Omsorgs baking

Gårsdagens brødbaking resulterte i rundstykker istede. Jeg har hatt en brødmiks fra funsjonell mat liggende i skuffen lenge, og i går fikk jeg endelig testet den ut. Jeg bestemte meg for å lage rundstykker, istede for brød. Det ble en stor suksess. Det eneste man må tenke på hvis du ønsker å lager rundstykker istede for brød er å redusere steketiden noe. Brødene skal stå i ovnen i 60-70 min, mens rundstykkene trenger ca 10 minutter kortere steketid. Følg med de siste minuttene, da det varierer fra ovn til  ovn. 

Brødmiksen er en ferdig miks som du kun tilsetter vann, lar deigen sette seg et par minutter før du former brød eller rundstkker, inn i ovnen, 175 grader i ca 50 minutter. Så enkelt og så godt. Jeg liker veldig godt å bake selv også, men denne miksen er jo virkelig helt genial og kommer garantert til å bli brukt flere ganger. Brødmiksen fra funksjonell mat kan kjøpes på alle helsekost butikker. Jeg har også brukt grovbrød-miksen fra Proteinfabrikken sin Easy living serie. Den funker også helt topp som rundstykker. Som sagt så bakte jeg disse til min skjønne mamma som ligger med influensa. Når man er syk så er det tiltak å lage mat, og man har sjeldent spesielt mye matlyst heller, så da tenkte jeg det var hyggelig å bake for henne. Rundstykkene fallt virkelig i smak, og det ble jeg så glad for. Nybakte rundstykker med smør som smelter og ost er virkelig det beste som finnes. 

Hva er ditt favoritt pålegg på nybakt brød eller rundtsykker ?


Lykke til med bakingen, hvorfor ikke bake litt allerede i dag, og overraske noen du er glad i? 

 

Smiiiil Maren


4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg