Magemuskulatur

I går lastet jeg opp et bilde på instagram, som resulterte i en haug av mail med spørsmål om magetrening. Bildet er tatt i solarium i går. Sannheten er at jeg er overhode ingen ekspert på core-trening, og jeg kunne nok overrasket  en god del av dere med hvor svak jeg er i magen. Mage har ikke vært en del av mitt treningsprogram så lenge jeg kan huske. Grunnen er så enkel som at jeg har ikke følt behovet for det, da jeg er enormt bevisst på å aktivere coremuskulaturen i alle baseøvelsene mine. Det i kombinasjon med et sunt og variert kosthold har gitt resultater. Det skal også sies at mageruter er også genetisk artet, og hvor man lagrer fett på kroppen er svært ulikt. Jeg har alltid hatt en lav fettprosent på overkroppen, spesielt magen, og desto mer på underkroppen, da spesielt på rumpe og forside lår. Sånn er det bare, vi er alle ulike. 

Jeg fikk så mange spørsmål fra dere om øvelsestips og treningprgram for definerte mageruter. Jeg kan da kun gi dere mine tips, om hva som fungerer for meg. Jeg sverger til tunge baseøvelser hvor du er bevisst på å aktivere og stramme magen gjennom hele øvelsen. Når jeg sier baseøvelser så mener jeg knebøy, markløft, benkpress, pullups osv. I disse øvelsene er jeg ekstremt bevisst på å aktivere mage! Når det gjelder kosthold så skal jeg ikke prøve å finne opp kruttet på nytt – det er så enkelt ( og så vanskelig ) som å kutte ned på sukkeret og de raske karbohydratene, øke proteininntaket , få i deg sunne fettsyrer og passe på å få i deg nok frukt, og grønt. Drikk rikelig med vann, og prøv å redusert stresset i hverdagen. Stress øker kortisolnivået, som er kroppens stresshormon og dette vil kunne føre til nedsatt fettforbrenning. Nå sitter kanskje noen å tenker at sunne fettsyrer hva er det? Jeg kan gjerne skrive at det er fet fisk, nøtter, avokado osv, men jeg vil heller tipse dere om å søke på nettet, og skaffe dere kunnskapen selv. Gå aktivit ut og søk kunnskap, ta ansvar for egen helse og sett av tid til å lære deg litt om hvordan dette henger sammen. Jeg tror flere av dere vil oppdage at det er både spennende, inspirerende og morsomt.

Jeg må alltid avslutte med å si at dette er min mening, og dette er hva som funker for meg! “One way doesn´t fit all” vi er alle ulike. Jeg fikk spørsmål om hva jeg gjør, og hva jeg føler funker for meg. Det finnes mange veier til mål, og en er ikke mer riktig enn en annen. Det handler om å finne ut hva som funker for deg, og ditt liv.

 

Smiiiiil Maren

12 kommentarer
    1. Skjønner godt at folk er nysgjerrige, du har jo absolutt drømmemagen!:) Eg velger å bli inspirert av bildene dine til å trene meir og spise sunnare, resultata kjem når dei kjem:) Som du seier, mange veier til rom:) Ha en superfin dag, Maren!:) Vit at du inspirerer enormt mange mennesker!

    2. Merker selv at det hjelper med å ha fokus på baseøvelser. Jeg prøvde å trene mage jevnlig før, men merket lite fremgang. Etter jeg begynte mer med styrketrening har jeg merket stor fremgang. Faktisk så stor at jeg fikk best i klassen når vi hadde planke-testen (over 5 min. Stor fremgang fra tidligere når jeg kun fikk til 2-3 min)

    3. Hei fine Maren 🙂 ååå, jeg bare måtte slenge inn en kommentar nå. Du virker bare så helt utrolig flott, reflektert, ærlig, positiv, sprudlende og ikke minst, ekte! Det er aldri noe fjas på deg, du sier ting akkurat som det er. Å måten du skriver på, at folk må tilegne seg kunnskap på selv og at de må ha interesse for egen helse, bare måten du svarer på kommentarer, er bare så bra. Du er aldri “krass” i svarene dine, du bare sier det som det er. Jeg digger deg! Digger! I tillegg ser du vanvittig sunn å sprek ut, nydelig jente 🙂 du motiverer meg så utrolig, positiviteten din, synes ditt på trening og helse, inspirerer meg virkelig. Så flink du er som balanserer alt så godt du kan, med studier og trening å alt annet. Bloggen din er mitt absolutte midt i hverdagen. Håper du får en fin kveld 🙂 klem til deg

    4. Wow, amazing! Så bilde på instagram ganske kjapt igår, men nå fikk jeg virkelig sett bilde godt! Helt sinnsykt 🙂 så heldig du er som har en slik mage! Perfekt vil jeg si 🙂 jeg merker selv at kroppen min blir fortere smal i overkroppen enn i lårene, der jeg har mest behov for å få bort noe! Noen tips ?:)
      Smiiiil 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg