Kaffekos

Regnet pøser ned ute, og hva er vel bedre enn kaffedate inne hos bestejenta mi. Lille Milo løper mellom oss og er helt i ekstase. Lille skjønne krabaten. Det er koselig å møtes på cafe, men det er enda koseligere med hjemmekaffe. Nå har jeg ligget på kristina sin sofa i halve dag, og det er snart på tide å tusle hjemover. Jeg hadde et møte i sentrum i dag tidlig, og istede for å dra hjem å lese til eksamen som jeg egentlig burde, så har jeg bare kost meg i hele dag. Tittet rundt i butikker, vært på cafe og hos Kristina. Nå har halve dagen har gått, og jeg har ikke regnet en eneste oppgave. Jeg blir helt oppgitt over meg selv. Det er rart med den eksamenlesingen, alt annet frister liksom så mye mer!


Bukse – Tiger of Sweeden // Topp – Day Birger Mikkelsen

I dag kjenner jeg at jeg har lyst å lage noe ekstra godt til middag. Så nå spør jeg dere kjære lesere, hva er den beste middagsretten dere vet? Jeg liker så godt å legge ut mine oppskfiter og middagstips her, men i dag har jeg lyst å spør dere om tips til middag. Del din favorittmiddag med meg, og legg gjerne ved både oppskrift og fremgangsmåte på retten. Jeg kan faktisk ikke komme på noe jeg ikke liker at middagsretter, så her er det bare å kjøre på. Jeg gleder meg til å lese hva dere liker å spise

 

Smiiiiiil Maren


24 kommentarer
    1. På du må bare brøve kyllingburger!!
      -kyllingfilet
      -pesto
      -buffel mosarella
      -tomat
      -gode grove rundstykker(vi kjøper sånne på meny)
      -salat(agurk,paprika osv)
      Stek kyllingfilet med litt salt og pepper. Del rundstykker i to, og smør på pesto. Fyll rundstykker med mosarella tomat og kylling. Server med en god salat.
      Kjapt, sunt og utrolig godt!!!

    2. Du kan jo prøve deg på falafel! Ligger massevis av gode oppskrifter på nett, og det er kjøttfritt og proteinrikt! En av mine favorittretter, men kanskje litt tørt, så kan absolutt anbefala guacamole/tzatziki på sida sammen med en god salat:) Mmmm!

    3. Fant en helt vanvittig-det beste jeg har smakt ever-oppskrift hos kristinaandersen for en stund siden. Kyllingfilet brunet på stekepanna, snittet på midten, fylt med pesto og ost og surret serranoskinke (el stranda skinke) rundt. Legges i ildfast form med en dæsj fløte og drysset pinjekjerner og revet ost over. Stek i (tror det var) 25-30 min. Server med mangosalat til. Må prøves!!! Ordentlig kosemidda 🙂 å nyt et glass Pepsi Max til, selvfølgelig 🙂

    4. Koselig da! Godt ikke bare er meg som utsetter skolearbeid :p
      En god middag.. hmm,.. Enten en eller annen digg pizza med masse godsaker på, eller enchiladas 😀 mmm!!
      Kos deg! Vil gjerne høre hva du laget:D

    5. Prinsessepannekaker!
      Altså pannekaker med rødbeter i 😉 Jeg bruker ett egg, litt kokt rødbet, havregryn,fiberhusk, natron og en dæsj vann. Kjempegode og rosa 🙂

    6. -crispisalat
      -rå eller lett stekt salmalaks
      -mango
      -avokado
      -cherrytomater
      -løk/vårløk/gressløk
      -valnøtter
      -ferskpresset limesaft
      -soyasaus?
      åå, beste jeg får <3

    7. Du må prøve chili con carne. Kom over denne oppskriften på matprat og jeg har allerede laget det 2 dager denne uken. Perfekt å ha med restene som lunsj dagen etterpå også! Veldig raskt og veldig enkelt. Er bare å frese alt i pannen og la det putre for seg selv en stund.
      400 g kjøttdeig eller karbonadedeig
      1 stk finhakket løk
      2 båt finhakket hvitløk
      ½ stk finhakket rød chili
      2 ss margarin eller olje
      1 boks hermetiske tomater
      1 boks chilibønner
      2 stk rød paprika i biter
      1 ts chilipulver
      ½ ts malt spisskummen
      ½ ts salt
      Man skjønner jo at dette blir godt? 🙂 Jeg brukte også biffstrimler ene gangen, funker kjempefint det også!

    8. Torsk bakt i ovnen med pesto! Brokkoli og parmesanchips som tilbehør. Jeg bakte torsken med salt og pepper i ovnen på 200 grader i ca 8 min, så hadde jeg over grønn pesto og satte den inn igjen i ca 6-8 min sammen med et brett med 6 parmesanskiver som stekes til de er smeltet og gylne før de tas ut og avkjøles. Kjempegodt og sunt 😀 Klemmer

    9. Thaisuppe! Virkelig noe av det beste jeg vet som kosemat:)
      5 cm galangal (litt som ingefær, men veldig viktig for den ordentlige thaisuppesmaken, kan være lettere å finne ferdig revet på glass i innvandrerbutikker enn fersk)
      4 revne kaffirlimeblad
      2.5 dl hønsebuljong
      5 dl kokosmelk (jo mer fett, jo mer smak, men lett går fint det også)
      Kok opp, og la trekke i 10 min mens resten gjøres klart.
      500 g kylling, i strimler
      1 chili, finhakket
      2 ss fiskesaus (eller østeresaus)
      Saft av 1/2 lime
      Litt brunt sukker
      Frisk koriander til servering
      Ha i kylling og chili, og la det koke til kyllingen er nesten ferdig (ca 6 min.)
      Her pleier jeg ha oppi paprika og sukkererter og koke 2 min til.
      Så har du oppi fiskesaus og lime, og smaker til med litt sukker. Serveres med fullkornsris og litt koriander på toppen.
      Når man først har fått tak i ingrediensene er dette en utrolig god suppe, med masse smak, og ganske rask å lage 🙂
      God helg, og kanskje vi sees på hfb-messen på lørdag?

    10. Favorittsalaten min! Hardkokte egg i terninger (så langt det lar seg gjøre med egg, haha), eplebiter, salatskinketerninger, små biter sylteagurk, og en syyykt digg dressing til. Alle ingrediensene og oppskrift på dressingen har jeg på hybelen dessverre, men kan godt sende når jeg er hjemme fra ferie!
      Kjempeenkel og fort gjort 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg