Sunn snacks

Helgen er her og det betyr at mange, inkludert meg selv, velger å kose seg litt ekstra. Jeg spiser gjerne både sjokolade, is og potetgull i helgen, og koser meg veldig med det. Det jeg nå har sett er at jeg har en tendens til å starte helgen fredag ettermiddag, og avslutte den søndag kveld. Det betyr at det blir godis og usunnheter både fredag, lørdag og søndag. Jeg tenker at for min del passer det fint å holde seg til en dag med junk, og heller prøve å velge litt sunnere alternativer resten av helgen. Jeg har fått en del henvendelser fra dere lesere hvor flere etterspør sunne godisalternativer. jeg tenkte derfor at jeg kunne dele mine favoritter med dere. 

Speltlomper: Speltlomper er en storfavoritt hos meg. Jeg spiser dem mye i forbindelse med måltider, men det er også et supert snacks alternativ. Jeg liker best å lage lefser med sukrin, og kanel i. En annen favoritt er å blande vanilje kesam med litt vaniljepulver og sukrin. Smør det på lompene og nyt! Jeg kan også anbefale sjokoladekrem og bananskiver. Sjokoladekremen lager jeg av sjokoladeproteinpulver, sukrin, og philadelphia light eller mager kesam, så kutter jeg banan i skiver og legger på. 

Barer: Proteinbarer er et supert alternativ til sjokolade. Jeg har, som så uendelig mange andre treningsjenter, lagt min elsk på questbarer, som jeg bestiller fra Iherb. Jeg er veldig glad i proteinbarer generelt, og spiser i grunn alle bortsett fra dem med banan eller fruktsmak. Jeg er en sjokoladejente, og vil helst ha barene med sjokolade, karamell eller peanøttsmak – gjerne i kombinasjon. 

Frukt: Frukt er jeg totalt avhengig av, og det går frytelig mye frukt med her i huset. jeg spiser masse frukt gjennom hele uken, men kan likevel nyte frukt som snacks i helgen. jeg liker godt å kutte opp frukt i små biter og kombinere det med bær, nøtter og diverse meieriprodukter. Mager vanilje kesam, cottage cheese, og skyr er favorittene. 

Dette var bare noen få alternativer til dere, flere vil poppe frem etterhvert. Et tips er å lage en tallerken med litt ulike ting på, og forsøke å dandere det slik at det ser delikat og fristende ut. Husk at når frukt kuttes i bites er det mye enklere å spise. Det samme gjelder grønnsaker. Kutt opp gulrøtter, agurk, og kålrabi i små sticks, og små brokkoli og blomkål biter i små buketter. Lag en enkel dipp av ferdigposedipp og mager kesam – vips har du en fristende, fargerik og super sunn tallerken med snacks. Så enkelt kan det gjøres, det handler bare om å komme på å gjøre det. Husk altså: Kutt det opp, server det delikat og jeg garanterer at det blir spist 🙂 

 

Smiiiiil Maren


9 kommentarer
    1. Er det egentlig sunt med sånn holidaydip og grønnsaker?
      Hvis ikke, har du noen sunnere alternativer til dip? 🙂

    2. Aiai!! Tror jeg skal forsøke meg på den “sjokoladekremen” på speltlomper. Det hørtes nemlig alvorlig fristende ut! Samt at jeg allerede vet at sukrin og kanel er deilig å ha på 🙂 Frukt er digg, og grønnsaker med god dip er en slager. Syns tortilladip og holiday er det beste! Slår nesten potetgull altså! Her var det gode tips å hente til en smått sunnere lørdagskos 🙂 Håper du koser deg i helga, Maren 🙂

    3. sunnere kaker og desserter kan jo være et god erstatning 😉 så kan du også prøve kikerter som du krydrer og tilsetter litt olje og så steker du det i ovnen, så blir de crispy ! 😀 ellers så er jeg også en fruktelsker, det er bare så godt! 😀

    4. SUPERTIPS: om du ikke allerede gjør det, varm opp en questbar på 200 grader i ovnen, blir som en kake, sinnsvakt godt! spesielt på oreo og cookiedough og også browniebaren;)

    5. Pizza på speltlomper er faktisk kjempegodt. Trenger bare 5 minutter i ovnen så har du verdens tynneste “italienske pizza”. Blir kjempegodt, og fin helgesnack 🙂
      Har du prøvd tørket frukt som f.eks tørket mango? Det inneholder jo endel fruktsukker, men så lenge det også inneholder masse gode næringsstoffer synes jeg det er helt greit. Kjøpte en økologisk variant på http://sunnsnack.no/ , siden jeg synes dette er tryggest ift sprøytemidler etc.

    6. Tora Eline: Ja det spiser jeg faktisk en god del av selv, tørket mango er noe av det beste jeg vet 🙂 Helt enig med det, fruktsukker gjør overhode ingenting mener jeg, når man får i seg så mange nyttige vitaminer, antioksidanter og nærinstoffer. Helsemat rett og slett 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg