier på deg) så tror jeg absolutt du kommer i mål. Kontakt en PT der du bor, og få satt opp et fullkropps styrkeprogram, få han eller hun til å vise deg øvelsene med rett teknikk, og vips er du i gang.

      Lykke til <3

    4. Tusen takk for svar fine du 🙂
      Skulle hatt deg som PT – bare synd du ikke bor i Oslo-omårdet og jobber med det fulltid lenger 😉 Du virker så genuint engasjert og flink i det du gjør!
      Jeg tar med meg tipsene du ga og skal holde fokuset:) Det må jo bare gå – kan ikke la det lenger i feil reting nå.
      Skal fortsette å titte innom bloggen din daglig for den gir mye inspirasjon! <3 Har vært fast leser lenge nå!
      Ha en strålende kveld videre og en flotters 17 mai feiring...
      - Ida

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg