Kjøleskap-inspirasjon

Det er mange som bruker mandagen til å handle inn matvarer for hele uken. Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg også gjorde det, men jeg er nok heller av den typen som storhandler på mandag, og små handler nesten daglig gjennom hele uken. Jeg synes det er så gøy å gå på matbutikken, og jeg elsker følelsen av et velfyllt kjøleskap. Sært? Ja så absolutt. En venninne var hos meg for et par dager siden og påpekte at hun synes jeg hadde et unormalt velfyllt kjøleskap ift andre studenter hun kjente. Jeg måtte le høyt, men jeg ser jo at det kanskje stemmer? 

I mitt kjøleskap finnes det for øyeblikket en hylle med divere meieriprodukter, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, og fiskekaker. Salat, tomat, agurk, mais, avokado, løk, gulrøtter, brokkoli, poteter og søtpotet. Epler, pærer, blåbær, jordbær og melon. Ost, makrell i tomat, kalkun skinke, majones og egg. Dette er standard matvarer som jeg som oftest har i kjølesapet. I skapdøren som ikke synes på bildet står det styrk melk, pepsi max og diverse walden farms dressinger. Ellers går det veldig mye knekkebrød typen sport +, speltlomper, havregryn, musli, usaktede nøtter, og bananer som befinner seg utenfor kjøleskapet. Jeg har lest at agurk og tomater holder seg bedre utenfor kjøleskap, men jeg liker ikke romtempererte grønnsaker, og har derfor alltid slike ting i kjøleskapet. 

Jeg prioriterer å bruke penger på mat, og jeg kjøper akkurat den maten jeg har lyst på selv om det koster litt. Jeg fungerer optimalt og har det så fantastisk bra når kroppen til får tilførsel av smakfull, energirik og sunn mat, så da velger jeg heller bort andre unødvendige utgifter slik at jeg kan forsvare mitt matvareforbruk. Jeg har ikke noe fast budsjett, og summen jeg bruker på mat varierer fra uke til uke.  Jeg drikker sjeldent alkohol, jeg røyker ikke og jeg snuser ikke – her er det allerede en haug av penger “spart” hver eneste måned. 

Jeg håper dette kunne gi litt inspirasjon til å dra på butikken og gjøre mandagshandelen til en hyggelig og sunn affære. Husk at hvis du fyller kjøleskapet med sunne matvarer, og kvitter deg med de usunne, er det stor sannsynlighet for at du spiser sunnere. Vi mennesker er enkle, vi spiser det som står tilgjengelig for oss. Ikke la usunnhetene være tilgjengelig for deg i ukedagene, da er det så enkelt å falle for fristelsen. Kvitt deg helt med godteriet, så kan du heller dra på butikken for en skikkelig helgehandel på fredagen. 

 

Smiiiil Maren

11 kommentarer
    1. Ah, kjenner meg så godt igjen! Det er noen år siden jeg var student nå, men husker da jeg var det og var på besøk i Trondheim hos noen venninner som studerte der. Vi skulle spise frokost, og jeg lukket opp kjøleskapet deres, og det var nesten tomt! De var tre venninner som bodde sammen, og likevel var det så godt som tomt. De hadde kanskje ett pålegg hver.. Husker jeg synes det var veldig stusselig, mitt kjøleskap var (og er) alltid fullt opp med godsaker, jeg (og samboeren) har alltid prioritert å bruke penger på den maten vi har lyst på. Så får vi heller bruke mindre penger på andre ting 🙂

    2. Eeelsker kjøleskapet ditt! Føler det på akkurat samme måte, prioriterer mat og elsker å gå rundt i butikken å kikke, haha!

    3. Akkurat et slikt kjøleskap jeg skal ha den dagen jeg endelig kan flytte ut! Utrolig mye godt og sunne matvarer du har der, det å være sunn trenger overhode ikke bety kjedelig. Flott at du deler slikt med omverden så folk kanskje blir litt inspirert til å betale det det koster å ta vare på helsen 😉

    4. Min første kommentar til deg ! Liker bloggen din veldig godt ! Måtte le da jeg så dette kjøleskapet, da det minner meg VELDIG om mitt eget. Og hvis det hjelper, så er jeg også student.. Men jeg velger å tenke at det å bruke penger på sunn og god mat, absolutt ikke er det verst. Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg