Min trening

Nå har jeg testet alle tre øktene på det nye programmet fra Gunnar. Det nye programmet er hovedsaklig rettet mot å vedlikeholde muskelmasse i en periode hvor jeg fokuserer mer på kondisjonstrening rettet mot maraton. Jeg virkelig ikke lyst å løpe bort all den muskelmassen jeg har jobbet så hardt for, men samtidig så har jeg verken kapasitet eller tid til å fokusere fullt på både styrketrening og kondijsontrening samtidig. Det er som min fantastiske foreleser på AFPT alltid sa: En rumpe – en hest!! Du har bare en rumpe, du kan ikke sitte på to hester. Det betyr at jeg kan ikke fokusere på å bli en super maratonløper og samtidig skulle bygge på meg masse muskler. Det blir helt motstridende, og rett og slett litt latterlig. Bygge opp, for å løpe det av igjen. Det skaper et unødvendig stress på kroppen, og er overhode ikke gunstig. Det er nok heller ikke mulig. 

Programmet er altså basert på å vedlikeholde styrke og muskelmasse gjennom en persiode med økt cardio. Jeg har tre styrkeøkter pr uke, hvor jeg trener hele kroppen hver gang. Øktene varer i  underkant av 40 minutter og er lagt opp spesielt til meg ift mine styrker og svakheter. Jeg har blandt annet en skulderskade som må tas hensyn til, og svakheter / ustabilitet i visse deler av kroppen som må jobbes med. Jeg deler gjerne programmet mitt med dere, men det er ikke sikkert dere vil føle at dere får det samme ut av det, i og med at dette er skreddersydd for meg med mine forutsetninger og mål. 

Jeg tenker å dele øktene med dere etterhvert som jeg kjører dem. I dag kjørte jeg dag 3. Den ser slik ut:

  • External rotation
  • Internal rotation
  • Ett-bens hip thrust
  • Facepull
  • Bulgarsk utfall
  • Hantelpress over hode
  • Rygghev
  • One-legged cabel kickback

 

Jeg vil nok heller abefale dere å ta kontakt med en personlig trener / coach som kan lage en plan som er spesiellt tilpasset deg. Det er det beste jeg vet med å jobbe som personlig trener, det er å ta for meg hver og en kunde, og finne ut hva som er optimalt for akkurat den unike personen. Vi er alle ulike, og det er derfor det kalles personlig trening. Jeg har fått hjelp av Coach Gunnar Strand Jacobsen, og jeg er utrolig fornøyd med styrkeprogrammene han legger opp. Kostholdet styrer jeg helt selv, det er nemlig slik at jeg overhode ikke klarer å følge en matplan eller diett. Jeg er så glad i mat, og jeg må ha den friheten til å kose meg med akkurat den maten jeg vil, og det kan variere fra dag til dag hva jeg har lyst på, så en diett funker ikke for meg. Det er rart med det, men med en gang det kommer regler ift hva man kan spise og ikke spise, så føler jeg at jeg skaper et fokus rundt mat jeg ikke ønsker. Dette er kun hvordan jeg føler det, jeg vet at mange synes det er helt fantastisk å følge en kostplan, da vet de akkurat hva de skal spise, hvo rmye og når. På den måten får de i seg akkurat det de skal, og trenger ikke tenke over det.  Det forstår jeg kjempe godt. Saken er bare den at jeg for min del liker å tenke over hva jeg skal spise, jeg liker å lage mat og jeg liker å nyte maten. Jeg koser meg på kjøkkenet, og liker å teste ut nye ting. Så derfor spiser jeg akkurat som jeg vil, og enda litt til *ler* Jeg blir så mye mer sulten av denne konidjsontreningen altså, så det er ingen tvil om at matinntaket at økt den siste tiden. Coach gunnar lager både treningsplaner og kostplaner til kundene sine, og jeg anbefaler dere å følge han på Instagram for å se fantastiske før og etter bilder av kundene hans. Det er virkelig helt vilt imponerende hva de har fått til! Dere finner Gunnar på Instagram ved å søke: Coachgunnar. Facebooksiden finner dere HER. 

 

Smiiiil Maren

 

13 kommentarer
    1. Du får ha masse lykke til med løping fremover! Helt enig i forhold til hvordan du ser på mat, viktig å kunne spise slik man ønsker for å opprettholde et “normalt” syn og fokus for meg også 🙂

    2. Lykke til med oppkjøring til maraton – følger tankene dine når det gjelder problemer med å følge en nøyaktig oppsatt matplan. Du er en inspirasjon 🙂

    3. supert at du deler økten! sliter selv med å opprettholde den gode løpeformen jeg har jobbet så hardt for, samtidig som jeg prøver å bygge på meg en stump :p Har du noe vekt på ettbens hipthrust? Og hvor mange reps og sett gjør du der?
      God påske, du er så inspirerende 🙂

    4. Ane: Nei den kjører jeg uten vekter, og jeg skal love deg at jeg hadde ikke klart 1kg ekstra vekt en gang. Hehe. Det er virkelig en hat-elsk øvelse. Jeg kjørte 10×2 på hvert ben 🙂

    5. Gøy at du deler 🙂 Har selv begynt å fokusere mer på løpingen da jeg har et mål om halvmaraton en gang i fremtiden. Jeg blir alltid så inspirert av bloggen din. Alltid kjempebra innlegg, elske å lese om treningen din og når du poster bilder av matinpirasjon og bare generelt om livet ditt. Din blogg er en av min favoritter og jeg titter innom flere ganger dagelig. Håper du koser deg masse i påska 🙂

    6. Charlotte: Tusen takk for en herlig kommentar 🙂 Slike kommentarer er så motiverende for meg, jeg er veldig glad for å ha så søte lesere. Gøy at du titter innom flere ganger om dagen, jeg prøver å oppdatere 1-2 ganger pr dag 🙂 Morro at du har halvmaraton som mål, da er vi i samme båt. Håper du vil finne litt inspirasjon til løpingen her på bloggen fremover. Masse lykke til, du kommer garantert til å lykkes! Smil M

    7. Så kult at du deler, jeg har selv veldig lyst å kontakte Gunnar! Han virker så dyktig, men jeg tørr liksom ikke helt.

    8. Må man skulle stille i fitness for å bruke Gunnar for coach? Jeg trodde kanskje det, men nå ser jeg jo at du bruker han, selv om du har en helt annen målsetning. Det var veldig positivt å se, for da tenker jeg at jeg også kanskje kan kontakte han. Jeg har ganske mange kg for mye, og vil egentlig bare ned i vekt for å bedre livskvaliteten min, og kunne leke med barna mine uten å føle at det tapper meg helt for energi og krefter.

    9. Godt du tar opp denne problematikken – for det er akkurat det jeg sliter med å balansere! Er en erfaren løper (tør jeg selv å påstå). Blant de beste u18 i halvmaratondistanse i landet. Løper vel 50-70 km i uka (derav mest langkjøring og et par intervalløkter). Er dog veldig glad i å trene styrke også, så presser gjerne inn et par – tre økter i uka med det, og da snakker vi styrke der jeg blir støl 😀 MEN det jeg opplever, og har opplevd det siste året er at både løpeformen og styrken min har stangnert. Såå tror du det derfor er bedre å fokusere på enten eller?? Er så glad i å trene begge deler! Bare ufattelig kjedelig å ikke se noen fremgang …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg