Smakfull Pai

Påsken er en tid familien er sammen om måltidene, og da kan det være hyggelig å lage noe ekstra godt til lunsj. Jeg vil derfor tipse dere om en super enkel, og god pai som jeg selv har laget flere ganger. Jeg tar et par snarveier på denne paien, men det må være lov. Spesielt i påsken når man har lyst å bruke tiden ute i solen, og ikke inne på kjøkkenet. Oppskfiten er enkel, og den kan varieres i det uendelige. Det er det som er så genialt med pai, du kan fylle den med akkurat det du vil. Min favoritt er tacopai eller skinke pai med spinat. I dag skal jeg dele sistnevnte med dere. 

OPPSKRIFT:

  • Ferdig paibunn ( NÅ paibunn, selges på meny)
  • Spinat
  • Kyllingskinke
  • Cherrytomater
  • 3 dl matfløte
  • Ost
  • 3 egg
  • Salt og pepper

 

SLIK GJØR DU: 

Legg den ferdige paibunnen i en paiform (ildfastform), deretter prikker du små hull i den med en gaffel, og setter den i kjøleskapet i 15 minutter. Så forveller du spinaten ( dvs koker den i 1-2 min) avkjøl spinaten og legg den over i paiformen. Finhakk skinken og legg den over i paiformen sammen med hakkede cherrytomater.  Visp sammen 3 dl fløte sammen med 3 egg, hell over i paiformen, så topper du det hele med revet ost. Tilsett litt krydder. Jeg brukte kun salt og pepper. Stek paien på 200 grader i 35 minutter. Paien smaker nydelig både litt lunken og romtemperert, så la den gjerne hvile litt på kjøkkenbenken før du serverer. 

For å lage tacopai, gjør du helt på samme måten, men bytter ut skinke og spinat, med stekt kjøttdeig i tacokrydder, mais og løk for eksempel. Paprika er også nydelig i pai. Her er det bare å prøve seg frem. Jeg har valgt lettere matfløte, lett ost og kyllingskinke i denne paien, det er små enkle grep som gjør paien hakket sunnere. Server med en enkel salat til. 

Fortsatt god påske kjære dere, nyt dagene!

 

Smiiiil Maren

 

11 kommentarer
    1. Du, Maren, er den nydeligste sørlandsjenta som finnes. Du er rålekker! Hvordan er det mulig å ha den sprettrumpa, og det vakre smilet samtidig? Du og jeg burde tatt en middag! Jeg er helt rå på kylling og cottage:p
      Klem fra beundrer 25!

    2. Prøvde ut tacopaien din idag, den va kjempegod!! Erstattet derimot 1-2-3 bunnen med hjemmelaget. Det var faktisk superlett å lage, bare å mikse 100g smør, 3dl grovt mel og 5-6ss vann i en mikser and there you go 😉

    3. Bacon og brokkolipai er også supergodt! Hvis du i tillegg putter oppi litt fetaost, løk, hvitløk og paprika har du virkelig en fest i munnen! Ellers er det jo egentlig bare å putte oppi det man vil, det meste er godt i pai egentlig. Haha! Men her det matvraket som snakker da, så jeg syns jo ALT er godt! :p
      Pleier også å lage egen bunn, det er lettere enn man tror 🙂

    4. Har laget denne paien flere ganger, den er såååå god! Jeg lager paibunnen selv; 225gr hvetemel, 125gr margarin og et egg. Paien blir perfekt med en enkel salat til, og gjerne et glass rødvin 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg